Situație explozivă la RATB: angajații au demonstrat în fața sediului Regiei



Nemulţumiţi de situația actuală a Regiei, de condiţiile de muncă, dar și de persoanele care și-au depus candidatura pentru conducerea Regiei Autonome de Transport București (RATB), circa 30 de angajaţi RATB au protestat, miercuri, în fața sediului instituţiei. Problemele reclamate ajung la situații greu de imaginat, precum punerea călătorilor în pericol, sau cele suporate de vânzătorii de la ghișeele de bilete RATB, ținuți în frig și obligați să își facă nevoile în sticle și borcane.

Nemulțumiți de situația actuală a Regiei, de condiţiile de muncă, dar și de persoanele care și-au depus candidatura pentru conducerea RATB, circa 30 de angajați au protestat, miercuri, în fața sediului instituției. Numărul participanţilor la protest a fost de 10 ori mai mic faţă de numărul anunţat pentru că, potrivit organizatorilor, Jandarmeria Capitalei a anunţat că la protestul organizat în această zonă pot participa maxim 50 de persoane.

"Am ieşit în stradă pentru că nu există un plan pentru dezvoltarea RATB-ului. Ne-am speriat când am văzut ce persoane candidează pentru conducerea acestei Regii. Ne-am sesizat din presă şi am văzut că sunt persoane care au devalizat bănci sau care au fost cercetate pentru acest lucru, persoane care au lucrat în CFR şi ştim cu toţii ce s-a întâmplat cu cazul Necolaiciuc. Nu vrem să se ajungă în aceeaşi situaţie şi la RATB. Noi vrem ca pe termen mediu şi lung să existe un plan de dezvoltare a RATB-ului pentru că, practic, din 1990, am trecut prin tot felul de procese, de la disponibilizări, până la diminuarea parcului circulant - de la 1800 de autobuze în anii '90 am ajuns în acest moment să avem un parc circulant de 800 de autobuze. Parcul de tramvaie este uzat 100%, iar noi ne dorim ca şi colegii noştri de la URAC să aibă de muncă. Ne este teamă că, odată cu schimbarea conducerii RATB, noi, muncitorii, ne vom pierde locurile de muncă. Am fost informaţi deja că 240 de persoane din management vor fi disponibilizate. Nu avem nimic împotriva acestor disponibilizări pentru că, în urma raportului corpului de control, s-a constatat că acele persoane au făcut anumite lucruri rele prin RATB. La un moment dat a existat o informaţie că ar urma să fie disponibilizate circa 4.000 de persoane din cadrul RATB. Considerăm că în anul 2014 există posibilitatea să apară un plan de disponibilizări masive şi vrem să împiedicăm asta", a declarat Tudor Florian Ivan, preşedintele Sindicatului Transportatorilor APT din RATB.

Potrivit lui Ivan, actualul contract colectiv de muncă a fost negociat de sindicatul reprezentativ în perioada mandatului lui Viorel Popescu, care a favorizat sindicatul reprezentativ. "Nu contestăm faptul că sindicatul reprezentativ este împuternicit să negocieze contractul colectiv de muncă, dar ei au negociat contractul, care conţine prevederi care discriminează celelalte organizaţii de sindicat. După încheierea CCM un sindicat nu poate să meargă să negocieze drepturile pentru membrii săi. Astfel ne-am pierde drepturile de a-i mai reprezenta. Acum contestăm faptul că nu suntem primiţi la negocieri nici măcar ca observatori. Preşedintele sindicatului reprezentativ este incriminat în raportul corpului de control al Guvernului şi nu avem încredere în dânsul să ne reprezinte interesul pentru că dânsul şi-a reprezentat interesele lui. El este preşedintele asociaţiei sportive, este cel care ştie cum se cheltuiesc banii de la asociaţia sportivă, bani care s-au oprit ilegal de la toţi salariaţii până în anul 2010. Fondurile încă mai sunt acolo şi, dacă ne uităm, vedem că banii au fost daţi pentru deplasări în Grecia, Bulgaria şi în alte ţări", a mai spus Tudor Florian Ivan.

Pe lângă menţinerea locurilor de muncă, oamenii mai vor şi să le fie majorate salariile. "Cel mai tare ne temem de situaţia locurilor de muncă. Ne este frică de faptul că, din informaţiile pe care le avem, s-ar putea ca 3.000 - 3.500 de persoane să părăsească RATB-ul, din cauza bugetului nealocat de Primăria Capitalei. Este posibilă declanşarea grevei generale din cauza faptului că de patru ani nu avem creştere salarială. Salariile nu ne-au fost ajustate nici în raport cu inflaţia. În uzină sunt salarii foarte mici, de la 1.100 lei până la 1.700 lei. Oamenii au credite la bănci, au datorii la CAR, şi nu-şi acoperă cheltuielile pentru viaţa de zi cu zi.  Vom acţiona în continuare pentru a ne păstra locurile de muncă. Îi vom informa şi pe membrii celorlalte sindicatelor RATB. Unele dintre ele nu au vrut să fie participe la acest protest pentru că sunt mână în mână cu conducerea şi lucrează pe ascuns", a explicat Ion Sticlan, preşedintele sindicatului Realitatea.

Întrebat de reporterii B365.ro care sunt majorările salariale pe care le cer angajaţii, Sticlan a precizat că aceste creşteri trebuie să se facă cel puţin în raport cu rata anuală a inflaţiei, respectiv, cu circa 12%, cât reprezintă valoarea adunată a inflaţiei din ultimii patru ani.

Cum a ajuns RATB-ul în colaps

Sticlan a mai precizat că, în prezent, Regia este într-o situaţie financiară dezastruoasă şi din cauza gratuităţilor acordate de Primăria Generală şi de primăriile de sector. Potrivit acestuia, încasările RATB-ului ajung doar la 5% - 8%. "Într-un mijloc de transport RATB, din 100 de persoane găsim 80 de călători care beneficiază de gratuităţi", a punctat Sticlan.

Reprezentantul sindicatului Realitatea a mai precizat că RATB pierde mulţi bani şi pentru că achiziţiile se fac la preţuri mult mai mari. "Echipamentele de lucru, echipamentele de protecţie, piesele şi subansamblurile care ni se aduc ajung la preţuri extraordinar de mari, de 3-4 ori mai mari faţă de preţul pieţei. De exemplu, o mătură adusă în RATB costă 25 lei, iar o mătură în Carrefour costă până la 8 lei", a explicat Sticlan.

Angajaţii RATB mai cer şi desfiinţarea firmelor de maxi-taxi, pentru că, spun ei, acestea folosesc staţiile RATB şi preiau din călătorii Regiei. "Că tot ne lăudăm că facem parte din Uniunea Europeană, să ne dea un exemplu că în Paris circulă şi maxi-taxi. Nu există, doar la noi în România este posibil aşa ceva. Nouă ne-au diminuat liniile subtil. Înainte erau liniile 155, 153, dar acum acestea nu mai există. Ni s-au luat şi locuri de parcare. Le-au transformat în revendicări. Tramvaiele sunt uzate de 30 de ani. La URAC s-ar putea face investiţii, pentru că acolo tramvaiele se fac cu 50% mai ieftin faţă de preţurile de la Astra Arad. Aşa ar avea şi oamenii un loc de muncă şi s-ar putea introduce şi tehnologie mai performantă pentru un transport civilizat, dar nu se doreşte asta la Primărie. În primul rând, nu avem siguranţa pentru călători. Sunt multe autobuze trase pe dreapta, nu au cu ce să scoată parcul câteodată, din cauză că nici nu ne dau voie să depăşim orele şi nici nu fac angajări. Sunt prost organizaţi şi cu concediile de odihnă. Nu comunică cu noi şi nu ne dau concediile de odihnă când vrem noi, ci le dau când vor ei, ca nişte dictatori spunând că ei reprezintă angajatorul şi fac ce vor cu angajaţii", a declarat Valer Ciobănescu, de la sindicatul şoferilor RATB.

Parcul de vehicule al RATB, pericol pentru călători

Angajaţii RATB se mai plâng şi de uzura parcului de tramvaie şi de faptul că nu au piese de schimb pentru vehiculele Regiei. Astfel, spun ei, tramvaiele vechi reprezintă un pericol real pentru călători. "100% vor pune viaţa în pericol şi, Doamne fereşte, să avem şi mortăciuni. Trebuie să o spunem pe şleau. Spun asta din cauza faptului că parcul de tramvaie este uzat aproape 100%", a punctat Sticlan, precizând că relansarea producţiei de tramvaie ar însemna păstrarea locurilor de muncă pentru cei 1.094 de muncitori de la URAC şi uşurarea bugetului RATB-ului datorită costului mai mic de producţie pentru tramvaie. "În acest moment, la URAC se lucrează la 40% din capacitate pentru că nu avem piese pentru întreţinerea tramvaielor", a mai spus Ion Sticlan.

Citeşte şi: PDL: Autobuzele RATB circulă fără cauciucuri de iarnă 

Angajaţii de la tonetele RATB își fac nevoile în găletușe de smântână

"Şefii direcţi ai vânzătoarelor de la tonetele RATB le-au cerut acestora să aducă bani de acasă, 1-2 lei de fiecare, pentru hârtie şi tonere, pentru că RATB-ul nu mai are bani să mai cumpere", a declarat Sticlan, în timpul protestului.

De asemenea, reprezentantul sindicatului Realitatea a mai reclamat şi condiţiile de lucru vitrege ale vânzătorilor de la chioşcurile RATB. "Femeile lucrează pe 900 - 1000 lei şi nu au unde să îşi facă nevoile fiziologice. Îşi fac nevoile în pungi, sticle de 5l tăiate sau în cutii de plastic. Iarna este foarte frig pentru că nu le merg aerotermele, iar vara crapă de căldură pentru că nu au aer condiţionat. E groaznic. Le-au zis că dacă nu vor să muncească aşa vor băga automate de bilete şi le desfiinţează posturile. S-au îmbolnăvit femeile din cauza acestor condiţii de muncă", a explicat Sticlan.

"Cel mai bine e în găletuşe de smântână", completează o femeie.

Şi Ciobănescu a precizat că, deşi angajaţii Regiei suferă de boli profesionale, acestea nu le sunt recunoscute şi nici nu le sunt decontaţi banii pentru diagnosticarea şi tratamentul bolilor profesionale.

La circa jumătate de oră de la declanşarea protestului, conducerea RATB i-a invitat la negocieri pe reprezentanţii sindicatelor. "Conducerea RATB este deschisă la dialog. Acest fapt a fost dovedit de fiecare dată, când reprezentanţii sindicatelor au solicitat întâlniri pe diverse teme. Directorul general al RATB i-a invitat pe sindicalişti la discuţii, în cadrul Regiei, pentru a afla cu exactitate care le sunt nemulţumirile", a declarat purtătorul de cuvânt al RATB, Brânduşa Raeceanu.

Protestatarii au anunţat că joi se vor întâlni pentru a purta negocieri şi cu actualul director al Consiliului de Administraţie de la RATB. Totodată, aceştia vor să se întâlnească şi cu primarul general al Capitalei şi cu membrii Consiliului General al Municipiului Bucureşti pentru a primi un sprijin pentru "salvarea RATB-ului".

La protestul de miercuri din faţa sediului central RATB au participat reprezentanţi Asociatia Profesională a Transportatorilor APT, Sindicatul Transportatorilor APT din RATB (Autobazele Militari și Titan), Sindicatul Realitatea URAC și Sindicatul Șoferilor din RATB (Autobaza Floreasca).

Cine se luptă pentru conducerea RATB

RATB a scos la concurs opt posturi de directori, inclusiv pentru funcţia de director general. În urma primei etape, au fost selectate 23 din cele 25 de persoane înscrise în cursa pentru posturile scoase la concurs în cadrul Regiei. Printre acestea se numără şi actualul director general al instituţiei, care nu şi-a depus dosarul pentru prelungirea mandatului, ci pentru conducerea unui alt departament al Regiei.

Comisia de evaluare/selecție pentru numirea directorului general și a directorilor executivi în cadrul RATB a publicat, pe 12 decembrie, rezultatele primei etape a procedurii de evaluare/selecție a candidaților pentru numirea directorului general și a directorilor executivi în cadrul RATB.

În prima etapă au fost selectate următoarele persoane pentru funcția de director general:

1. Teodor Alexandru Gavriş - șef serviciu la SNTFC Călători

2. Aurică Stoica - conform catavencii.ro, Aurică Stoica a fost vicepreședinte și acționar al Băncii Comerciale "Fortuna", căreia BNR i-a retras, în iulie 1996, autorizația de funcționare, pe motiv că banca nu a efectuat nici o operațiune. Potrivit aceleiași surse, Aurică Stoica a venit în funcția de vicepreședinte al băncii din postura de adjunct al lui Cinteză, șeful departamentului Reglementări bancare din BNR, și a adus din Banca Națională mai mulți oameni în nou înființata bancă, oameni care au ajutat la devalizarea băncii. Conform aceleiași surse, în 2006, procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul București au decis neînceperea urmăririi penale împotriva lui Aurică Stoica și a directorului băncii, Nicolae Ciontea. 

3. Marcel Nicuşor Furdui - fost inspector la Vama Otopeni Călători, care, pe lângă experiența de peste 16 ani ca inspector vamal la Arad și Oradea, a fost și director al Biroului de Turism pentru Tineret - sediul central, dar și șef de birou la Agenția pentru implementarea proiectelor și programelor pentru IMM, conform CV-ului său, postat pe bestjobs.ro.

4. Marius Decebal Cliseru - secretar de star în Ministerul Agriculturii

5. Sorin Lenus Negru

6. Adrian Mircea Teodorescu (actualul director de Achiziţii şi Marketing de la RATB)

7. Daniel Florentin Doman

Vezi aici mai multe informații despre cei care se luptă pentru cele opt posturi de directori scoase la concurs de RATB.

Etichete: angajări RATB, angajați RATB, autobuze RATB, concurs posturi, concurs posturi RATB, director general RATB, director ratb, posturi RATB, protest RATB, RATB, Regia Autonomă de Transport Bucureşti, tramvaie RATB

0/2 COMENTARII
pisi
19 Dec 17:13
+0
VOTURI
-0
sunt multe lucruri care nu conteaza pentru calatori sau nu le stiu si de vina sunt cei care le ies in cale prima data dar de cei cu statii radio care stau pe strada si in frig ,ploaie si se duc la wc pe unde apuc si daca este o blocare ei sunt primi trasi la raspundere si la cap de linie tehnologia lasa de dorit si sunt dotati cu statii radio de 20 de ani care sunt uneori nefunctionale sunt multe de spus de multe categori de angajati si nu se stie ca ei ar trebui apreciati pentru ce fac
Turbantius
18 Dec 22:35
+0
VOTURI
-0
Linia 634 a fsot prelungita pana la Obor, dar numarul de autobuze a ramas constant, daca nu chiar mai mic. La orele de program autobuzele vin pline ochi si trebuie sa asteptam in statie sa vina urmatorul...
Intarzie si din cauza calatorilor, care se inghesuie si nu permit inchiderea usilor, asta e adevarat. Dar daca s-ar suplimenta autobuzele poate ar fi conditii mai bune de circulatie.

Dar oamenii astia nu mai au interes in a face RATB rentabil. Probabil ca cineva, nu spun cine - persoana importanta!, are deja banii investiti intr-o firma de maxi-taxi care va apare, miraculos, in locul traseelor RATB declarate nerentabile, la pret mai mare, evident.

Si uite asa se mai da un tun pe spinarea bucurestenilor.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h