Ce şanse au maşinile electrice în Bucureşti



Mai multe mărci cu renume precum Opel, Mitsubishi, Citroen sau Renault au lansat deja autovehicule electrice pe piaţa din România, însă nu vom vedea prea curând astfel de maşini în Capitală datorită infrastructurii sub-dezvoltate şi a preţurilor mari.

În ciuda încercărilor timide de proiecte demarate pentru popularizarea şi dezvoltarea maşinilor electrice, ideea de a vedea astfel de maşini la orice colţ de stradă din Bucureşti reprezintă mai mult o glumă. 

"In România, segmentul vehiculelor electrice va rămâne pentru urmatorii caţiva ani o piaţă de nişa. Având în vedere gradul de dezvoltare a infrastructurii de incarcare şi contextul local (majoritatea locuitorilor din mediul urban nu locuiesc la casa sau în imobile cu parcări proprii care să permită instalarea de borne de încarcare), credem că numărul de clienţi persoane fizice care ar opta pentru un vehicul electric ar fi foarte redus. Noi vizam targetul persoane juridice în prima fază a comercializării vehiculelor electrice în România" a declarat pentru B365.ro Dora PASARE, Brand & Communication manager în cadrul Renault România.

Principala problemă pentru cumpărătorii de maşini electrice din Capitală este preţul imens al acestora. Un Citroen C-Zero sau un Mistubishi i-Miev, maşini mici, de oraş, ajung la un preţ de 31.000 de euro, respectiv 36.000 de euro, în timp ce o maşina din aceeaşi clasă, cu aceleaşi specificaţii, dar cu motor tradiţional, se găseşte la un preţ chiar şi de trei ori mai mic. 

Autovehiculul electric Opel Ampera, lansat în luna iulie în România, este vândut la un preţ de 44.700 de euro, cu aproape 1.700 de euro mai mare faţă de preţurile la care este comercializat în Europa Occidentală. Diferenţa de preţ pentru cel mai bine vândut automobil electric din Europa, potrivit datelor de vânzări, este motivată de nivelului ridicat al TVA din România. 

"O masina electrica nu este atat de scumpa daca facem o analiza a costurilor totale pe toata durata de viata a unui autovehicul. S-ar putea ca in cele mai multe cazuri autovehiculul electric sa si castige. Preturile acumulatorilor oricum vor scadea, combustibilii fosili se vor scumpi, iar atunci ierarhia va simplu de stabilit" a subliniat pentru B365.ro Alexandru Rogojineanu,  reprezentant al E-Motion Electric, prima companie ce a montat staţii de încărcare pentru maşini electrice în Bucureşti, pe domeniul privat

O altă problemă ce împiedică popularizarea maşinilor electrice este lipsa infrastructurii publice de reîncărcare în Capitală. În acest moment există o singură staţie de reîncărcare, inaugurata cu fast în urmă cu aproape un an.

"Staţia funcţionează foarte bine, este fiabilă, dar avântul în domeniu resimţit în 2011 s-a liniştit. În ultimul an lucrurile au stagnat, a fost un an greu. Au mai venit oameni să se intereseze de încărcare şi să ştie dacă îşi pot instala staţii" a explicat pentru B365.ro Mihai Marcolţ, administratorul primei staţii de încărcare din Bucureşti, membru al Comitetul National Roman al Consiliul International al Marilor Retele Electrice (CIGRE) şi primul proprietar oficial al unei maşini electrice din România, un Mitsubishi I-Miev. 

Marcolţ şi Rogojineanu pun stagnarea din 2012 şi pe seama lipsei de sprijin din partea statului. 

"Inca nu avem o infrastructură şi în nici un caz o dezvoltare. Putem spune doar ca s-au facut cativa pasi timizi anul trecut prin instalarea unei singure statii de incarcare. Pana la a avea o infrastructura de incarcare trebuie in primul rand sa avem o legislatie care sa incurajeze demararea si dezvoltarea ei, dar si o legislatie mai bine pusa la punct pentru impulsionarea pietei de automobile electrice. Acest lucru se poate face foarte usor cu putina implicare din partea autoritatilor locale si centrale in cadrul unor proiecte organizate, cu fonduri alocate nu foarte mari" consideră Alexandru Rogojinaru. 

La momentul inaugurării staţiei de încărcare din Capitală, fostul Ministru al Mediului, Laszlo Borbely, declara că "Această iniţiativă a venit la timpul potrivit. (...) Ne gândim şi la alte facilităţi care să permită accesul cetăţenilor la maşinile electrice". Cu toate acestea, autorităţine nu au conturat nici până în acest moment obiective clare pe termen lung legate de numarul de masini si de statii de incarcare la care s-ar putea ajunge. 

Nici autorităţile locale din Bucureşti nu au contribuit la dezvoltarea infrastructurii, deşi la momentul lansării primei staţii au existat discuţii despre o colaborare între CIGRE şi Primăria Sectorului 2, "aceasta a rămas doar la nivel de intenţie" potrivit lui Mihai Marcolţ.

De asemenea, subvenţiile pentru cumpărarea maşinilor electrice în România sunt de maxim 3.700 de euro, acest tip de maşini fiind inclus din acest an şi în Programul Rabla, care oferă un discount suplimentar de aproximativ 1.500 de euro.  Astfel, preţul rămâne prohibitiv pentru potenţialii clienţi din ţara noastră. Stimulente de acest tip sunt oferite de majoritatea statelor UE, dat fiind că maşina electrică face parte din strategia naţională de transport. Danemarca oferă până la 20.000 de euro pentru fiecare vehicul electric cumpărat, în timp ce Spania şi Marea Britanie ofera stimulente de aproximativ 6.500 de euro. 

"Există totuşi semne de revigorare pentru anul viitor dacă situaţia politică se va clarifica" a concluzionat Marcolţ, membru al Asociaţiei CIGRE, unul dintre principalii susţinători ai dezvoltării infrastructurii publice de încărcare a maşinilor electrice.

 

Etichete: Bucureşti, infrastructură, masini electrice, promo

0/2 COMENTARII
burningsnowflake
30 Jul 12:39
+0
VOTURI
-0
mai vorbim peste 10 ani
succes
Mishu
30 Jul 06:09
+0
VOTURI
-0
Au sanse maxime sa ia toate gropile:))

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE