Meniul de Paşti nu îngraşă, spun nutriţioniştii. Vezi în ce condiţii



Ca sa va pastrati greutatea si in perioada sarbatorilor de Pasti trebuie sa mancati cu moderatie (Foto: petitchef.ro)
Ca să vă păstrați greutatea și în perioada sărbătorilor de Paști trebuie să mâncați cu moderație (Foto: petitchef.ro)

Dacă nu vă doriţi să aveţi un şoc în momentul în care vă veţi testa greutatea după perioada sărbătorilor de Paşti, trebuie să ţineţi cont de sfaturile specialiştilor în nutriţie.

”O zicală strămoşească spune: „Crăciunul e sătul, iar Paştele fudul“, aşa că nimic din meniul acestei sărbători nu are legătură cu ghiftuiala de la sfârşit de an. În plus, venirea primăverii aduce soarele, apetitul redus, gândul la vacanţa de vară, aşa că preocupările legate de mâncare trec pe planul secundar. Preparatele tradiţionale pe bază de carne de miel, borşul, friptura, drobul sau stufatul, nu reprezintă un pericol pentru siluetă dacă degresăm carnea înainte să o gătim şi evităm să adăugăm ulei în compoziţia mâncării. Nimic din meniul de Paşte nu îngraşă dacă reuşiţi să păstraţi măsura”, susţine doctorul Mihaela Bilic, unul dintre cei mai populari nutriţionişti de la nivel local.

Valentin Vasile, antrenor personal şi specialist nutriţionist la World Class Health Academy, spune că, înainte de sărbători, de vacanţe sau concedii, se recomandă o alimentaţie hipocalorică şi hiperproteică. ”Atunci când de sărbători vei mânca puţin mai multe dulciuri, alimente ceva mai grase, vei bea un pahar de vin, nu vei câştiga kilograme în plus, ci din contră, vei da un boost metabolic organismului, accelerând arderile”, a declarat, pentru B365.ro, antrenorul celebrului lanţ de fitness.

Pericolul din farfurie

Profesor doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare, spune că persoanele care au ţinut post trebuie să fie foarte atente la alimentaţia lor şi să reintroducă treptat mâncărurile grele şi pe bază de carne pentru că poate apărea disconfortul digestiv, activarea unor colici renale, dischinezii biliare şi chiar pancreatite acute. Predispuse la astfel de afecţiuni sunt persoanele care au deja restricţii alimentare, impuse în cazul bolilor de nutriţie, hepato-renale, cardiovasculare, biliare, gută sau diabet. ”Nu trebuie să începem să mâncăm noaptea după luarea luminii. Prin tradiţie, bătrânii noştri mâncau după ce sfinţeau bucatele a doua zi, dimineaţa, la biserică. Noaptea este contraindicată orice mâncare pentru că organismul nostru este comutat pe alte funcţii biologice, nu pe digestie”, mai spune doctorul Mencinicopschi.

După o perioadă de post, proteinele, respectiv carnea, laptele, brânza şi ouăle, trebuie să fie reintroduse treptat în alimentaţie, în cantităţi mici pentru că aceste bucate sunt acide, mai greu de digerat şi de asimilat de organism. Astfel, pentru a înlesni digestia proteinelor se recomandă combinarea lor cu legume bogate în fibre, potrivit instructorului de fitness.

Salata înainte de friptură

”Pentru a-ţi menţine greutatea în perioada Paştilor e recomandat să respecţi regula meselor mici şi dese, să combini cât mai puţin alimentele. Înainte de a mânca un aliment mai greu precum carnea de miel e bine să mănânci, cu 20 de minute înainte, puţină salată, să încerci să reduci cât mai mult consumul de alcool, care nu trebuie amestecat cu grăsimea. Deserturile precum cozonacul şi pasca se consumă în prima parte a zilei, ca gustări, nu imediat după o masă copioasă”, a explicat Vasile.

De aceeaşi părere este şi Mencinicopschi care recomandă ca între mâncărurile grele să se facă pauze de una - două ore şi mişcare în aer liber. Antrenorul World Class spune că, pentru a compensa lipsa orelor de fitness, după masă, sunt indicate scurte plimbări prin parc şi implicarea în activităţile gospodăreşti specifice perioadei.

Mencinicopschi recomandă, înainte de preparatele grele, o salată care pregăteşte sucurile gastrice. Apoi, friptura, stufatul sau drobul trebuie consumate cu pauze între ele. Friptura de miel se recomandă a fi garnisită cu legume sote, la gril, la cuptor sau cu un sos uşor, nicidecum consumată cu orez, cartofi sau cu pâine.

Reduceţi consumul de băuturi alcoolice

Trebuie să consumaţi mâncarea încet, cu moderaţie, într-un mediu destins, fără să priviţi la televizor sau să vorbiţi prea mult în timpul mesei. Totodată, este indicat să nu vă ghiftuiţi stomacul, să evitaţi mesele în încăperi în care se fumează şi nici nu trebuie să fumaţi în timp ce vă înfruptaţi cu bunătăţile de Paşti. ”Fumul de ţigară înrăutăţeşte digestia. De asemenea, trebuie să fim atenţi, încă de la început, la consumul de băuturi alcoolice. La o masă se poate bea un pahar de vin roşu de bună calitate, pentru femei unul de circa 130 ml, iar bărbaţii pot consuma 300 ml. Mâncarea nu trebuie stropită cu băuturi tari. Nici excesul de bere nu este bun. Deşi are o concentraţie mică de alcool, berea nu este recomandată la mesele copioase şi este contraindicată bolnavilor de diabet pentru că are maltoză, ingredient cu index glicemic foarte ridicat. Diabeticii şi hipertensivii pot bea câte un pahar de vin alb de foarte bună calitate, dar doar 130 ml. Evitaţi cocteilurile cu alcool şi lichiorurile pentru că înrăutăţesc digestia şi solicită foarte mult ficatul. Combinaţia între tutun, băutură, cafea şi mâncăruri foarte grele este una nefericită”, explică Mencinicopschi.

Valentin Vasile spune că o masă perfectă porneşte de la modul de preparare a felurilor de mâncare. ”Friptura trebuie să fie preparată în suc propriu şi nu în ulei, pe cât posibil făina albă să fie înlocuită cu cea integrală sau din ovăz, zahărul să fie înlocuit cu extract de ştevie, lactatele să fie degresate, consumul de ulei de floarea soarelui să fie diminuat şi, pe cât posibil, să fie înlocuit cu ulei de măsline. Încercaţi să nu mâncaţi cu pâine sau să optaţi pentru cea integrală, maxim patru felii pe zi, de preferat la primele două mese ale zilei. Vinul roşu să fie ales în locul oricărui alt tip de băutură alcoolică. Sărbătorile pascale ne aduc o gustare foarte dietetică şi bogată în nutrienţi – oul fiert tare. Se recomandă preponderent consumul albuşului de la ouă, poţi mânca patru ouă pe zi dacă optezi pentru un singur gălbenuş”, a arătat Valentin Vasile.

Mencinicopschi recomandă ca tradiţionalele ouă roşii să fie colorate numai cu vopsea alimentară pentru că altfel există riscul apariţiei unor toxiinfecţii alimentare. De asemenea, hidratarea este esenţială în această perioadă, iar consumul de apă, ceaiul verde sau cel negru contribuie la buna funcţionare a organismului. ”Trebuie să evitaţi apa de izvor şi apa de masă pentru că nu au compoziţie stabilă, nu sunt ceea ce credem noi că sunt, ceea ce nu se întâmplă, în schimb, cu apa oligominerală plată sau natural carbogazoasă. Dacă vrem apă natural carbogazoasă trebuie să regăsim această denumire pe etichetă. La apa carbogazificată se adaugă dioxid de carbon şi nu e bună”, a mai arătat directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Valentin Vasile recomandă mese la o distanţă minimă de trei ore, nu mai devreme. ”La interval de trei ore procesul de digestie după masa anterioară este finalizat, iar alimentele proaspăt consumate vor fi asimilate şi nu se vor depune sub formă de depozite de grăsime. De asemenea o hidratare corespunzătoare a organismului, cei doi litri de lichide obligatorii zilnic, reprezintă o altă metodă de temperare a apetitului şi de reducere a volumului de mâncare fără a observa asta”, a mai spus trainer-ul.

”Cuvântul de ordine ar fi moderaţia şi conştientizarea faptului că într-o sărbătoare atât de spiritualizată Învierea Domnului nu poate fi primită în stare de ebrietate, atitudine nedemnă pentru o persoană raţională”, a punctat profesorul Gheorghe Mencinicopschi.

Ananasul şi kiwi, de mare ajutor pentru digestie

Pentru a evita problemele digestive este indicat să aveţi prin preajmă şi suplimente alimentare precum Triferment sau Colebil, ananas sau kiwi în stare crudă, nu conservate, întrucât aceste fructe uşurează digestia, după cum a indicat doctorul Mencinicopschi. Cei care iau medicamente nu trebuie să bea sucuri de grepfrut pentru că acesta modifică acţiunea pastilelor. Persoanelor care iau pastile pentru depresie le sunt interzise brânzeturile, în special cele tari, precum caşcavalul, iar copiii nu trebuie ghiftuiţi şi nici nu au voie să consume alimente care nu sunt specifice vârstei lor.

Ciorba de potroace contribuie la toxifierea organismului pentru că maţele de miel sunt bogate în purine, care reglează foarte mult metabolismul azotului, acţiune care dăunează bolnavilor de gută, care trebuie să evite acest sortiment culinar, potrivit directorului Institutului pentru Cercetări Alimentare.

Cei care pot face cu greu faţă tentaţiei în perioada sărbătorilor pascale trebuie să ştie că este normal să guste din toate pentru a-şi satisface poftele, dar trebuie să ştie când să se oprească, ”nu să guste o farfurie întreagă”, spune instructorul. ”De preferat este să gătim atât cât consumăm, nu cantităţi industriale aşa cum se obişnuieşte. Consumul de fibre din legume proaspete este esenţial la fiecare masă pentru că înlesneşte digestia”, a mai arătat reprezentantul World Class.

Cum revii la greutatea iniţială

Valentin Vasile spune însă că oamenii nu trebuie să îşi facă griji mari pentru silueta lor în perioada sărbătorilor pascale pentru că durata lor este mult mai scurtă în comparaţie cu perioada aferentă Crăciunului. ”O pauză de trei zile de la programul de fitness obişnuit este acceptabilă şi nu poate afecta forma fizică într-un mod evident. Este însă foarte important să ne moderăm alimentaţia în aceste trei zile. E în regulă să gustăm din toate, atâta vreme cât avem grijă la cantitate”, a completat antrenorul World Class.

”Micile excese calorice pot fi compensate rapid cu puţină mişcare. Bucuraţi-vă de trezirea naturii la viaţă şi grăbiţi-vă să scăpaţi de eventualele kilograme în plus acumulate peste iarnă. Nimic din meniul de Paşte nu îngraşă dacă reuşiţi să păstraţi măsura”, a declarat Mihaela Bilic.

Dacă nu veţi reuşi, în perioada sărbătorilor pascale, să vă menţineţi greutatea, puteţi reveni la silueta dorită dacă vă veţi ajusta aportul caloric la necesităţile organismului şi veţi reveni la o alimentaţie hiperproteică pentru a da din nou un boost metabolismului. Astfel, trebuie să introduceţi în alimentaţie citricele, papaya, guava, mere, lactate, nuci, ardei iute, piperul de cayenne, sparanghel, broccoli şi varza, care au proprietatea de a accelera arderile metabolice. Și revenirea la programul de sport este esenţială, potrivit lui Valentin Vasile.

Instructorul de fitness spune că programul de exerciţii ideal pentru slăbit combină antrenamentul cardiovascular şi cel funcţional cu cel cu greutăţi. ”E necesar să variem atât durata, intensitatea cât şi frecvenţa cu care practicăm aceste tipuri de antrenament pentru a nu da ocazia organismului să se adapteze la efort şi să intre într-o perioadă de platou. Spre exemplu în prima săptămână putem face un tip de antrenament diferit în fiecare zi, iar în săptămâna următoare să le combinăm – 30 de min de antrenament cu greutăţi după care 30 de minute cardio”, a explicat trainer-ul.

Etichete: alimente, instructor fitness, kilograme în plus, mâncare, meniu, miel, Mihaela Bilic, ouă, Paşti, promo, sărbătoare, Valentin Vasile, World Class

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE