Cu "Maşina Timpului" prin Bucureşti. Cum arată astăzi locurile de promenadă din anii 30 şi 40 FOTO



Cristian Radu a urmat paşii fotografului Willy Pragher în Bucureşti şi a refăcut câteva dintre imaginile captate de acesta în anii 30, 40 şi 70, pentru a arăta felul în care s-a schimbat Capitala noastră. Urmărite succesiv, imaginile dau impresia unei adevărate călătorii cu "Maşina Timpului" prin oraş, după cum a şi botezat bucureşteanul iniţiativa sa.

Cristian Radu, Raiden de la Rezistenta.net , a susţinut, săptămâna trecută, joi, la Palatul Suţu a treia conferinţă "Maşina Timpului", conferinţă care a strâns un număr record de participanţi (peste 100), astfel încât evenimentul a fost reluat şi în ziua următoare, când au participat alte 50 de persoane.

Conferinţele bazate pe conceptul "Maşina Timpului", implementat de Cristian Radu, se bazează pe prezentarea unor fotografii cu locuri cheie din Bucureştiul de odinioară, laolaltă cu imagini din zilele noastre, realizate din acelaşi unghi, pentru ca schimbările prin care a trecut Capitala noastră să fie cât mai uşor de remarcat.

Maşina Timpului no. 3 s-a bazat pe arhiva fotografică a lui Willy Pragher, artistul neamţ care a vizitat Capitala în anii 30, 40 şi 70. După cum a explicat Cristian Radu, Pragher a reuşit să surprindă Bucureştiul în trei epoci cheie: epoca Carol al II-lea, domnia regelui Mihai şi începutul anilor 70, perioadă în care s-a întors să fotografieze aceleaşi locuri pe care le captase în deceniile trecute.

Fotografiile sale nu redau însă doar partea frumoasă a perioadei interbelice. După cum a precizat Cristian Radu, deşi Bucureştiul interbelic reprezintă, pentru mulţi, o nostalgie, o epocă în care şi-ar fi dorit să trăiască, fotografiile lui Pragher arată şi cealaltă faţă a monezii: sărăcia cruntă din unele părţi ale Capitalei, mult mai rar suprinsă în imagini, spre deosebire de populaţia elegantă care se plimba seara pe Calea Victoriei.

"În cartierele muncitoreşti de azi erau oameni la limita sărăciei. Până la Tineretului era bine, dar acolo era groapa de gunoi a Bucureştiului, la doi paşi de centru. Pragher a îmbinat aceste două aspecte: luxul din centru şi sărăcia periferei", după cum a explicat Raiden.

Click pe imagini pentru mărire 

ANII 30

Calea Victoriei, 1932- Calea Victoriei 2015

Cristian Radu a precizat că, în anii 30, bucureştenii se plimbau atât de mult pe Calea Victoriei, încât autorităţile au montat nişte stâlpişori cu lanţuri, pentru ca pietonii să nu treacă în stradă. Avem stâlpişori montaţi pe Calea Victoriei şi astăzi, dar nicidecum pentru pietoni.

Piaţa 8 iunie, 1932 - Piaţa Unirii de azi

În dreapta fotografiei, unde apare tramvaiul, este astăzi Bd. Corneliu Coposu.

ANII 40

Piaţa Palatului Regal, 1940- Piaţa Revoluţiei de azi

În fotografia de mai jos apare statuia iniţială a lui Carol, realizată de sculptorul Ivan Meštrović şi dezvelită în 1939. Statuia a fost dată jos de comunişti în 1947, topită, iar din bronzul ei a fost turnată Statuia lui Lenin din București, amplasată în faţa Casei Scânteii între anii 1960-1990.

După cum a subliniat Cristi Radu, în imaginea din anii 40 se vede Palatul Regal, pe atunci în construcţie, dar şi un adăpost antiaerian, pe locul în care este amplasat astăzi Memorialul Renașterii (statuia "Cartof în ţeapă").

Statuia lui Carol, aşa cum o ştim astăzi, este o copie după cea originală, dezvelită în 2010. Statuia a fost realizată de sculptorul român Florin Codre.

Hipodromul,  1943 - Azi, Casa Presei

Puţini ştiu că, pe locul în care vedem astăzi Casa Presei, a fost un hipodrom inaugurat cu mare fast la începutul secolului XX. A fost demolat treptat, în 1952, prima dată şi complet, în 1960.

Constantin Bălăceanu- Stolnici a menţionat, la un moment dat, într-un interviu pentru Digi24.ro, atmosfera de la iubitul hipodrom:

„Toată lumea era foarte elegantă. Domnii erau cu joben, nu se concepea să fie în tribuna jokey clubului la o cursă mare fără joben, jachetă sau frac. Doamnele veneau cu haine foarte luxoase. Casele de modă îşi prezentau modelele cu ultimele răcnete creaţiilor lor”.

Ştrandul Bragadiru din anii 40 - Azi, sediul Ministerului Apărări Naţionale

O altă atracţie dispărută, caracteristică Bucureştiului de altădată, este ştrandul Bragadiru. Proprietate a familiei cu acelaşi nume, ştrandul a fost naţionalizat în 1948 şi redenumit Ştrandul Izvor. În 1980 a fost demolat, iar, astăzi, locul său este ocupat de sediul Ministerului Apărării Naţionale, după cum a precizat Raiden. 

Bd. Bratianu, 1941 - Bd. Magheru de azi

O altă zonă de promenadă din perioada interbelică este bulevardul Brătianu, astăzi bulevardul Magheru, un bulevard elegant, care, în imaginea de mai jos, aminteşte parcă de vechiul Manhattan american, după cum a punctat Cristian Radu.

 

ANII 70

Strada Halelor, 1974 - Strada Halelor azi- ieşirea de metrou de la Unirii

Teatrul Naţional Bucureşti, în construcţie în 1973 - Teatrul Naţional în 2015

Pe Cristian Radu îl găsiţi pe www.rezistenta.net

Etichete: masina timpului, palatul sutu, realitatea, rezistenta urbana

0/4 COMENTARII
andreean2007
01 Mar 22:35
+0
VOTURI
-0
Pe locul Romexpo era hipodomul, pe locul Casei Scanteii erau grajdurile regale.
Gabriel Serbanescu
27 Feb 20:08
+0
VOTURI
-0
Pe locul Hipodromului s-a ridicat complexul Romexpo.Casa Scanteii s-a construit in anii 1950-1952.Cu circa 10 ani mai devreme.Am mai intalnit aceasta eroare.Va rog sa corectati in viitor.
Raiden
27 Feb 18:11
+0
VOTURI
-0
Proiectul i s-a atribuit lui Codre din 2007-2008, cand Ministrul Culturii era Adrian Iorgulescu (PNL). Oprescu nu a facut decat sa inaugureze in 2010 un proiect care nu era al lui, asa cum ne-a obisnuit.
mda
27 Feb 07:50
+0
VOTURI
-0
Statuia Regelui Carol arata mult mai bine...se vede ce primar de "calitate" avem, ce gusturi fine are...

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE