Extremele ratelor de promovabilitate la școlile de șoferi din România



Scolile de soferi din Romania par sa aiba o problema clara in ceea ce priveste confuzia dintre popularitate si performanta. Doritorii de permis se lasa usor pacaliti de scolile de soferi cu sute si chiar mii de studenti anuali, fara a sti ca procentul de promovabilitate pare sa fie, nu de putine ori, invers proportional cu dimensiunea scolii.

Extremele ratelor de promovabilitate la scolile de soferi din Romania
Extremele ratelor de promovabilitate la școlile de șoferi din România

 

Rate de promovabilitate sub limita acceptabilului in mai multe judete din tara

Conform statisticilor realizate de www.ODAT.ro, in anul 2015 situatia scolilor de soferi din tara oscileaza intre ilar si penibil. Pe de o parte numarul scolilor de soferi este in crestere, pe de alta parte rata de promovabilitate atinge procente ridicole in judete precum Iasiul, unde doar putin peste 20% din elevii care au sustinut examenul pentru carnetul de soferi au reusit sa il si obtina.

Spre exemplu, cel mai performant instructor cu care se poate lauda judetul Iasi este Todirascu Victor, cu un procent de promovabilitate usor peste 59%. In conditiile in care cei care exceleaza nu reusesc sa depaseasca valori considerate de altfel mediocre, este clar ca exista o problema la nivel national.

Cu toate acestea, exista in continuare scoli cu peste 50 de instructori care pregatesc anual cateva mii de cursanti. Desi rata de promovabilitate a acestor scoli se invarte in medie in jurul procentelor de 30-40%, acest lucru nu pare sa descurajeze viitorii soferi din a apela la servicii. De altfel, aceasta pare sa fie problema care impinge statisticile la noi extreme an de an, nu atat scolile care ofera aceste servicii cat viitorii soferi care accepta sa plateasca pentru cursuri de o calitate indoielnica.

In capitala, in anul 2015, procentul de promovabilitate confirmat din surse oficiale a fost de 33.47% si totusi Bucurestiul se numara in continuare printre zonele din tara cu cel mai mic nivel de competitie pe instructor. Sunt instructori destui in Capitala, dar nu isi fac treaba asa cum ar fi normal, iar doritorii de permis accepta situatia asa cum este, fara a incerca sa o schimbe. Conform statisticilor din 2014 pana in 2015, numarul cursantilor si al instructorilor a crescut considerabil in Bucuresti.

Aceeasi crestere clara se observa si in alte zone ale tarii cu o rata de promovabilitate scazuta.

Judetele care pot fi date ca exemplu

Rata de promovabilitate a doritorilor de permis este o statistica ce nu face cinste Romaniei in ultimii ani. Mai departe de problema sumelor cheltuite si timpului pierdut de doritorii de permis pentru a deveni soferi, trebuie tinut cont si de ce se intampla dupa ce acestia reusesc sa promoveze. Strazile din tara se aglomereaza de soferi slab pregatiti de catre instructori tot mai dezinteresati. Pe termen lung, acest fenomen se va traduce intr-o crestere a numarului de accidente rutiere soldate cu victime.

Acesta este motivul pentru care situatia ratei de promovabilitate tot mai scazute nu poate fi ignorata, iar unele judete din Romania arata totusi ca se poate mai bine.

In judetul Dolj spre exemplu, rata medie de promovabilitate trece usor de pragul psihologic de 50%, iar judetul Botosani este, conform acelorasi statistici realizate de www.ODAT.ro, judetul clasat pe locul 1 in top, cu o rata de 52.7%. Nu se poate vorbi deci despre performanta sau macar normalitate dar se vede o diferenta clara fata de extremele de la celalalt capat al clasamentului.

In general, scolile cu cele mai bune procente de promovabilitate par sa fie cele cu mai putini cursanti, foarte rar in statisticile realizate de www.ODAT.ro intalnindu-se in catalog scoli cu peste 1000 de elevi anual. Luand tot Botosaniul drept exemplu, se observa ca cele trei scoli din topul celor mai performante scoli din judet au intre 161 si 540 de cursanti in anul 2015.

Etichete: scoli de soferi

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE