Cele mai vândute cartele de acces la metrou, abonamentele cu 62 de călătorii, eliminate fără logică



Metrorex a eliminat cele mai vândute cartele de acces la metrou, abonamentele cu 62 de călătorii, fără o analiză preliminară, iar când a explicat această măsură a folosit argumente lipsite de logică, potrivit Curţii de Conturi.

Cele mai vandute cartele de acces la metrou, abonamentele cu 62 de calatorii, eliminate fara logica
Cele mai vândute cartele de acces la metrou, abonamentele cu 62 de călătorii, eliminate fără logică
Foto: cetateanul.net

În ultimul raport de audit emis de Curtea de Conturi, privind „Performanța activității specifice desfășurate de către Metrorex SA" a fost analizată şi ajustarea tarifară din 25 martie 2015, făcută prin Ordinul Ministrului Transporturilor.

Ajustarea tarifară solicitată era necesară și îndreptățită, însă Curtea de Conturi "își exprimă rezerva asupra variantei alese - din cele două analizate - și anume aceea cu eliminarea abonamentului lunar de 62 de călătorii și menținerea doar a celui cu număr nelimitat, mai scump, precum și asupra modului în care a fost fundamentată, motivată și comunicată public această opțiune".

În raport se precizează că abonamentul lunar cu 62 de călătorii, introdus în anul 2010, a devenit, în timp, cel mai căutat și apreciat titlu de călătorie de către publicul călător - circa 35% din totalul călătoriilor și din totalul încasărilor - față de abonamentul cu număr nelimitat, mai scump cu circa 15%, care avea pondere de circa 3% în totalul călătoriilor și în totalul încasărilor.

"În pofida faptului că a suportat cele mai mari procente de majorare cu ocazia ajustărilor din anii 2011 (circa 30%) și 2012 (circa 43%), față de abonamentul cu număr nelimitat de călătorii (0%, respectiv 20%), abonamentul cu 62 de călătorii era un titlu de călătorie adecvat și convenabil pentru „călătorii fideli" ai metroului care, în general, folosesc metroul pentru a merge la și de la serviciu, adică 2 călătorii pe zi și 44 pe lună, restul fiind disponibile pentru deplasările suplimentare și pentru cele de la sfârșitul săptămânii.

Avantajul pentru călători era că prețul plătit reflecta mai fidel numărul de călătorii efectuate, adică prestația efectivă pe care Metrorex o făcea pentru aceștia, iar dezavantajul pentru Metrorex era că acest tip de abonament era, în practică, o cartelă cu 62 de călătorii, putând fi utilizat pentru validarea intrării succesive a mai multor persoane, altele decât titularul, fără temporizarea de 15 minute specifică abonamentului nelimitat", arată Curtea de Conturi.

Vezi şi: În cazul unui incendiu la metrou, operaţiunile de salvare sunt foarte dificile - Curtea de Conturi

Potrivit instituţiei, conducerea Metrorex s-a axat excesiv pe majorarea veniturilor cu orice preț, ceea ce a eclipsat într-o oarecare măsură obiective strategice precum: „atragerea călătorilor către metrou", „reducerea traficului de suprafață și a poluării", „diminuarea cheltuielilor cu întreținerea carosabilului", „caracterul de interes public" și cel de „serviciu public social" sau „consolidarea brandului Metrorex".

"Această tendință pare a-și avea originea în penuria cronică de subvenții de la bugetul statului, dar și în introducerea conducerii corporative și a indicatorilor de performanță aferenți stabiliți pentru CA și pentru directorul general (OUG nr. 109/2011), precum și într-o relativă detașare a managementului față de opiniile, așteptările și reacțiile călătorilor, generată atât de poziția unică pe care o deține entitatea în transportul subteran cât și de faptul că nu depinde în totalitate de călători, de numărul lor și de veniturile încasate de la aceștia", explică reprezentanţii Curţii de Conturi.

Potrivit raportului citat, eliminarea abonamentului de 62 de călătorii nu numai că nu a fost precedată de o analiză de impact, inclusiv mediatică, sau de un sondaj de opinie, dar "a fost fundamentată printr-un argument care nu are suficientă susținere reală și nici logică și care, ajuns în spațiu public prin comunicatele de presă ale Metrorex și ale MT, au produs reacții generale de dezaprobare din partea cetățenilor, reflectate intens în sesizările transmise de către aceștia și în mass-media".

Metrorex a anunţat atunci că a luat decizia de a elimina cartelele de 62 de călătorii din cauza nemulţumirilor călătorilor. „Având în vedere numeroasele petiții înregistrate la Metrorex în ultimii 3 ani cu privire la abonamentul lunar cu 62 de călătorii, precum și petițiile primite prin ANPC, prin care călătorii își exprimau nemulțumirea în ceea ce privește efectuarea numărului de călătorii în perioada de valabilitate a abonamentului (fie efectuarea integrală a numărului de călătorii înainte de expirarea perioadei de valabilitate de o lună a abonamentului, fie neefectuarea celor 62 de călătorii caz ce conduce la nemulțumirea călătorilor în ceea ce privește plata călătoriilor neutilizate), Metrorex a analizat petițiile și propune eliminarea acestui titlu de călătorie, astfel călătorii fideli se pot orienta către alte titluri din portofoliul Metrorex, în principal către Abonamentul lunar cu număr nelimitat de călătorii", au declarat oficialii Metrorex.

Însă, potrivit Curţii de Conturi, „numeroasele petiții ale călătorilor" nu reprezintă un indicator relevant comparativ cu numărul semnificativ de călători care au utilizat acest tip de abonament și cu ponderea petițiilor în totalul petițiilor primite, iar nemulțumirile exprimate au vizat anumite limite ale acestui titlu de călătorie care, fie se puteau remedia de către Metrorex, fie călătorii respectivi aveau posibilitatea de a alege alte titluri de călătorie existente, inclusiv abonamentul nelimitat.

"Pornind de la o situație reală, dar fără anvergură, argumentația Metrorex generalizează nemulțumirea și, fără a fi cerută nici chiar de către petenți, elimină abonamentul în cauză, anulând astfel posibilitatea călătorilor de a alege în cunoștință de cauză între cele două tipuri de abonament și obligându-i pe toți, inclusiv pe petenți, să achiziționeze alte titluri de călătorie mai scumpe, în special abonamentul nelimitat.

În acest fel, Metrorex a eliminat posibilitatea prin care călătorul, pentru deplasările cotidiene la și de la serviciu, să achite un preț mai apropiat de prestațiile efective de care are nevoie și pe care le primește, adică de numărul de călătorii efectuate, impunând abonamentul cu numărul nelimitat de călătorii, ca fiind singurul existent, dar de care puțini au nevoie cu adevărat.

În acest mod, Metrorex a implementat o soluție favorabilă creșterii mai accentuate a veniturilor (rezultat pe care îl invocă în prezent), dar care conține și o componentă mai puțin etică - și care ar fi fost de preferat să fie evitată - în sensul că pretinde și primește (prin eliminarea opțiunii) contravaloarea unor călătorii / prestații potențial disponibile în abonamentul nelimitat, dar de care călătorii nu au nevoie, nu le efectuează, dar le plătesc", se mai arată în raportul Curţii de Conturi.

Citeşte şi: Metrorex, căpuşat de firma sindicatului de 21 de ani. Se propune sesizarea DNA - Curtea de Conturi

Etichete: abonament, cartele metrou, Metrorex, metrou, metrou bucuresti, realitatea

0/9 COMENTARII
Flory Oprea
15 Nov 11:19
+0
VOTURI
-0
Buna ziua!

Vă mulțumesc pentru interesul acordat acestei oferte!
Numele meu e FLORINA OPREA si sunt indrumator in acest proiect extraordinar.
As dori sa mentionez ca acest proiect este unul care are la baza foarte multa seriozitate si care are un potential urias. Prin intermediul acestui proiect veti obtine multe avantaje.
Primul ar fi ca din lectiile aferente cursului gratuit pe care il oferim, veti invata foarte multe despre lumea afacerilor si despre dezvoltarea personala, de care multi romani si nu numai au nevoie in ziua de azi cand stresul ne urmareste mereu.
Un alt avantaj e acela ca dupa 3 luni de activitate, veti primi o scrisoare de recomandare prin care se atesta ca ati dobandit experienta in domeniul marketingului, scrisoare care reprezinta un avantaj foarte mare fata de cei care nu au asa ceva atunci cand doresc sa se angajeze.
Inca un avantaj il reprezinta banii, deoarece cei care adera la acest proiect acum, au sansa sa castige mult mai mult fata de cei care se vor inscrie dupa.
Un ultim avantaj, dar la fel de important, il reprezinta faptul ca activitatea desfasurata nu e foarte dificila, aceasta implica lucrul pe calculator -cel mult doua ore/zi si este facuta de acasa.
In cazul in care nu aveti disponibilitatea de a participa la acest proiect, si aveti prieteni/rude care au nevoie de o educatie de calitate, o scrisoare de recomandare sau de bani in plus, va rog sa le spuneti sa ia contact cu mine prin e-mail, eu ii voi ajuta cu mare drag, ii voi invata tot ce stiu si le voi oferi tot sprijinul meu!
Atasat la acest mail, aveti un material, pe care va recomand sa-l cititi cu mare atentie, dupa care imi raspundeti trimitand codul din material.
Atentie, codul nu e un cuvant propriu zis!

Cu deosebită stimă,

Florina Oprea
0745-569341
Flory Oprea (cont de facebook unde ma puteti gasi)
Necrutatorul
14 Nov 17:19
+0
VOTURI
-0
Si? A fost data afara presedintele CA sau directorul Metrorex?
Ce mai cauta curtea de conturi daca nu poate lua masuri de nici un fel?
Concluzia: propun sa desfiintam Curtea de conturi pentru ineficienta!
Cris
13 Nov 20:11
+0
VOTURI
-0
Metrorex s-a dovedit o institutie incompetenta. Dupa ce au renuntat la cardul electronic de calatorie, pe motive ca, vezi Doamne nu se inteleg cu RATB-ul (de parca e treaba clientului ca s-au amestecat cu aia) nici n-au mai fost in stare sa-l reintroduca si functioneaza, in continuare, tot ca in evul mediu, cu cartoane magnetice.

Apoi, in cazul abonamentului cu 62 calatorii, in loc sa monteze aparate care sa arate clientului cate calatorii au mai ramas de consumat, au preferat sa scoata abonamentele cu totul dupa logica stalinista de tipul: "Noi nu argumentam cu o comisie, noi o desfiintam..."..

E foarte tare ce se intampla la Metrorex. Toate sunt configurate sa le creasca veniturile si salariile grase... clientul..la urma.
Cris
13 Nov 20:08
+0
VOTURI
-0
@Loredana

Nu exista concluzii... exista doar dat din gura, ca la romani. Binenteles ca nu revine abonamentul de 62 calatorii, cat timp fraierii sunt dispusi sa achite abonomente full, de 70 lei, chiar daca nu folosesc din ele decat maxim 62 de calatorii (adica tzeapa la buzunar).
Loredana
13 Nov 19:59
+0
VOTURI
-0
Si care sunt concluziile? Se revine la cartela de 62 de calatorii, atat de utila elevilor, studentilor si salariatilor?
monte
13 Nov 16:44
+0
VOTURI
-0
Pasagerule, deci, in loc sa ceri montarea unor tablite indicatoare, tu ceri... ce anume?
Ai crescut in padure si habar n-ai sa intrebi?? In alea "minim 10 minute" nu gasesti pe cineva sa intrebi? Esti prea [...] sa folosesti metroul!

Si aia de la metrou... niste nesimtiti, domne... Vine "pasagerul" si nu-i sare nimeni in fata sa-l intrebe unde vrea sa mearga, sa-i dea niste flori si, eventual, sa-i faca si una mica, la scurt, fara lovele.
Ia cere-le, tu, stapane, sa fie calatoriile gratis iar trenurile sa vina la fiecare 30 de secunde! Ca doar de-aia platesti tu cartela! Iar daca mai sunt si alti fraieri care vor sa foloseasca metroul in acelasi timp, s-astepte! Doar n-o sa te inghesui tu.
Tu platesti cartela, ce cucurigu tau!
Cris
13 Nov 15:27
+0
VOTURI
-0
Cei de la Metrorex sunt niste ESCROCI, asta se stie. La fel cum sunt si cei care conduc aceasta tara. Si atunci, la ce mai foloseste argumentatia? E ca si cand ai argumenta cu hotzii care te bat si iti iau toti banii din buzunar.. spunandu-le ca nu e moral ce fac... de parca ar avea vreo importanta.

Pentru Metrorex, conteaza doar "cresterea accentuata a veniturilor" cum au si declarat, nu satisfactia oamenilor care circula ca animalele cu metroul.

De asta nu are ursul coada. Pentru ca sunt oameni care, desi ar trebui calcati cu tancul, noi preferam argumentatii ieftine.
pasagerul
13 Nov 14:42
+0
VOTURI
-0
Metrorex este o intreprindere in care singura logica este spaga. Asa se explica de exemplu faptul ca la statia Grozavesti, dupa ce taxezi cartela, nu poti sa-ti dai seama la ce peron sa cobori scarile pentru ca nu exista nici un fel de indicator gen "Spre Republica" sau "Dristor 2". Ajungi exact la linia gresita si intre timp pierzi si metroul care vine la minim 10 minute. Prea mica spaga pentru niste tablite de-alea. Nu merita osteneala.
Nicu
13 Nov 14:36
+0
VOTURI
-0
Completează-ți veniturile muncind acasă! Acum ai la dispoziție un nou proiect care te să învață pas cu pas cum să-ți rontunjești bugetul. Nu este necesară experiența. Ai nevoie de cunoștințe minime PC, ambiție, curaj și perseverență. Instruirea se face gratuit, prin email. Plata câștigurilor realizate este garantată prin contract legal de comision. Cere mai multe detalii la adresa de email: nicufarcas@gmail.com

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE