120 de ani de când primul tramvai electric circula în Bucureşti. Ce rută avea, de ce era contestat



În ziua de 9 decembrie 1894, pe străzile Capitalei, bucureştenii au observat tramvaiul electric, menit să înlocuiască tramvaiele cu cai.

120 de ani de cand primul tramvai electric circula in Bucuresti. Ce ruta avea, de ce era contestat
120 de ani de când primul tramvai electric circula în Bucureşti. Ce rută avea, de ce era contestat
Foto: istoriculzilei.blogspot.ro

Prima linie de tramvai electric din Bucuresti purta numarul 14, intrucat, pana la data respectiva, functionau deja 13 linii de tramvai cu cai, toate numerotate si marcate printr-o culoare distinctiva (sau combinatie de doua culori), informează ziare.com

Primul tramvai electric avea culoarea verde, purta numărul 14 şi traversa Bucureştiul de la Est la Vest. Capătul de linie se afla la Şcoala Iancului şi a fost prelungit apoi la Mătăsari, Agricultori şi până la bariera Pantelimon. Tramvaiul 14 avea atunci următorul traseu: pleca de la Uzina Electrică, mergea pe Splaiul Independenţei, trecea Dâmboviţa pe Podul Domniţa Maria, traversa Bd. Regina Elisabeta via Splaiul Gării Centrale şi îşi continua drumul pe bulevardele Academiei, Carol I şi Pache Protopopescu. Şi acum, după 120 de ani, tramvaiul de pe linia 14 urmează, cu unele excepţii, un traseu asemănător cu omologul său care a schimbat istoria transportului în comun din Capitală. 

Motivul marcarii prin culori a liniilor de tramvai din secolul al 19-lea este poate neasteptat: numarul analfabetilor din tara era mare, iar unii nu cunosteau nici macar cifrele. Culoarea era pentru ei o orientare buna.

Mult mai tarziu, cand tramvaiul electric s-a generalizat, tramvaiele au fost vopsite toate in galben si atunci sus, alaturi de numar, a fost instalat si un felinar cu semn distinctiv in doua sau chiar trei culori.

Propunerea introducerii tramvaiului electric in locul celui cu cai n-a fost usor de adoptat la vremea respectiva, din cauza motivelor de protest invocate de concurenţă. De exemplu:

♦ Romania traieste din agricultura. Caii care trag vagoanele au nevoie de fan, ovaz, orz, care se produc pe camp. Fara cai, fanul nu-l va mai cosi nimeni si-l vor napadi buruienile, ogoarele cultivate astazi cu orz si ovaz vor ramane pustii, iar bietii tarani vor saraci.

♦  Avem in tara cei mai buni potcovari din toate tarile vecine, iar potcovarii nostri s-au dovedit cei mai buni luptatori in timp de razboi. Daca nu va mai fi nevoie de potcoave, ei se vor duce sa lucreze in alte tari, iar prezenta lor ne va lipsi tocmai in vremuri de restriste.

♦ O multime de oameni muncesc cu spor sa produca hamuri, biciuri si altele necesare cailor. Meseria lor se va degrada si poate chiar va disparea, iar oamenilor fara meserie nu le va ramane decat sa cerseasca la coltul strazii, ca sa traiasca din mila altora.

După cum B365.ro a povestit AICI, şi introducerea tramvaielor cu cai a întâmpinat proteste. Cea mai haioasă dintre nemulţumiri a fost cea invocată de un patron de prăvălie, care se plângea primarului că, dacă se va introduce linie de tramvai pe strada unde îşi are magazinul, bucureştenii nu vor mai merge pe jos, astfel încât afacerea sa va fi afectată. 

CITEŞTE ŞI: Ce reguli trebuiau să repecte birjarii, taximetriştii Bucureştiului din secolul XIX

 

Etichete: tramvaie bucuresti

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h