De ce NU au aer condiţionat noile trenuri de metrou cumpărate de Metrorex



Lipsa aerului condiţionat la metrou reprezintă un aspect pe care călătorii l-au semnalat în nenumărate rânduri. În ciuda nemulţumirilor călătorilor, conducerea Metrorex nu a instalat aparatură de aer condiţionat pe trenurile existente şi nici când a achiziţionat noi trenuri de metrou nu a solicitat instalarea din fabrică a aparaturii de climatizare. Potrivit Curţii de Conturi, lipsa aerului condiţionat la metrou reprezintă un "punct slab" pentru Metrorex, iar explicaţiile date de conducerea companiei pe acest subiect nu sunt tocmai adecvate, în contextul în care îmbunătățirea confortului termic asigurat pasagerilor ar trebui să fie un obiectiv important pentru Metrorex.

Lipsa aerului conditionat la metrou, "punct slab" al Metrorex. De ce nu au trenurile aer conditionat
Lipsa aerului condiţionat la metrou, "punct slab" al Metrorex. De ce nu au trenurile aer condiţionat
Foto: descopera.ro via Publimedia/Mihai Dascalescu

Sinteza raportului de audit „Performanța activității specifice desfășurate de către Metrorex SA", întocmită de Curtea de Conturi, scoate în evidenţă o problemă cu care călătorii se confruntă zilnic, mai ales în sezonul cald - lipsa aerului condiţionat. 

În raport se specifică faptul că temperatura ridicată din trenurile de metrou, cu precădere la orele de vârf când sunt aglomerate, rămâne un „punct slab" al relației Metrorex - public călător.

"Atât trenurile de producție mai vechi cât și cele achiziționate recent nu au montate instalații de aer condiționat / climatizare astfel încât, pentru menținerea unei temperaturi confortabile la interior se utilizează varianta introducerii aerului din stații / tuneluri prin ventilație forțată și pe geamurile rabatabile ale vagoanelor.

În condițiile de aglomerație din orele de vârf de trafic (cerere mare - trenuri insuficiente - intervale de succedare neadaptate), sistemul de ventilație al vagoanelor de metrou nu este suficient pentru a menține un climat de confort termic pentru călători, ceea ce face ca o călătorie cu metroul spre / de la locul de muncă în astfel de condiții să devină o neplăcere și un motiv de nemulțumire a călătorilor și de îndepărtare a lor de transportul cu metroul", se arată în raport.

Curtea de Conturi precizează că, deşi în ultimii ani s-au achiziţionat zeci de trenuri noi, nu s-a solicitat deloc ca noile trenuri să aibă instalaţie de climatizare. "Auditul reține că, în urma analizelor efectuate la nivelul Metrorex, s-a conturat ideea că nu este oportună și nici justificată economic climatizarea aerului în trenurile de metrou, ceea ce a făcut ca toate trenurile de generație nouă, achiziționate începând cu anul 2002, să nu aibă instalate sisteme de aer condiționat - nici caietul de sarcini al licitației desfășurate în anul 2015, pentru achiziționarea trenurilor pentru Magistrala V Drumul Taberei - Pantelimon, nu prevede o astfel de dotare", se arată în raport.

Conform sursei citate, argumentele prin care Metrorex susține această opțiune sunt de natură tehnică și de natură economică:

- de natură tehnică: sunt legate de infrastructura actuală care nu permite evacuarea în condiții optime a surplusului de căldură degajat în stații și tuneluri de către instalațiile de aer condiționat montate pe trenuri

- de natură economică: sunt legate de

• prețul estimat - circa 25-40 mii de euro / vagon (2,5- 4% din valoarea unui vagon, de circa 1 milion de euro) și circa 150-300 mii euro pentru un tren cu 6 vagoane al cărui preț este de circa 6 milioane euro.

• costurile de mentenanță a instalațiilor respective precum și

• subfinanțarea permanentă a activității de investiții, în care alocația de la buget nu a acoperit numărul de trenuri necesare anumitor magistrale și tronsoane și nicio anumită dotare a lor, ci a fost o sumă, stabilită la nivelul factorului guvernamental, în care Metrorex a trebuit să se încadreze și a preferat să achiziționeze trenuri în plus decât să le doteze cu aer condiționat.

"Managementul Metrorex consideră că introducerea climatizării în trenuri ar îmbunătăți confortul termic asigurat pasagerilor doar pentru o perioadă de 2 luni/an, în perioada de vară și numai în timpul orelor de vârf de trafic (7:00-9:00 și 16:00-20:00) - concluzie față de care auditul are anumite rezerve în sensul că:

- îmbunătățirea confortului termic asigurat pasagerilor ar trebui să fie un obiectiv important pentru Metrorex

- 2 luni pe an (iulie și august) este un interval care nu ține seama de realitatea din trenuri, în sensul că în condiții de aglomerație este la fel de greu de suportat căldura fie că afară este vară fie că este iarnă și călătorii au o anumită vestimentație la care nu pot renunța cu ușurință

- este reală afirmația referitoare la orele de vârf, însă este evident că o mare parte a călătorilor se deplasează tocmai la orele de vârf, astfel că o deplasare către locul de muncă timp de 15-30 de minute în condiții de aglomerație și disconfort termic le poate afecta starea fizică și psihică și nu poate fi compensată de faptul că, la celelalte ore, un număr mai mic de călători beneficiază de condiții optime", se mai arată în raport.

Etichete: aer condiţionat, Curtea de Conturi, Metrorex, metrou, metrou bucuresti, raport Curtea de Conturi

0/5 COMENTARII
Daniela
11 Jan 08:56
+0
VOTURI
-0
Catalin Homor Metrorex - Spagariile de la Metrorex si gruparea infractionala Truica Stelu Pescariu

http://www.cancan.ro/actualitate/aici-au-fost-ascunsi-banii-de-la-anrp-cancan-ro-a-gasit-blocul-de-lux-al-sforarului-din-dosarul-retrocedarilor-frauduloase.html
Daniela
11 Jan 08:54
+0
VOTURI
-0
http://www.cancan.ro/actualitate/aici-au-fost-ascunsi-banii-de-la-anrp-cancan-ro-a-gasit-blocul-de-lux-al-sforarului-din-dosarul-retrocedarilor-frauduloase.html
ggg
11 Jan 07:55
+0
VOTURI
-0
Metronomul: Apoi au luat alte masini cu aer conditionat.

... Care masini cu aer conditionat au cate-un anunt care spune ca instalatia este defecta.
metronomul
11 Jan 07:27
+0
VOTURI
-0
La fel au facut la inceput si la RATB, ca nu-i nevoie, ca in Bucuresti sunt doar 3 zile calde pe an si alte vrajeli. Pana cand a iesit scandal in presa si au dat cu ei de pamant. Apoi au luat alte masini cu aer conditionat.
ggg
10 Jan 23:41
+0
VOTURI
-0
daca ventilatia tunelurilor ar fi cea corecta - garniturile de metrou nu ar avea nevoie de aer conditionat .

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE