Bucureştiul neştiut: Oraşul subteran de la Piaţa Unirii - de la catastrofă la Magistrala 7



Ansamblul ingineresc a ajuns la această formă dupa ani de muncă şi modificări. Iniţial, prin zonă trecea doar magistrala 1 de metrou, de-a dreapta Dâmboviţei. Era un proiect ambiţios pentru vremea respectivă care, după multe dezbateri şi planuri, a ajuns să devină realitate datorită unei echipe de ingineri şi arhitecţi recrutaţi din toate companiile statului de profil ale acelei perioade. Între aceştia şi arhitectul Gheorghe Beznilă, considerat în prezent părintele staţiilor Unirii 1 şi Unirii 2. Cu 44 de ani de activitate, arhitectul a prins toate etapele posibile ale „Oraşului subteran”. „Ce vedeţi în prezent ca bucureştean aflat în tranzit este doar 50-60 la sută din întreaga structură”, spune acesta cu ochii într-o foaie albă pe care începuse să schiţeze structura de sub pământ.

Demolările lui Ceaşescu

Cu toate că inginerii şi arhitecţii au gândit magistrala M1 să ocolească, în zona Unirii, spitalul Brâncovenesc şi Hala Unirii, cele doua construcţii nu au scăpat de buldozerelor comuniştilor. „Noi am venit cu magistrala printre spital şi Hala Unirii, prin dreapta Dâmboviţei. L-am convins pe Ceauşescu că e mai bine pe partea dreapta şi-am şi proiectat iniţial guri de acces acolo. A fost dărâmat tot şi s-au ridicat blocurile unde a fost ulterior Banca Internatională a Religiilor”, explică arhitectul. Lucrările au fost în toi ani de zile pentru că şi structura a fost pe măsură. Șantierul era printre cele mai importante din Capitală şi era cap de listă la fel ca cel de la Casa Poporului în privinţa furnizării materialelor necesare, însă lucrarea a fost încetinită şi de faptul că era inedită. „Mulţi dintre noi, cu toate că lucram la galeriile şi la staţiile de metrou, habar n-aveam cum trebuia să arate pentru că nu văzusem în viaţa noastră un metrou”, îşi aduce aminte arhitectul.

Cum întreaga structură se află la o aruncatură de băţ de actualul Centru Istoric, la săpături s-au descoperit şi rămăşite din vechiul Bucureşti. Însă nici acest lucru n-a contat pentru conducerea partidului care voia doar „progres”. „S-a mers pe blat. Am descoperit ceva vestigii însă s-a trecut peste. Oricum, cred că şi la noi s-ar fi pus problema protejarii lor, ca la bulgari, dacă am fi descoperit ceva cu adevărat important”, continuă acesta.

Catastrofa din '83 care a mirosit a brad

Lucrările la ansamblul ingineresc nu au fost lipsite de incidente. Unul dintre acestea era sa trimită întreaga echipa de ingineri şi arhitecti dupa gratii. Motivul? O eroare tehnică care a ţinut mai mult de condiţiile meteo. „Am inundat metroul! Dacă nebunul se punea, putea să ne aresteze pe toţi. Norocul nostru a fost că Ceauşescu nu ne-a dat indicaţii în scris. El dădea doar din gura. Pe noi tehnicienii ne-a forţat doar din gură. Acolo a fost o lucrare deosebit de grea, sub Dâmboviţa”, îşi aduce aminte arhitectul.

Episodul mai că i-a costat cariera pe cei implicaţi. În timpul unor lucrări ce aveau loc în dreapta magazinului Unirea a fost demolat un dig al Dâmboviţei pentru aproape 48 de ore. Nenorocul a fost că a plouat exact în acest interval timp: “S-a umflat râul şi a sărit în lucrare. S-a inundat direct Unirii 1 şi printr-o gaura de corespondenţă s-a inundat şi Unirii 2. Prima era deja funcţională şi a fost distrusă. La fel şi Unirii 2 care era aproape gata. După, mi-a fost dată o pereche de cizme şi am fost invitat să vad catastrofa. Eram şef de lucrări în ambele parţi”, continua părintele celor două staţii de metrou.

N-a făcut nimeni puşcarie. I-a chemat pe toţi miniştri(n.r - Ceauşescu) şi le-a spus să-i prezinte lui ce le trebuie să îndrepte situaţia. Dupa asta le-a dat termen şi le-a spus să miroasă a brad. Și miros de brad au băgat la sfârşit”, continuă acesta.


„Oraşul subteran” cu arbori în loc de nori

În unele locuri, mai ales în zona staţiei Unirii 2, la câţiva metri de magazinul Unirea, lucrările au ajuns şi la 23 de metri sub pământ. Mai ales că pentru a aduce zona la stadiu la care este astăzi s-a cărat pământ şi s-a ridicat solul cu 1,5 metri. „Înainte trebuia să urci nişte trepte până în magazin. Acum totul este la acelaşi nivel”, arată, pe schiţa desenată de mână, arhitectul. „A trebuit să găsim această soluţie pentru că a vrut parc deasupra(n.r. - Ceauşescu). Peste planşeul Dâmboviţei erau înainte doar 50 de cm de pământ. Acum sunt doi metri. L-am consolidat ca să reziste”.

Citeşte şi Care este secretul celei mai grandioase staţii de metrou din Bucureşti

Centrul Capitalei stă pe mlaştină

Câmpia Bucureştiului are altitudini de pana la 115 m, în partea nord-vestică, şi 50-60 m, în cea sud-estică, în lunca Dâmboviţei, arată manualele de geografie. Tocmai din aceasta cauză a fost ridicat în peretele drept al Dâmbovitei un aşa-numit „dren orăşenesc” menit să preia apele subterane care se scurg din dealurile din jur. Punctul zero: subsolul parcului de la Unirii,  unde se adună aproape toată apa, şi unde inginerii şi arhitectii au făcut imposibilul - au făcut să dispară Dâmboviţa de pe hartă. „Toata zona este o mlaştină. Se numeşte Valea Dâmboviţei şi este foarte întinsă. Singurul loc în care se ridică este Casa Centrala a Armatei, la Capşa şi Știrbei Voda. Restul, inclusiv parcul Cişmigiu este pe namol. În faţa liceului Gheorghe Lazăr, spre exemplu, tremură şoseaua la trecerea unui autobuz. E nămol, nu-i pământ. De-aia toate construcţiile metroului “plâng”. Și la Izvor şi la Unirii. Totul este sub presiune”, explică arhitectul.

Totuşi inginerii au reuşit să împânzească subsolul de galerii şi spaţii tehnice, prize de telecomunicaţii sau racorduri. Mai mult, inginerii au prevăzut întreaga zonă cu aşa-numita Grinda 31, o caseta cu un diametru de trei metri, subterană, pe relaţia Nord-Sud, plină cu conducte de apă, de gaze şi cabluri electrice.

Pe dedesubt va mai trece o magistrală. Magistrala 7, Rahova-Colentina, care va trebui să treacă pe sub Magistrala 1 şi parţial pe deasupra Magistralei 2 şi pe sub pasajul rutier. Loc încă mai este”, conchide zâmbind cu subînţeles părintele staţiilor Unirii 1 si Unirii 2, arhitectul Gheorghe Beznilă.

Istoric


Prin demolarea spitalului Brâncovenesc şi a halei Unirii, în anul 1986 a fost înfiinţat parcul Unirii, cu o suprafaţă de 6,1 hectare. Un an mai târziu, parcul a fost divizat de realizarea fântânilor arteziene şi de modernizarea străzilor. În anul 2006, acesta a fost reabilitat prin plantări masive de material dendro-floricol.

Etichete: Metrorex, metroul sa, Parcul Unirii, Piaţa Unirii, promo, realitatea

0/0 COMENTARII
BIBICU
07 Jan 03:12
+0
VOTURI
-0

APROPO,STITI CATI ZIARISTI SUNT IN ROMANIA?....PESTE 100.000..... TOTI PAPA BANI FRUMOSI.....ASTIA TREBUIE DUSI LA MUNCA.....SA VA MAI SPUN CEVA CE PUTINI STIU......POATE A-TI AUZIT IN BUCURESTI DE ,,,CARTIERUL FRANCEZ,,,NU-I ASA,,,SA STITI CA ACEST CARTIER ARE 10.000 APARTAMENTE SAU CASE, UNDE ,IN PESTE 3000 APARTAMENTE STAU ZIARISTII,IN ALTE 3000 MEDICII,IN ALTE 3000 STAU AVOCATII,IAR IN RESTUL ALTII....ASA CA VEDETI PENTRU CINE MUNCIM NOI PROSTIMEA..MENTIONEZ CA SUNT AGENT IMOBILIAR CARE MA OCUP SPECIAL DE ACEASTA ZONA,,, MEDIA UNUI APARTAMENT LA VANZARE(GARSONIERE,2 CAMERE,3 CAMERE,4 CAMERE,PENTHOUSE,CASE/VILE)ESTE IN JURUL SUMEI DE ),350.000 EURO).....SA CALCULAM 10 000 LOCUINTE DE INMULTIT CU 250.000 EURO PER LOCUINTA,,,,350.000 x 10.000=CATEVA MILIARDE DE URO FRATILOR ... .VERIFICATI SI I-MI VETI DA DREPTATE.

bagator de seama
06 Jan 19:02
+0
VOTURI
-0

HA!HA!HA! Ce comunisti sunteti cu totii!!! :))

Musatinul
05 Jul 05:04
+0
VOTURI
-0

Vreti, nu vreti, metroul circula si va circula mult dupa voi.

Negarea trecutului este specifica celor cu mari probleme de intelegere in ceea cei priveste.

Nu uitati conducatorii de azi spun ca in 10 ani vor pune in functiune zeci de statii de metrou, multe magistrale dar au uitat sa spuna de cand curg cei 10 ani, daca stau bine pe scaun cred ca cei 10 ani incep dupa 2050 cand este posibil sa se finalizeze si cei cativa kilometri de autostrada inceputi acum 10 ani. Vedeti aici este gaselnita pe vremra lui Ceausescu se vorbea de cincinale si chiar se facea ceva acum se vorbesc de planuri de zeci de ani tocmai ca unii sa nu mai le apuce finalizate si sa nu se vada minciuna.

Marian
29 Jun 12:30
+0
VOTURI
-0

In articol s-a strecurat o greseala cand se vorbeste de catastrofa din 1983.

Inundarea metroului s-a produs pe 2 mai 1987.

Statia Unirii 2 s-a dat in folosinta in 1986.

th
31 Dec 11:01
+0
VOTURI
-0

chiar ma gândeam ca nu vede nimeni greșeala.

am fost acolo la pompat o săptămâna.eram militar si alarma s=a dat imediat după Paste.

Gavrila
28 Jun 02:12
+0
VOTURI
-0

Domnilor (scuzati apelativul, daca cumva nu m-am adresat potrivit), Ceusescu n-a facut nimic, el stia, ca si cei care-l copiaza in mii de exemplare astazi pe la partide, doar sa dea din gura si din mana... Intelectual era zero, politic era doar viclean (ceea ce in final nu l-a ajutat prea tare, in 1989), daca rusii nu ne-ar fi adus comunismul ar fi ramas pro_stovanul si lenesul satului in micul Scornicesti (care n-ar fi devenit probabil prea curand oras)... Ce s-a facut s-a bazat pe inteligenta si dorinta de munca a unora dintre romani, prea putini in final si insuficienti mai ales cand a fost vorba de necesara opozitie fata de proiecte aberante, in care s-au irosit resursele putine ale unei natii infometate. Sa va amintesc cateva? Termocentrala Anina, exploatarea de sulf din Muntii Calimani, calea ferata Pitesi-Ramnicu Valcea (se incearca acum resuscitarea ei, adica o noua groapa fara fund pentru bani europeni poate) si ca sa nu uit, marea industrie a otelului (care mergea si merge pe materii prime de import). Toate astea ne-au ajutat imens sa "progresam", si uite asa am ajuns, la inceput de secol XXI, membri UE si NATO, cu o mare parte dintre romani inca ducand-se la wc in fundu curtii, fara apa de baut la teava sau ce sa mai zic de canalizare... De restu nu mai vorbesc, pana si capsunarii romani se minuneaza si se intreaba cum am dormit pe noi in comunism (si dupa aceea) dupa ce trec si vad cum arata orasele, infrastructura, agricultura, etc. chiar din tari foste "fratesti" in Pactul de la Varsovia, precum Ungaria, Cehia, Polonia...

citizenzero
29 Jun 21:55
+0
VOTURI
-0

Dupa cum a spus si Gavrila mai sus, este o mare tampenie sa-l idealizati pe Ceausescu! In tot ce a realizat el nu se regaseste decat un nivel submediocru al unui curs normal in evolutia noastra ca tara. Iar reusitele in aceasta privinta, supramediatizate la vremea respectiva in cele 2 cotidiene nationale + 2 ore de tv, n-au facut decat sa spele creierul unei natiuni intregi in asa fel incat, comparativ cu 20 de ani de recuperare, mai avem un pic si-l vedem pe ceausescu ca pe un semizeu.

Ganditi-va putin unde am fi fost acum fara cei 45 de ani de comunism si abia mai apoi laudati un dictator incult si paranoic! Si in cazul asta sa luam in calcul o traiectorie ascendenta, comparativa cu cea a tarilor europene care n-au avut parte de comunism...Ce ziceti, era mai bine sa fim in continuare micul Paris - modernizat la standardele actuale? Sau e mai bine sa ne mandrim cu metroul bucurestean, Casa Poporului si un centru vechi aflat intr-un stadiu deprimant?

micu
27 Jun 19:45
+0
VOTURI
-0

bai ziaristi de santz ce sunteti , ce-s ma imaginile astea ?

Tudor
27 Jun 21:38
+0
VOTURI
-0

Ai dreptate, nu inteleg de ce le-a pus, ca oricum, doar inginerii pot descifra ceva din imgagini. N-am inteles care-i faza cu mirosul de brad...

Dragos
27 Jun 17:22
+0
VOTURI
-0

Dragi tovarashi:)...adevarul adevarat ca n-a fost nea Nicu chiar tembelul tembelilor, macar mai avea si oameni de calitate prin jurul lui care stiau sa prezinte situatia.

Adevar graitzi...totzi...pana ajung astia la Magistrala 7, cred ca o sa colonizam planeta Marte:):)///nu noi romanii, altzii.

problema poporului asta nu este poporul in sine ci conducatorii, care au fost cat de cat mai rasaritzi cam odata la 500 de ani...mai avem numai 350...intre timp...succes(uri)

dragos
06 Jul 00:31
+0
VOTURI
-0

Un popor destept, cinstit si muncitor are conducatori pe masura.

Poate cand vom renunta la a mai da vina pe altii si vom incepe prin a fi noi, fiecare in parte, profesionisti, mai cinstiti, mai muncitori, se vor mai misca lucrurile cat de cat.

Da, sigur ca avem conducatori foarte slabi, in absolut toate partidele, dar sunt si multi oameni care trag tara in jos si nu sunt din sfera politica.

Iar daca vom da vina mereu pe cel de langa noi ca ne merge rau atunci ne vom scalda in aceleasi probleme mult timp de acum incolo

Timpul o sa le rezolve pe toate, in bine sau in rau:)

Marian Grunca
27 Jun 12:39
+0
VOTURI
-0

Magistrala 7!? Pai astia nu sunt in stare de 22 de ani sa termine magistrala 4, daramite sa faca inca 3 magistrale.:)))) Ce utopie!

Pharao
27 Jun 09:35
+0
VOTURI
-0

Asa da nene, noroc cu Ceausescu, s-a facut treaba. Acum nu se mai face nimic cu poporul asta lenes. Noi avem nevoie de legi aspre si dictatura, altfel se alege praful.

nea nicu
27 Jun 10:13
+0
VOTURI
-0

Corect Tovarase Pharao! Dar cine dracu sa mai inteleaga asta in ziua de azi??? Poate noi doi si inca cativa ca noi....pacat...ne meritam soarta tovarase:)

leana
06 Jan 17:51
+0
VOTURI
-0

poate tu ai nevoie de dictatura, eu nu tovarase.

rads
04 Mar 03:34
+0
VOTURI
-0

Bai frate cand va aud cu "a facut multe saracu, pacat ca nu ne dadea apa calda si nu aveam antena 3" mie mi se face greata.

E ca si cum o femeie ar spune: uite fa, cu ala al meu dinainte era mai bine: ma ducea la restaurant, mi-a luat masina, avea grija de mine, ce mai. E adevarat ca ma batea saptamanal si nu ma scotea din curva proasta da aveam macar matu plin. Asta de acu cica ma respecta da nu mai imi da nimic, tre sa merg eu la serviciu. Uite de aia ma duc cu altii pe bani!



Nu frate, romanul trebuie sa invete intai sa nu mai gandeasca ca o trfa ieftina si dupa aia nu o sa ii mai para rau nici dupa Ceausescu. Si o sa vina si prosperitatea apoi.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE