ANPC a pierdut două procese cu băncile



ANPC a pierdut un proces cu Bancpost și un altul cu OTP Bank, în care denunța mai multe posibile clauze abuzive din contracte de credit ipotecar încheiate înainte de 2010. 

ANPC a pierdut doua procese cu bancile
ANPC a pierdut două procese cu băncile
Foto: hunedoaraplus.ro

Autoritatea poate ataca cu apel decizia luată de Tribunalul București, informează profit.ro.

Juriștii ANPC nu au reușit să convingă magistrații Tribunalului București că în unele tipuri de contracte de credit ipotecar încheiate de Bancpost și OTP Bank există clauze abuzive. Cele două bănci utilizau înainte de 2010 prevederi care le dădeau dreptul să modifice unilateral rata dobânzii, iar în cazul Bancpost și nivelul comisioanelor și taxelor.

Din octombrie 2013, ANPC a căpătat puteri sporite în intervenția împotriva clauzelor abuzive. Potrivit legii 193/2000 modificată, Autoritatea poate constata existența unor clauze abuzive în contracte, caz în care este obligată să ceară Tribunalului eliminarea prevederilor neconforme din toate contractele profesionistului de acel tip.

Băncile s-au dovedit candidatele ideale pentru aceste litigii, având în vedere valul de dosare deschise de clienți care vizează clauzele privind dobânzile și comisioanele și care a inundat instanțele din toată țara după 2010. ANPC a primit sute de sesizări de la clienți și, din 2013, a deschis 43 de procese cu băncile, cu câte 4-5 dosare pe rolul instanțelor în cazul unor bănci.

În 28 aprilie, Tribunalul București a respins una din cele patru acțiuni împotriva Bancpost. În dosarul în cauză, ANPC a contestat clauza prin care banca stabilea dobânda creditelor ipotecare în franci elvețieni în funcție de un indice de referință intern, la care se adăuga o marjă de 0 puncte procentuale. Banca stipula că acest indice e stabilit în funcție de costul surselor de finanțare și de evoluția dobânzii la creditele de pe piața bancară, fără să ofere vreo formulă de calcul. Astfel, Bancpost putea crește ratele clienților în orice moment, fără să fie nevoie de consimțământul lor.

În 2010, băncile au fost obligate de OUG 50 să modifice modul de calcul al dobânzilor și să folosească indicatori de piață, precum Libor, Robor, Euribor. Bancpost precum și alte bănci au interpretat legea în favoarea lor și au calculat noi marje de dobândă. Cum Libor și Euribor erau la minime istorice, aproape toată dobânda internă s-a transformat în marjă. Mai mult, unele instituții de credit au majorat dobânzile clienților în criză.

În cazul Bancpost, există mai multe hotărâri definitive ale instanțelor, dar care se aplică doar unor contracte individuale, prin care banca este obligată să revină la marja inițială – 0% în unele cazuri – la care să adauge valoare actuală a Libor, care e în teritoriu negativ.


Totodată, ANPC a atacat și clauza privind comisionul de administrare, dar și o clauză care spune că debitorul restituie împrumutul în valuta creditului.

La începutul anului, ANPC câștiga definitiv cu OTP Bank unul din cele patru procese cu efecte erga omnes, decizie despre care Profit.ro a scris pe larg aici.

Pe 3 mai, Tribunalul a luat o decizie favorabilă OTP Bank într-un alt proces. Instanța nu a fost de acord că este abuzivă clauza prin care OTP își aroga dreptul de a revizui rata dobânzii în funcție de politica proprie, deși în același timp menționa în contracte că rata curentă variază în funcție de Libor pentru francul elvețian, calculat la scadența de 3 luni, la care se adăuga o marjă.

O altă clauză atacată de ANPC spune că, în cazul în care clientul nu rambursează tot creditul și dobânzile aferente în termen de 10 zile după ce a fost notificat că s-a modificat dobânda, atunci se consideră că acesta a acceptat noul procent de dobândă.

Etichete: anpc, proces, proces banci

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE