Consilier al premierului: Capcane mortale ca "bordurica" de pe DN1 ar fi trebuit să fie imposibile



Guvernul a adoptat, joi, o ordonanţă de urgenţă prin care stabileşte reguli mai clare pentru auditul şi inspecţia de siguranţă rutieră şi pentru formarea auditorilor. "România are cel mai mare număr de decese din accidente rutiere din Uniunea Europeană. O cauză importantă este bineînțeles absența unei rețele moderne și sigure de autostrăzi. Dar dincolo de asta, când construim sau modernizăm drumuri, trebuie să o facem cu cap", spune Cătălin Drulă, consilier al premierului Cioloş pe probleme de infrastructură.

Consilier al premierului: Capcane mortale ca "bordurica" de pe DN1 ar fi trebuit sa fie imposibile
Consilier al premierului: Capcane mortale ca "bordurica" de pe DN1 ar fi trebuit să fie imposibile
Foto: libertatea.ro

"Auditul și inspecția de siguranță rutieră a drumurilor se vor efectua mult mai cu cap: atunci cînd trebuie, acolo unde trebuie și măsurile impuse chiar vor avea sens, nu doar ca să bifăm o căsuță.

Ca măsură suplimentară față de audit care se face în faza de proiectare a drumului, se va introduce și o inspecție de siguranță rutieră suplimentară în cazul accidentelor grave care se termină cu recomandări privind modificările ce trebuie aduse drumurilor.

România are cel mai mare număr de decese din accidente rutiere din Uniunea Europeană. O cauză importantă este bineînțeles absența unei rețele moderne și sigure de autostrăzi. Dar dincolo de asta, cînd construim sau modernizăm drumuri, trebuie să o facem cu cap.

"Capcane mortale" precum intersecțiile de la Tunari sau Ștefănești de pe centura Bucureștiului, sau "bordurica" de pe mijlocul DN1 de la Băneasa, ar fi trebuit să fie imposibile cu un sistem de audit de siguranță rutieră funcțional!", a scris Cătălin Drulă pe Facebook.

Modificarea și aplicarea Legii 265/2008 reprezintă unul din obiectivele majore pentru reducerea numărului accidentelor de circulație rutieră. Aplicarea corespunzătoare a Auditului de Siguranță Rutieră poate scădea numărul accidentelor rutiere cu până la 60%, conform studiilor realizate la nivel internațional, a comunicat, joi, Executivul.

Prin Ordonanța de Urgență adoptată joi se corectează, clarifică și în același timp se simplifică textul legii, astfel:

"Auditul nu se va mai realiza decât pe autostrăzi, drumuri expres, drumuri naționale, drumuri județene, străzi de categoria I și a II-a, fără străzi de categorii inferioare și drumuri comunale, care prezintă un risc mai scăzut de producere a accidentelor rutiere. Astfel, prevederile legii se aliniază cu cele ale directivelor europene, precum și cu cele ale practicii europene in materie.

Se definește în mod clar pentru ce fel de proiecte este necesar auditul de siguranță rutieră. „Modificarea substanțială – orice modernizarea sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, după cum urmează: plan de situație (...), profil longitudinal (...), profil transversal (...), precum și orice schimbare adusă proiectului de reglementare a circulatiei prin marcaje si indicatoare". Astfel, pentru proiectele de reabilitare ce nu presupun modificări ale elementelor geometrice, cât și pentru asfaltări, nu este nevoie de audit de siguranță rutieră.

S-au corectat de asemenea și prevederile referitoare la condițiile ce trebuie îndeplinite pentru specialiștii ce doresc să fie acreditați ca auditori de siguranță rutieră, conform legislației în vigoare.
S-a renunțat la termenii de inspector de siguranță rutieră și evaluator de impact asupra siguranței rutiere, care nu există în alte țări. Conform noii Ordonanțe, auditorul poate face audit, inspecție, respectiv evaluare de impact, conform cu Directiva Europeană.

S-au corectat de asemenea fazele în care trebuie realizat auditul. Înainte se făcea referire la proiect preliminar și proiect detaliat, care nu erau conforme cu HG28/2008 (Studiu de fezabilitate, respectiv Proiect Tehnic și Detalii de Execuție).

Investitorul are obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru a asigura respectarea recomandărilor conţinute în rapoartele de audit. Nerespectarea, fara justificări scrise a recomandărilor din raportul de audit constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, aplicata beneficiarului auditului.

Desemnarea auditorilor de siguranţă rutieră pentru efectuarea evaluării de impact asupra siguranţei rutiere/auditului de siguranţă rutieră se face cu respectarea condițiilor legale privind conflictul de interese sau incompatibilitatea auditorului, a principiului transparenței și al tratamentului egal, precum şi a criteriului desemnării echitabile a auditorilor de siguranţă rutieră, asigurându-se un grad nediscriminatoriu de încărcare a acestora într-un an calendaristic.
Proiectul de act normativ aduce o serie de corecții și/sau completări cu privire la termenii tehnici și terminologia de specialitate cu scopul eliminării oricăror posibile confuzii.

Se elimină criteriul geografic pentru desemnarea unui auditor de siguranță rutieră, criteriu care introduce posibile bariere și discriminări în accesul la exercitarea la profesiei de auditor, contrar prevederilor Directivei 2006/123/CE.

Autoritatea Rutieră Română își asumă că, în caz de accident rutier grav, va realiza în mod gratuit, la notificarea în decurs de maxim 15 zile a Poliției Rutiere, o Inspecție de Siguranță Rutieră Suplimentară, cu scopul identificării eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau cauzat producerea accidentului. Această inspecție va fi realizată prin echipe formate din personalul de specialitate angajat in cadrul Autorităţii Rutiere Române – ARR, cel puțin unul dintre membrii echipei fiind atestat ca auditor de siguranță rutieră."

Exemplu dat de Guvern: Practic, după producerea unui accident rutier în urma căruia au fost pierderi de vieți omenești, organele de poliție care anchetează cazul notifică ARR cu privire la accident în termen de 15 zile. ARR va realiza inspecția, finalizată cu un raport care va putea conține o serie de recomandări. Aceste recomandări pot viza măsuri corective ce urmează să fie realizate etapizat de către administratorii drumurilor, precum: eliminarea sau protejarea obstacolelor fixe de la marginea drumului, reducerea limitelor de viteză și intensificarea controlului vitezei la nivel local, îmbunătățirea vizibilității în diferite condiții meteo și de luminozitate, îmbunătățirea aderenței/rugozității suprafeței de rulare a drumului, etc. Prin Ordin al ministrului Transporturilor vor fi stabilite normative privind setul de măsuri care pot fi dispuse de raportul de inspecție de siguranță rutieră, prin lucrări de intervenții generate executate de administratorul drumului, precum și termenele de punere în executare a acestora. În cazul în care administratorii drumurilor publice nu vor realiza aceste lucrări pentru a remedia deficiențele constatate la inspecția de siguranță rutieră, în termenele stabilite, vor fi sancționați cu amendă în raport de gravitatea faptei, între 1.000 lei și 100.000 de lei, potrivit Ordonanței de Urgență adoptate astăzi.

Măsurile au fost adoptate de Guvern în condițiile în care România are cel mai mare număr de decese în urma accidentelor rutiere din Uniunea Europeană.

În perioada următoare va fi adoptată și Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2016-2020, care deja s-a aflat în dezbatere publică. România este printre puținele țări din UE care nu deține încă o astfel de strategie.

Etichete: accidente rutiere, audit, Cătălin Drulă, masuri sigurata rutiera

0/8 COMENTARII
i.d.rusu
20 Jun 08:29
+0
VOTURI
-0
domnu' mircea, ai fost vreodata in africa de esti asa sigur ca nu au trotuare ?
luluca
18 Jun 12:28
+0
VOTURI
-0
corect. masinile pe carosabil, pietonii pe trotuar. poate cris este membru usb 2.0 ca astia sunt cu idei tembele. ei sunt giga contra. orice se propune, sar in sus de 10 metrii ca nu se poate. dar ce sa faci tinerii frumosi si ... agreeaza tot felul de prostii. nicaieri in lumea civilizata nu o sa vedeti masini parcate pe trotuar. cat despre hectarele de trotuar, ele sunt in capul lui cris. se numesc zona de protectie. asa ca masinile sa nu treaca pe sub geamurile oamenilor. da de unde nu este, ce sa ceri. ei vorbesc poate doar, doar cineva va pune botul. solutii ? doar fantezii bolnavicioase. din pacate factorii de decizie din romania sunt prea ocupati cu buzunarele lor ca sa mai gandeasca si la pleba.
Pieton
17 Jun 22:05
+0
VOTURI
-0
Cris, hai sa-ti arat trotuare late de 50 cm. Hai sa-ti arat trotuare pe care sunt parcate exclusiv masini, pietonii fiind obligati sa ocoleasca pe carosabil. De astea de ce nu zici nimic?
Nu, tu vrei sa parchezi unde ai treaba, nu unde ti se permite legal. Boschetar de autostrada ce esti.
Mircea
17 Jun 20:17
+0
VOTURI
-0
@Maria, l-ai "citit" bine pe Cris. Am observat ca individul asta nu pierde niciun prilej pentru a face lobby ca masinile sa poata parca pe trotuar. Cum apare vreun articol despre parcari si trafic, pac vine si individul asta cu un comentariu plin de idei tampite, din care sa detaseaza net obsesia lui bolnava de a parca pe trotuar. Emigreaza in Africa, taranoiule, acolo poti parca oriunde, chiar si pe trotuare ( cu condutia sa si aiba aia trotuare !! )
Maria
17 Jun 19:58
+0
VOTURI
-0
Cris - o incercare trista de a induce ideea ca nu esti de acord cu parcarea integrala pe trotuar, ci doar cat sa nu blochezi traficul pietonal. Esti dus cu pluta, baiete! In ce oras civilizat ai vazut masini parcate pr trotuar. Indiferent cat de lat e trotuarul, masinile nu au ce cauta pe el, asa cum, indiferent cat de multe benzi are strada, pietonii nu au ce cauta pe ea ! Se vede ca esti disperat sa parchezi pe trotuar. Chiar esti atat de sarac incat sa nu-ti permiti sa platesti o parcare civilizata ? Atunci de ce ti-ai mai luat masina ? Asta e o meteahna veche a romanasului: nu are bani de mancare sau parcare si isi ia masina. Incearca sa-to gasesti o slujba platita decent si iti vei schimba parerea cu privire la parcarea pe trotuar sau in locuri nepermise !
Mircea
17 Jun 18:47
+0
VOTURI
-0
@Cris, tu esti un taran in contratimp cu tot ceea ce se intimpla in lumea civilizata. Peste tot se incurajeaza traficul pietonal si se restrictioneaza cel auto. Parcarile trebuie sa fie cat mai putine si scumpe, exact ca in Vest. Spatiu inutil e cel acordat masinilor. Orasele sunt facute pt. pietoni si transport public, nu pentru toti bizonii care vor sa se urce cu masina pe trotuar. Si chiar daca nu s-ar urca pe trotuar, nici parcarile la rigola nu trebuie sa fie multe, tocmai pentru a descuraja traficul auto.
Cris
17 Jun 16:45
+0
VOTURI
-0
@tristetemaxima

Bati campii. In Romania nici daca ar paraca toate masinile exclusiv pe trotuar nu ar incapea toate. Nu sunt de acord ca o masina sa parcheze integral pe trotuar sa nu mai fie loc sa treci, dar nici sa ramana un hectar liber pe trotuar pentru pietoni pentru ca e risipa inutila de spatiu. Eu as reduce trotuarele la jumate si as face peste tot, dar absolut peste tot, parcari laterale cu 70cm-100cm lasate pentru pietoni. Prima data as desfiinta risipa inutila de spatiu de pe Calea Victoriei, as reduce trotuarul la jumate.
tristetemaxima
17 Jun 15:23
+0
VOTURI
-0
pe cand o sa se sesize si guvernul si sa propuna schimbarea legii care da posibilitatea soferilor sa parcheze pe trotuare. ca in nici un stat dun UE nu am vazut sa se parcheze pe trotuare ca la noi. despre siguranta pietonilor se va discuta vreodata in parlament? masinile pe trotuare si pietonii pe carosabil dupa legea ro.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE