Bucureștenii vor plăti pentru transportul în comun în funcție de zona în care se vor deplasa



Bucureștiul va avea un sistem tarifar zonal pentru transportul public. Astfel, bucureștenii care se vor deplasa în oraș cu ajutorul mijloacelor de transport în comun, fie ele autobuze, tramvaie sau metrou, nu vor mai plăti un preț unic per călătorie, ci tarife diferite în funcție de zona în care se vor deplasa. La sfârșitul anului trecut a fost creată și o alianță al cărei scop principal este acela de a elabora un standard național pentru o tarifare zonală în transportul public din România. La nivelul Capitalei, această măsură este discutată de câteva luni în cadrul Grupului de mobiltate constituit la nivelul Primăriei generale. Introducerea acestei măsuri în București va fi posibilă însă, abia după ce Autoritatea Metropolitană de Transport București va gestiona și va avea contracte cu RATB, Metrorex și operatorii privați de transport, lucru recomandat de instituțiile europene, însă neaplicat deocamdată de autoritățile din România. 

Bucurestenii vor plati pentru transportul in comun, in functie de zona in care se vor deplasa
Bucureștenii vor plăti pentru transportul în comun, în funcție de zona în care se vor deplasa

Autoritățile din București intenționează să introducă un sistem tarifar zonal pentru transportul în comun. Astfel, bucureștenii care se vor deplasa în oraș cu ajutorul mijloacelor de transport în comun, fie ele autobuze, tramvaie, troleibuze sau metrou, nu vor mai plăti un preț unic per călătorie, ci tarife diferite în funcție de zona în care se vor deplasa. Cum va fi împărțit Bucureștiul pe zone și ce tarife vor avea de achitat bucureștenii nu s-a stabilit încă. Se știe însă cum va funcționa acest sistem. 

"În momentul în care validezi biletul, validatorul care știe în ce zona ești, te întreabă în ce zona vrei să ajungi. Daca vrei în zona 1 apeși zona 1 și te taxează corespunzător. Când treci cu mijlocul de transport în comun dintr-o zonă în altul, sistemul te anunță.  Dacă a intrat în zona 2, cine a platit pentru zona 2 merge mai departe, iar cine a platit doar pentru zona 1 coboară sau mai validează o data pentru a merge în zona 2", a explicat pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Direcției de Trabsporturi din cadrul Primăriei Capitalei.

La sfârșitul anului trecut a fost creată și o alianță al cărei scop principal este acela de a elabora un standard național pentru o tarifare zonală în transportul public din România. Alianţa Naţională pentru Interoperabilitate Tarifară are deocamdată 16 membri, printre care și Rehgia Autonomă de Transport București (RATB). 

La nivel instituțional însă, introducerea acestui sistem de tarifare depinde de Autoritatea Metropolitană de Transport București.

"Termenul de timp pentru introducerea sistemului tarifar zonal este dat de următorul lucru: când Autoritatea Metropolitană de Transport va gestiona și va avea contracte și cu metroul și cu RATB și cu operatorii privați", spune Ion Dedu. Întărirea rolului pe care AMP îl are în gestionarea transportului din zona București-Ilfov este un lucru recomandat de instituțiile europene, însă deocamdată nu este aplicat de autoritățile din România. 

Citește și De luna viitoare, în București vor circula autobuze electrice 

Sistem Inteligent de Transport în București. Proiectul începe din acest an

Tarifarea zonală va fi posibilă cu dotarea tehnică din sistemul ITS (Intelligent Transport System). Sistemul face parte din conceptul Smart Cities (administrarea inteligentă a orașului) și include, printre altele, managementul traficului, managementului transportului public, informarea călătorilor și sistemul de supraveghere video în oraș. Primăria Capitalei vrea să demareze încă din acest an proiectul de implementare în București a acestui sistem. 

"În acest moment, noi avem un sistem de management al traficului, însă este doar parțial implementat, doar pe aproape 200 de intersecții din aproximativ 600 câte sunt în oraș. Și atunci el trebuie extins în toate sfera orașului ba chiar și în afara lui", a precizat pentru B365.ro, Ion Dedu.

Sistemul de management al traficului include și managementul incidentelor ce apar în trafic, al lucrărilor de întreținere, managementul transportului de mărfuri sau pe cel al cererii de transport. Acesta din urmă permite numărarea călătorilor care utilizează transportul public. Informația este transmisă direcției responsabile care poate ajusta astfel planul de circulație al mijloacelor de transport în comun, în acord cu nevoile bucureștenilor.

Același sistem va permite și informarea mai rapidă a autorităților asupra problemelor care apar în trafic, dar și a șoferilor care pot afla în timp real, prin intermediul unor panouri electronice montate în oraș, unde există blocaje și ce zone ar trebui evitate pentru a ajunge mai repede la destinație.

Și transportul public din București va fi revoluționat prin implementarea Sistemului Integrat de Transport. "Acest ITS include și servicii de informare și asistare cu privire la trafic și călătorie, de informare a călătorilor înainte și în timpul călătoriei. Astfel, vei putea planifica călătoria. Dacă vrei să ajungi dintr-un punct în altul al orașului, sistemul îți va spune ce mijloace de transport poți să iei și la ce oră ajung acestea în stație. De asemenea, sistemul va comunica și eventualele evenimente apărute în trafic care modifică programul de transport public, dar și un un model de schimbare a mijlocului de transport atunci când apar astfel de evenimente", explică Ion Dedu.

Sistemul va include și servicii pentru bilete și plăți electronice, dar și un sistem de management al parcărilor din oraș. "Șoferii vor fi informați în timp real privind locurile de parcare disponibile în oraș - prin intermediul panourilor electronice instalate în oraș. Chiar și prin GPS ai putea primi informația că în parcarea de la universitate sunt disponibile atâtea locuri", mai spune directorul de la Transporturi.

Primăria intenționează să demareze acest proiect în acest an, imediat după aprobarea bugetului. În acest moment, Universitatea Politehnică București lucrează pro bono la arhitectura acestui sistem. Mai exact, se stabilește o primă schemă a sistemului și o adaptare a modelului la realitatea bucureșteană. "Pe baza acestei arhitecturi noi o să concepem un caiet de sarcini pentru realizarea unui studiu de fezabilitate. Licitația va începe imediat după aprobarea bugetului. Noi l-am prins în planul de achiziții publice din acest an.  Studiul de fezabilitate va cuprinde toate modulele ce vor fi realizate în cadrul acestui Sistem Inteligent și Integrat de Transport. Ulterior, Primăria va implementa modulele treptat", a mai spus Ion Dedu.  

Etichete: ITS, RATB, realitatea, Sistem Inteligent de Transport, transport în comun

loading...
0/35 COMENTARII
in time 2011
16 Mar 17:23
+0
VOTURI
-0
time zones - best bariers between rich and poor
google it ;)
serban
13 Feb 22:47
+0
VOTURI
-0
nu se poate asa ceva
daca am serviciul in ghencea vin cu 69 pana la gara de est unde locuesc, traversez bucurestiul, inseamna ca tot traseul o sa am grija sa validez cardul si sa platesc mai ulte calatorii pe un singur drum, ori ma dau jos la fiecare zona ca sa iau altceva sa ajung acasa, lasati lucrurile care merg bine si nu le schimbati, aveti grija de altele nu de transport
CORINA
13 Feb 11:16
+0
VOTURI
-0
TARIFARE PE ZONE? AU INEBUNIT? ADICA BENZINA/ENERGIA ELECTRICA...ESTE MAI IEFTINA IN FERENTARI SI MAI SCUMPA LA UNIRII?.........NUMAI TAMPITI.......
Constantin Ballo
12 Feb 22:26
+0
VOTURI
-0
Dacă îi este permis un comentariu celui care a adus taxarea automată în România, acum 20 de ani (la metrou) și, de atunci, a condus sau a fost implicat în proiecte similare în țară și în străinătate: Bucureștiul nu are dimensiunile care să justifice o tarifare zonală. La fel ca Parisul intra muros. Complicațiile tehnologice și de operare nu pot fi compensate de creșterea încasărilor. Oricum, am mai spus că nimeni de aici nu e interesat de încasări... Pentru zona suburbană e altceva, dar acolo avem deja tarife diferențiate. Și e încă o zonă cu densitate mică, preponderent agricolă, etc, nu se potrivește cu cele din Europa centrală sau de Vest.
Constantin Ballo
12 Feb 22:11
+0
VOTURI
-0
Vorbim despre Autoritatea Metropolitană de Transport? Un avorton, un exemplu perfect de cum reușim noi să simulăm instituții altfel normale în țări normale!

Felicitări pentru comentarii, sunt mult, mult peste concepția catastrofală a celor care se ocupă azi de transportul public în București.
Constantin Ballo
12 Feb 22:07
+0
VOTURI
-0
Iar fotografia e de la metrou... Turnicheți, alte validatoare, alte carduri... E greu...
Constantin Ballo
12 Feb 22:06
+0
VOTURI
-0
Să mai învețe carte domnii aceia, să se uite și cum fac alții înainte să vorbească. Dar e prea greu, probabil. Și, înainte de altceva, să facă sistemul actual funcționabil. Nu tehnic, ci prin măsuri de organizare: carduri pentru toate categoriile de călători și validare obligatorie pentru toate titlurile de transport. Altfel, sunt bani aruncați. Nu interesează pe nimeni de la RATB și de la Primărie nici încasările, nici volumul și structura sarcinii de transport realizată. O rușine între multe altele.
bogdan
12 Feb 15:35
+0
VOTURI
-0
Intai sa faca Banda Unica RATB1 :

- pe prima banda Circulabila
- trasa 1 dunga galbena
- politie in intersectii: 2 saptamani avertisment; apoi amenda.

Se poate face in 1 luna.
Va fi bine pentru toti
kenny
12 Feb 13:01
+0
VOTURI
-0
Pt toti cei care va plangeti ca este o idee proasta. Ati avut idea sa contactati primaria capitalei in legatura cu acest subiect?
http://www.pmb.ro/common/site_map.php?sbm_id=187

Si inainte sa spuneti ca nu rezolvati nimic....trimiteti mail...macar cu titlul acest....si ca nu sunteti de acord...or sa ia aminte...
Ana-Maria
12 Feb 12:43
+0
VOTURI
-0
Eu locuiesc in Copenhaga si sistem tarifar zonal pentru transportul public de aici este exact la fel ca si cel pe care vor sa il implementeze in Bucuresti. Copenhaga e un oras mult mai mic decat Bucuresti si lucrurile merg de minune, deci scuzele de genul "Bucuresti e o capitala mica" nu se aplica. Sunt capitale si mai mici de atat in Europa, care functioneaza mult mai bine. Important e sa creasca nivelul de trai si economia...
Gigi
12 Feb 10:06
+0
VOTURI
-0
Cea mai proastă idee de la inventarea roții până în zilele noastre!!!!!
Cris
12 Feb 08:53
+0
VOTURI
-0
Astfel de masuri nu s-ar putea implementa fara sprijinul berbecilor, lipsiti de creier, dispusi sa le accepte, cautand diverse argumente pentru ele. Practic, cautand argumente sa platesti bani mai multi Mafiei, iti tai singur craca de sub picioare, te adancesti in scalvie.

Problema Bucurestiului este traficul infernal de suprafata, care nu justifica nici macar tarifele actuale, daramite niste tarife mai mari. Nimeni nu ar fi dispus sa plateasca decat daca ar fi un transport civilizat - exclus transportul ca vitele cu metorul in subteran la primele ore ale diminetii, pentru care oamenii ar trebui sa ceara banii inapoi.
Victor
12 Feb 08:36
+0
VOTURI
-0
E o mare tampenie. In primul rand, Bucurestiul e un oras mic, in comparatie cu alte capitale europene. Sunt orase in vest, ce nu sunt capitale, cu o infrastructura, suprafata si o populatie mai mare decat cea a Bucurestiului. Cum o sa imparta ei Bucurestiul pe zone, daca toate mijloacele de trasnport in comun ajung in centru? Daca eu merg din Drumul Taberei in Titan, o sa fiu taxat in plus pt ca autobuzele trec, repet, taote, prin centru. Ce magarie... ce hoti puteti fi ba... In loc sa dezvoltati reteaua RATB, sa faceti benzi separate clar, de restul traficului, in loc sa faceti transportul in comun mai rapid si mai practic, voi ne taxati in plus? Pentru ce ba? Pentru ce? Ce oferiti voi, ma nemernicilor, in plus, ca sa mariti pretul biletelor/abonamentelor?
palavre
12 Feb 08:12
+0
VOTURI
-0
Faceti voi cate zone si butoane vreti, oricum nu valideaza nimeni. Pana nu se reintroduce "taxatoarea" pe masini si tramvaie, oricum nu va plati nimeni. Transportul public va fi in continuare "gratuit".
florin
12 Feb 00:43
+0
VOTURI
-0
ba idiotilor nu sunteti in LONDRA cu 253 statii de metrou sa tarifati pe zona,faceti ceva si incurajati transportul in comun si asa insufficient,luati exemplul(sunteti numai pe furat)vine DNA-ul si la voi scarbelor,poate va potoliti LA PUSCARIE CU VOI (Oprescu si restu din primaria care platiti chirie pe sediul din Grozavesti pe banii prostilor din Bucuresti.
zzz
11 Feb 20:27
+0
VOTURI
-0
@Independent - este vorba de primarie ? cred ca o sa ne bagam si noi ce e rost da multe chestii interesante ...
xyz
11 Feb 18:22
+0
VOTURI
-0
@lol: sistemul presupune ca dupa ce te-ai urcat in tramvai (deci ai prezentat cardul odata) urmatoarea prezentare in acelasi tramvai nu poate fi decat o coborare.
Banuiesc ca este conectat la un server central, fie in timp real fie schimba periodic informatii cu acesta.
Dar nu raspunsul meu la ce ai intrebat ar trebui sa te intereseze atat de tare ci faptul ca sisteme de acest gen functioneaza ok in cele mai multe cazuri iar aceasta expertiza exista fara sa fie nimeni nevoit sa le dezvolte de la zero sau sa emita aberatii in presa cum ca ar fi nevoit calatorul sa introduca zona de destinatie.
Sistemul la care m-am referit nu intreaba nimic, ci doar trebuie sa prezinti cardul si sa interpretezi mesajele de pe ecran (checked-in, checked-out, sold, expirare, etc).
Online exista posibilitatea de a urmari istoria tranzactiilor si de a solicita returnarea unor sume blocate nejustificat.
Michiduță
11 Feb 18:12
+0
VOTURI
-0
Vino cu explicații mai clare, „șefu'”! Și mai folosește și tu mijloacele de transport în comun, dacă tot ești director RATB și vii cu idei de-astea!
Așa cum explici aici, e clar că habar n-ai cum se circulă în București.
Michiduță
11 Feb 18:12
+0
VOTURI
-0
„"În momentul în care validezi biletul, validatorul care știe în ce zona ești, te întreabă în ce zona vrei să ajungi. Daca vrei în zona 1 apeși zona 1 și te taxează corespunzător. Când treci cu mijlocul de transport în comun dintr-o zonă în altul, sistemul te anunță. Dacă a intrat în zona 2, cine a platit pentru zona 2 merge mai departe, iar cine a platit doar pentru zona 1 coboară sau mai validează o data pentru a merge în zona 2", a explicat pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Direcției de Trabsporturi din cadrul Primăriei Capitalei.”

Dedule, ești... dăștept! Nota 4, stai jos! Treci „dintr-o zonă în altul”? La directori nu se mai cere limba română?

Validatorul te întreabă? Se montează alte validatoare, cu butoane, pentru zonele 1, 2, 3, etc.? Altă șpagă pentru UTI? Iar eu, călătorul, trebuie să știu zonarea Bucureștiului, ca să pot selecta corect în ce zonă merg? Sau apăs mereu „încă o zonă”? Și cum mă anunță sistemul? Un anunț în difuzoare: „Atenție, s-a schimbat zona, revalidați cardul”? E absurd!
Îți poți imagina ce înghesuială va fi lângă validatoare? Că toată lumea va sta acolo, pentru a-și valida biletele...

Și cum va fi zonat Bucureștiul? Radial? Centrul - zona 1, apoi o bucată circulară în jurul lui - zona 2 și tot așa?
Ce te faci cu un traseu de genul lui 1, care merge oarecum circular? Va fi încadrat într-o zingură zonă? Sau împărțiți voi, dăștepții „dintr-o zonă în altul”, un singur traseu în mai multe zone? De exemplu ai mers două stații, o zonă, dacă mergi trei plătești două zone? Și atunci cum te anunță sistemul că ai trecut în altă zonă? Că nu toți călătorii se urcă în aceeași stație...

Vino cu explicații mai clare, „șefu'”! Și mai folosește și tu mijloacele de transport în comun, dacă tot ești director RATB și vii cu idei de-astea!
Așa cum explici aici,
lol
11 Feb 17:50
+0
VOTURI
-0
Eu am intrebat cum stie, nu daca stie.
xyz
11 Feb 17:06
+0
VOTURI
-0
@lol: sistemul stie de checkin (la urcare) si checkout (la coborare).
Pentru detalii cauta OV-chipkaart (Olanda), Oyster_card (Londra) sau in general "contactless smartcards pe wikipedia
ggg
11 Feb 16:38
+0
VOTURI
-0
bani aruncati ...
vezi si HARTA ZGOMOTULUI in B pentru care au fost cheltuiti o gramada de bani....
Studiul platit de primaria capitalei acum cativa ani a fost o adaptare si traducere a studiului londrei. In acel moment nimeni nu a considerat necesara o dezbatere reala pe aceasta tema.
Harta de zgomot nu este corecta - a fost facuta prin interpolare folosind mult mai putine puncte decat era normal si in acelasi timp folosind o harta depasita ( sunt blocuri care au fost construite cu ani de zile ( chiar 10) inainte de studiu si care nu apar pe harta ... sau zone "industriale" care au disparut de mult.
Michiduță
11 Feb 16:33
+0
VOTURI
-0
Din ce-am citit până acum, comentariul lui xyz mi se pare cel mai de bun-simț.
E o chestie logică: înainte de a te sui în autobuz, validezi cardul ÎN STAȚIE. Ți se retrage din cont suma maximă, iar apoi, la coborâre, validezi iar cardul ÎN STAȚIE. Prin a doua validare ți se returnează suma diferență, dacă mai e cazul.
Validările se fac ÎN STAȚII, nu în autobuze, deci nu se pune problema că se face înghesuială. Dacă te sui fără să validezi, vine controlul și-ți dă amendă. Simplu.
Mi se pare că acest sistem funcționează în Londra. Oprescu ar trebui să întrebe acolo cum funcționează, nu să-ți impună să fii atent la țiuiturile unor aparate din autobuze, în condițiile în care se mai suie și câte unii mai surzi care ascultă manele la maxim.

@ Cris: „urmele în sistemele dubioșilor”?
Iar vorbești fără să gândești, tembelule! Ai telefon mobil? Ai card bancar? Poți fi urmărit foarte simplu prin acestea! Dar nu spui nimic de telefoane. De camerele video din autobuze nu zici nimic? Alea nu te filmează când ești în autobuzul respectiv?

Marș în peșteră, fanatic religios ce ești! Vezi că guvernul te urmărește!
lol
11 Feb 16:14
+0
VOTURI
-0
@xyz,
Si de unde stie aparatul la coborare daca tu cobori sau vrei sa te urci din nou? Cand se reseteaza, la capat de linie? Mai apesi o tasta in plus sau se folosesc usi (si aparate) separate?
Cris
11 Feb 15:00
+0
VOTURI
-0
Bah, voi sunteti sanatosi la cap ??? Cine are timp sa dea cu cardul la coborare? Apoi, cine e dispus sa-si lase urmele in sistemele dubiosilor de la Metrorex-RATB pe unde si cum circula si la ce ore ???

Treziti-va iobagi!
xyz
11 Feb 14:53
+0
VOTURI
-0
daca nu prezinti nici un card te ia controlul cand vine.
partea asta ramane la fel ca-nainte :-)
adriano
11 Feb 14:46
+0
VOTURI
-0
Si daca la urcare nu prezint nici un card, de unde imi ia suma maximala? Oricum stau si astept zilnic cate 30 de minute la romana mortu ala de 300 :)
xyz
11 Feb 14:39
+0
VOTURI
-0
Intr-adevar ar fi aberant.
sisteme de acest tip exista si in alte orase din lume.
practica pe care o cunosc este ca atunci cand te sui in mijlocul de transport sistemul iti blocheaza o suma de bani maximala deci un maxim ipotetic al costului calatoriei.
apoi la destinatie trebuie sa prezinti din nou cardul iar sistemul returneaza o suma pe card conform pretului corect al calatoriei.
daca nu se prezinta cardul la coborare pretul calatoriei ramane maximal dupa cum a fost blocat la inceput.
presupunand deci ca as calatori de la Pta Unirii la Pta Victoriei, ma urc la Unirea mi se blocheaza 5 RON, la coborare prezint cardul si mi se returneaza 4 RON astfel incat costul efectiv al calatoriei este 1 RON. Daca nu prezint cardul la coborare costul calatoriei va fi 5 RON dupa o perioada de asteptare in care sistemul asteapta coborarea.
Nu este un sistem perfect dar functioneaza.
Domnii de la Transporturi sa cheme consultanti pe problema in loc sa incerce sa inventeze roata din nou.
Cris
11 Feb 14:01
+0
VOTURI
-0
Acest sistem este de o prostie monumentala si indica clar spagi grase pentru achizitia lui. Dar ce-i fte grija pe altii unde vreau eu sa merg si unde vreau eu sa cobor si de ce ar trebui sa fiu de acord sa declar acest lucru la urcarea in autobuz.

Apoi, de ce ar trebui sa platesc o suma mai mare pentru ajunge cu intarziere intr-un loc mai indepartat din Bucuresti. Daca autobuzul nu ajunge la timp cu ce ma ajuta ca am platit bani in plus?

Acest sistem este tembel asa cum sunt si cei care au avut o astfel de initiativa. Bucurestiul are nevoie de un bilet unic fara nevoie de validare ulterioara la schimbarea mijlocului de transport, respectiv daca ma dau jos din metrou si ma urc in autobuz sa nu mai validez inca o data, si fara limita de timp... sau cu o limita suficient de larga care sa tina cont de trafic.

Nimeni nu va pune botul la acest sistem tembel, va spun. Lumea nu va mai cumpara bilete.
Marian
11 Feb 13:47
+0
VOTURI
-0
Folosesc transportul în comun. Conform descrierii făcute în articol, există două variante: fie va trebui să știu de dinainte de a mă urca în mijlocul de transport în ce zonă tarifară se află locul unde vreau să ajung, fie, aflat în interiorul autobuzului/troleibuzului etc. va trebui să fiu atent să aud semnalul emis de aparatul care indică trecerea într-o nouă zonă tarifară pentru a valida cardul din nou.
Dacă așa va fi, acest lucru este complet aberant. Nu este normal să călătorești în oraș și acesta să fie împărțit în regiuni, iar pentru a trece din una în alta să trebuiască să plătești altă sumă. Te urci în autobuz, validezi cardul și la revedere. În loc să te gândești la ale tale, la ce trebuie să faci în ziua respectivă, tu trebuie să fi atent la nu știu ce semnal care te avertizează că ai trecut dintr-o zonă în alta; sau trebuie să știi în ce zonă se află strada unde trebuie să ajungi.
Dacă e nevoie de bani, să îi ia din taxele și impozitele care deja sunt în funcție de zonificarea localității. De ce să segregi transportul în comun ? Nu are niciun sens.
Domnii care s-au gândit la acest lucru să mai coboare în realitate, și din mașinile personale, și să vadă dacă ar putea să călătorească zilnic cu acest sistem pe care vor să îl impună.
ggg
11 Feb 12:25
+0
VOTURI
-0
cum vine ploaia,geru sau ninsoarea gata pica semafoarele .. si stau defecte cu orele/zilele ...
ggg
11 Feb 12:23
+0
VOTURI
-0
ce sistem de management al traficului ? incearca sa iesi de exemplu de la cotroceni la a1 si vezi ce bine sunt sincronizate semafoarele ... in loc sa fie unda verde pentru bulevard te opresti din 2 in 2 semafoare ....
ggg
11 Feb 12:21
+0
VOTURI
-0
astia nu sunt intregi la cap .... trebuie sa directioneze niste bani ... de la studii pana la indemnizatia de sedinta si alte alea
manele si circ
11 Feb 11:11
+0
VOTURI
-0
Sunt doua zone: daca esdti negru sau batran gratuit.Daca nu esti nici negru nici batran platesti

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE