Pe ce a mai aruncat bani Primăria Municipiului București - Asociații de Turism care nu fac nimic



În ultimii cinci ani, Primăria Capitalei a co-fondat două Asociații pentru promovarea turistică a Bucureștiului și s-a asociat cu o a treia. S-au pregătit strategii, sloganuri și imnuri pentru București, s-au imaginat programe, muzee noi și chiar o autostradă verde, însă totul a rămas pe hârtie. Bucureștiul nu are nici acum o strategie de turism concretă, cu programe de implementat și obiective clare de urmărit. Nu există un "city brand" pentru Capitală sau un slogan. Și nici turiști. Astfel, în iulie 2015, Bucureștiul a fost vizitat de 94.716 turiști străini, în timp ce Londra atrage 1,5 milioane de turiști străini pe lună, iar Parisul - 1,3 milioane de turiști. 

Din toamna lui 2010 și până în prezent, Primăria Capitalei a co-fondat două Asociații turistice pentru promovarea Bucureștiului și a colaborat cu o a treia asociație pentru "dezvoltarea Bucureștiului ca destinație turistică și culturală". Au fost anunțate strategii pentru creșterea atractivității orașului în rândurile turiștilor străini, proiecte majore, slogan, brand turistic, imn și festivaluri internaționale. Nimic nu s-a concretizat. Bucureștiul nu are nici în 2015 o strategie clară pentru a atrage turiștii străini.

La început, mai exact în toamna lui 2010 a fost Asociaţia de Turism a Municipiului Bucureşti (ATMB) fondată de Primăria Municipiului Bucureşti, Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti, agenţia J''Info Tours, Asociaţia de promovare a Obiectivelor Turistice, Romexpo SA, firma de transport CDI, Danco Pro Communications şi Comuniunea Internaţională Română. Asociația era condusă de primarul general, Sorin Oprescu, și avea ca obiectiv general "promovarea turistică a Bucureștiului". 

Printre proiectele anunțate la înființare se numără "Turul restaurantelor", “Odiseea Bucureştiului comunist” sau promovarea Bucureştiului ca staţiune balneoclimaterică de prestigiu (DETALII AICI). Toate au rămas însă în același stadiu, cel de proiect. 

Asociaţia are o pagină electronică însă aceasta nu oferă prea multe informații. În meniul site-ului apare categoria "Proiecte" însă când o accesezi dai doar peste câteva articole în limba latină, cel mai probabil rămase de la template-ul site-ului. Aceleași articole în latină apar și atunci când vrei să afli mai multe despre evenimentele organizate de Asociație. 

(click pentru a mări imaginea)

Informații în limba română sunt furnizate însă celor interesați să se înscrie în Asociație. "Cotizatia anuală de membru în A.T.M.B. este de 1.500 de euro. Beneficiile sunt considerabile pentru membri", este tot ceea ce li se comunică celor care accesează categoria "Înscriere". Care sunt însă acele "beneficii considerabile" rămâne un mister.

La fel de misterioși sunt membrii Asociației și când oferă informații despre modul de promovare a Bucureștiului. "Ideile noastre de promovare sunt ALTFEL decat metodele clasice folosite pana acum. Ne inspiram in strategiile, metodele si tehnicile de promovare folosite de tarile cu un turism bine dezvoltat si bine gandit ca o sursa de venit pe termen lung. Membrii ATMB doresc sa promoveze un turism sustenibil". Atât dezvăluie membrii pe pagina electronică a Asociației. 

Am solicitat Primăriei Capitalei un răspuns privind banii de la bugetul local alocați pentru această Asociație, precum și activitatea desfășurată de ATMB însă la aproape o lună de la solicitarea noastră nu am primit niciun răspuns. 

Asociaţia "Destinaţia Bucureşti" - logo, slogan şi imn al Bucureştiului

Cu aceeași tăcere am fost întâmpinați și când am întrebat despre cea de-a doua Asociație cu care Primăria a colaborat pentru promovarea turistică a Bucureștiului. Este vorba de Asociaţia "Destinaţia Bucureşti" cu care municipalitatea a încheiat în februarie 2013 un acord de cooperare pe doi ani. 

Asociația a fost înființată cu câteva zile înainte de încheierea acestui acord. Mai mult, Asociația nici măcar nu exista legal în momentul în care a trimis Primăriei propunerea de colaborare. Astfel, Asociaţia "Destinaţia Bucureşti" a fost constituită legal în data de 4 ianuarie 2013, în timp ce solicitarea către municipalitate datează din 12 decembrie 2012. (DETALII AICI). 

Asociația era reprezentată și condusă de Florin Alexe, la data respectivă deputat PNL și șef al Tineretului Național Liberal, dar și fost consilier general al Municipiului București.

Acordul de cooperare, aprobat de Consiliul General al Municipiului București la sfârșitul lunii ianuarie 2013, prevedea finanţarea şi realizarea în comun a unor programe, proiecte şi evenimente legate de promovarea Capitalei precum crearea unui spot publicitar, logo, slogan şi imn al Bucureştiului, organizarea unei caravane internaţionale de promovare a Capitalei, precum şi realizarea unui concept de "punct turistic urban", prin construirea unor puncte de informare în zone cheie precum Aeroportul Otopeni, Gara de Nord, Piaţa Universităţii, zona Lipscani şi Piaţa Revoluţiei. De asemenea, în proiect erau incluse un festival internaţional al oraşului şi un circuit spre ambasadele ţărilor ce urmau să fie incluse în proiect. 

Între timp, acordul a expirat, iar proiectul a rămas în același stadiu. Adică doar pe hârtie și la nivel declarativ. "Nu s-a întâmplat nimic în cadrul acestui acord. Nu am găsit terenul comun cu Primăria pentru implementarea proiectului", a precizat pentru B365.ro, Florin Alexe, vicepreședinte PNL și președinte al Asociației "Destinația București".

Acordul de cooperare cu Asociația "Destinația București" nu expirase încă atunci când Primăria Capitalei a fondat o nouă asociație pentru promovarea turistică a Bucureștiului. Astfel, în noiembrie 2014, Consiliul General al Municipiului București a aprobat înființarea Asociației pentru Promovarea și Dezvoltarea Turismului în București - Bucharest Convențion & Visitors Bureau. Potrivit hotărârii CGMB, Primăria Capitalei urma să finanțeze lunar Asociația cu suma de 500.000 lei. 

Programul Asociației includea proiecte precum: elaborarea strategiei de dezvoltare a destinației turistice București, realizarea infrastructurii turistice conform standardelor europene, crearea brandului turistic București, crearea unor programe pentru București (București cultural-istoric, Bucharest Sports, Bucharest Events, etc)  sau lansarea unor produse pentru turiști precum Bucharest card, Bucharest Walking Tour sau Souvenir de București.  

De asemenea, Asociația propunea și amenajarea unei Autostrăzi Verzi (piste pentru biciclete de categoria A care să unească principalele parcuri bucureștene), dar și înființarea unui Muzeul al Comunismului. VEZI TOATE PROIECTELE PROPUSE 

"Nu am făcut niciun progres cu această Asociație. Am avut mai multe discuții cu primarul general, Sorin Oprescu și cu directorii din Primărie însă de fiecare dată proiectul s-a amânat. Directorul Constantinescu (n.r. Mircea Constantinescu - director general Direcția Economică, arestat pentru 30 de zile pentru luare de mită în dosarul lui Sorin Oprescu) a spus că nu se poate, că nu a reușit să deblocheze bani publici pentru acest proiect. Sperăm să avem mai mult succes cu noul primar general, Ștefănel Dan Marin. El a votat acest proiect în CGMB și de aceea sperăm să facem un progres cu Asociația în perioada următoare", a declarat pentru B365.ro, consilierul general Mihai Peptan, inițiatorul proiectului. 

Au fost astfel create trei Asociații pentru promovarea turistică a Bucureștiului fără niciun rezultat. Bucureștiul nu are nici acum o strategie de turism concretă, cu programe de implementat și obiective clare de urmărit. În urmă cu trei ani, Primăria a plătit 100.000 de euro pentru elaborarea unui slogan, a unei noi steme şi a unui studiu privind imaginea Capitalei. Manualul de indentitate vizuală a Primăriei Municipiului Bucureşti a rămas în sertarele funcționarilor. Bucureștiul nu are în acest moment o imagine clară, un city brand, un slogan sau o strategie de promovare clară.

București - 1,1 milioane turiști străini/an, Paris - 16 milioane turiști străini pe an

Și nici nu atrage foarte mulți turiști străini. Astfel, în luna iulie a acestui an 94.716 de turiști din afara țării au stat peste noapte în București. Pornind de la această cifră putem estima că, în total, aproximativ 1,13 milioane de turiști străini vor vizita Bucureștiul în acest an. Prin comparație, potrivit Global Destinations Cities Index 2015, Londra va fi vizitată de 18,82 milioane turiști străini, Paris de 16,06 milioane turiști, Barcelona - 7,63 milioane turiști, Amsterdam - 7,44 milioane turiști străini, Roma - 7,41 milioane turiști străini, iar Milano - 7, 17 milioane turiști străini. 

Turiști străini în București: 

2015

iulie 2015 - 94.716 

iunie 2015 - 98.954

mai 2015 - 99.773

aprilie 2015 - 79.267

martie 2015 - 80.232

februarie 2015 - 57.992

ianuarie 2015 - 52. 428

2014

iulie 2014 - 76.655

august 2014 - 74.615

2013

iulie 2013 - 67.155

iunie 2013 - 73.850

2012

Iunie 2012 - 65.951

iulie 2012 - 60.354 

2011

Iunie 2011 - 58.842

Iulie 2011 - 59.027

(Sursa: Institutul Național de Statistică)

Etichete: Asociație de Turism, brand, Primăria Capitalei, strategie, turism

0/1 COMENTARII
Cris
22 Sep 15:30
+0
VOTURI
-0
Pai e logic ca nu fac nimic. Pana si prostii stiu ca astfel de spalatorii de bani au o singura menire. Sa sifoneze, pe baza de hartii, bani din bugetul Capitalei in favoarea infractorilor care trag sforile (unul din ei se afla chiar in aceste zile intr-un beci in arestul Capitalei).

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE