Scandal la ședința publică despre amenajarea zonei Matache. Când reîncepe construcția Bd Uranus



Lupta dintre Primăria Capitalei și ONG-uri pentru soarta Halei Matache și-a consumat miercuri un nou episod, cu prilejul ședinței publice privind amenajarea zonei Matache după demolarea Halei și construcția mult-așteptatului ultim segment al bulevardului Uranus, noua legătura rutieră dintre Guvern și Parlament. În timp ce ONG-iștii amenință din nou cu blocarea proiectului, iar reprezentanții municipalității se văd în imposibilitatea de a continua lucrările fără avizele necesare, locuitorii din zonă se văd nevoiți să trăiască în continuare "în noroaie".

Hala Matache
Hala Matache
Foto: B365.ro

Ședința publică pentru dezbaterea celor trei PUZ-uri care hotărăsc cum va arăta zona dintre Calea Griviței și strada Mircea Vulcănescu, după amenajarea Bulevardului Uranus a pus față în față reprezentanții municipalității cu cei ai ONG-urilor și cu locuitorii zonei Matache. Aceasta este, cel mai probabil, ultima consultare înainte ca proiectul să fie aprobat. 

Reprezentanții mai multor ONG-uri au criticat vehement proiectul, amintind argumentele invocate, în decursul vremii, pentru salvarea Halei Matache, iar e de altă parte reprezentanții Primăriei au invocat importanța bulevardului Uranus în strategia de dezvoltară rutieră a orașului și implicit, faptul că este imperativ ca Hala să fie mutată pentru realizarea sa.

"Proiectul acesta are ca și țintă salvarea monumentelor municipiului București. Dar nu salvarea unul câte unul, așa la întâmplare, ci salvarea coerentă a unor zone întregi. [...] Zona istorică principală a Bucureștiului, în afară de concentrarea din jurul Curții Vechi, este reprezentantă de tandemul Calea Victoriei - Bd. Magheru, legată lateral prin Calea Griviței cu Piața Gării de Nord. Pentru a salva Calea Victoriei în momentul de față, când ea este supraaglomerată de un trafic care o distruge, care nu ne lasă să o folosim, pentru a mai scoate ceva din mașinile de pe Magheru a fost necesară continuarea proiectului început de Ceaușescu. Este posibil să continuăm acest gând al Bulevardului Buzești-Berzei și să-l finalizăm ca pe viitor să avem Calea Victoriei, în sfârșit, adevărată.

[...]

Excesiv de pietonală întreaga suprafață din interiorul inelului principal înseamnă să sabotăm din punct de vedere economic Bucureștiul. Cine nu înțelege acest lucru nu înțelege că de fapt monumentele nu se salvează cu entuziasm, ci se salvează cu bani. Și ca să avem bani, economia trebuie să funcționeze.

[...]

Strada merge către Parlament, către Catedrala Neamului și către Sudul Bucureștiului. Grupurile de pelerini care sperăm că vor veni la Catedrala Neamului vor trebui să treaca întodeauna pe Magheru și prin alte zone dintr-acestea?

[...]

Cele două monumente de categoria B, pentru care s-a obținut acordul de demontare în vederea reconstruirii, nu pot fi reconstruite până la aprobarea PUZ.  Avem monumente de categoria A în București care sunt în ruină, se prăbușesc, și nimeni nu se ocupă de ele, dar este așa o înverșunare pentru aceste monumente de categoria B", a declarat Constantin Enache, șeful de proiect al celor trei PUZ-uri.

La discuții au participat și mai mulți locuitori din zonă, care au criticat atât Primăria Capitalei cât și ONG-urile pentru blocarea proiectului și transformarea zonei într-un șantier perpetuu:  

"Pe noi nu e avantajează Bulevardul Uranus, dar noi suntem realiști. Credem că nu se mai poate face nimic, bulevardul nu mai poate fi oprit în momentul de față. Am dat afară 30 de oameni (n.r. din societatea comercială pe care o conducea), zeci de familii care își câștigă pâina din Hala sau Piața Matache, nu se mai poate face nimic", a declarat Silviu Marcu, președintele Asociației Pro Matache, ai cărei membri sunt locuitori ai cartierului din zona Matache

"Noi am oprit lucrările doar timp de șase săptămâni, asta ne puteți imputa nouă. Pe 15 iulie 2011, Primăria nu a mai avut nicio opreliște de la noi să continue lucrările și le-a și continuat pe anumite segmente. Nouă ne-ar fi fost ușor să îi oprim, de atunci până acum, dar ne-am ținut de cuvânt ținând cont și de soarta locuitorilor din cartier.

Domnul profesor Enache ne spune că luptă pentru Calea Victoriei. Dar când ați aprobat în Comisia Tehnică (de Urbanism n.r.) patru blocuri care aduc trafic, nu vă luptați pentru ea? Când ați aprobat zeci de imobile pe străduțele de jur împrejur care aduc trafic, nu vă luptați pentru ea? Când ați aprobat sute de blocuri de birouri care au desfigurat Bucureștiul, nu v-ați pronunțat împotriva lor?", a punctat și Nicușor Dan, președinte al Asociației Salvați Bucureștiul

Chiar și reprezentanții municipalitate au recunoscut că realizarea proiectului nu a fost chiar cea mai fericită: 

"Constant cu regret că până la urmă sunt discuții paralele, și singurele victime aici sunt locuitorii zonei. Primăria categoric are niște probleme, după părerea mea modul de abordare a proiectului a fost greșit, dar pe de altă parte  și presiunea ONG-urilor este exagerată. Cei mai îndreptățiți aici să își exprime părerea în dezbatere publică sunt locuitorii din zonă, au fost neglijați de la început și pe parcursul șantierului", a spus arhitectul-șef al Capitalei, Gheorghe Pătrașcu.

Lucrările la ultimul tronson al Bd. Uranus vor putea începe imediat ce Consiliul General al Municipiului București va da aviz pozitiv celor trei PUZ-uri discutate miercuri. Atât Gheorghe Pătrașcu, arhitectul-șef al Capitalei, cât și Ion Dedu, directorul direcției Transporturi din Primăria Capitalei, confirmă faptul că cele trei PUZ-uri vor fi, cel mai probabil, introduse pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Municipiului București din luna aprilie, ce ar putea avea loc într-o perioadă între trei săptămâni-o lună. De asemenea, Hala Matache va putea fi demolată odată cu obținerea avizului Ministerului Culturii, care va permite emiterea autorizației de demolare.

Totuși, există posibilitatea ca lucrările să fie suspendate din nou.Nicușor Dan a declarat că va ataca în instanță cele trei PUZ-uri, întrucât există o serie întreagă de ilegalități comise în realizarea proiectelor. 

Ce prevăd cele trei PUZ-uri

Cele trei Planuri Urbanistice Zonale pentru str. Berzei, zona situată între Calea Griviţei şi Bd. Dinicu Golescu (zona Halei Matache). Acestea prevad ca Hala Matache sa fie demolată si mutata mai la Vest de amplasamentul actual, locatia urmând a fi decisa prin concurs de arhitectura. Bulevardul Garii de Nord va avea sens unic, în tandem cu Calea Griviței și va avea mai multe parcări amenajate de-a lungul lui.

Alte prevederi aduse de cele trei PUZ-uri sunt: 

• amenajarea de psite pentru biciclete 

• rondul de la intersectia str. Berzei cu Vulcanescu va fi micsorat si va fi amenajat mai mult spatiu verde

• strada Cameliei va deveni pietonala

• cladirile monument de pe Berzei 81 si 89 vor fi mutate vizavi

• in rondul de la intersectia str. Berzei cu Vulcanescu este permisa construirea unor cladiri cu inaltimea maxima de 25 de metri

• pe str. Berzei intre bd. Dinicu Golescu si str. Maramures se pot construi cladiri cu o inaltime cuprinsa intre 11 si 21 m;

• intre strada Maramures si intersectia str. Berzei cu Vulcanescu se pot construi cladiri cu o inaltime cuprinsa intre 11 si 21 metri. La fel si portiunea cuprinsa intre aceasta intersectie si Hala Matache;

Proiectul de hotarare privind aprobarea celor trei Planuri Urbanistice Zonale a fost în dezbatere publică și pe site-ul Primăriei Municipiului București. Puteți vedea cele trei planuri aici: 1 - 2 - 3 iar mai multe despre noua soluție puteți citi aici.

Etichete: Hala Matache, realitatea

0/2 COMENTARII
vlad
26 mar 13:08
+0
VOTURI
-0
Sa fim seriosi, nu au facut drumul din lipsa de bani, nu din cauza ONG-urilor. Drumul are naiba 4-5 sectiuni, hala asta incurca vreo 200 metri. Oricum, mi se pare ridicola atitudinea asta: sa vina traficul spre centru doar pe Magheru?? doar pe-acolo sa poata veni pelerinii??? Dar sa vina nene cu metroul ca in toate capitalele de-afara!! De-asta avem metrou!!! Problema e ca toti din primarie, inclusiv arhitectul sef, au mentalitate unor tarani cu SUV-uri, care nu-si pot imagina sa circule impreuna cu saracimea bucuresteana in autobuz sau metrou!! De fapt, credeti ca Oprescu a mers vreodata cu transportul in comun?? pe cat ca a avut masina de la 18 ani?? cu tata general de securitate....
Alex
25 mar 20:18
+0
VOTURI
-0
Boul asta de Nicusor Dan ar trebui inchis pt. sabotarea dezvoltarii Bucurestiului iar latraii care-l sustin trebuie amendati. Mutati-va la tara dobitocilor, acolo sunt o multime de sandramale, cotete si ruine, lasati orasul in pace !

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h