BILANȚ TRIST: Doar unul dintre cele șase mari proiecte din Capitală pentru 2015 au fost finalizate



2015 este anul în care nu s-a întâmplat mai nimic în București, cu excepția arestării primarului general, Sorin Oprescu. La capitolul proiecte, lucrurile s-a derulat cu viteza melcului. Dintre cele șase mari proiecte care ar fi trebuit finalizate până la sfârșitul anului, doar unul a respectat acest termen, iar alte trei mari lucrări care ar fi trebuit să înceapă în acest an au rămas la stadiul de plan. Situația cea mai gravă se înregistrează în cazul celor trei proiecte care se derulează cu fonduri europene: Pasajul de la Piața Sudului, Circuitul Turistic pe lacurile Tei și Floreasca și Consolidarea Arcului de Triumf. Conform contractului, lucrările ar trebui terminate la 31 decembrie 2015, însă acest termen nu va fi respectat în niciunul dintre aceste cazuri. În această situație, Primăria Capitalei pierde fonduri europene în valoare de aproape 24,9 milioane euro.

Șase mari proiecte ar fi trebuit finalizate până la data de 31 decembrie 2015: Pasajul subteran de la Piața Presei, Pasajul subteran de la Piața Sudului, Circuitul turistic pe lacurile Tei și Floreasca, Consolidarea Arcului de Triumf, Străpungerea Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu și reabilitarea Șos. Pantelimon și Iancului. Dintre acestea, doar primul a respectat acest termen. Pasajul de la Piața Presei a fost deschis pe 19 iulie, la un an și patru luni de la începerea lucrărilor. Proiectul a fost realizat cu bani de la bugetul local și a costat 18,2 milioane euro. 

Dintre cele șase proiecte, trei sunt realizate cu fonduri europene, iar în acest moment Primăria Capitalei pierde fonduri europene în valoare de 24,9 milioane euro pentru că niciunul dintre ele nu va respecta termenul din contractul încheiat cu instituțiile europene, respectiv 31 decembrie 2015. 

Pasajul de la Piața Sudului, întârzieri de aproape un an. Se pierd 18,8 milioane euro fonduri europene

La Pasajul de la Piața Sudului, municipalitatea pierde fonduri europene în valoare de 83,8 milioane lei (18,8 milioane euro). În octombrie, deci cu două luni înainte de expirarea termenului de finalizare, lucrarea era gata doar în proporție de 23%. Tot la aceasta dată, constructorul estima că va termina pasajul în noiembrie 2016, deci cu o întârziere de aproape un an.

"La Piața Sudului, obiectiv a cărui valoare a fost estimată la 127.140.761,05 lei, s-au cheltuit până în prezent 18.401.041,88 lei (inclusiv TVA). Începând cu 1 ianuarie 2016, orice decont al lucrărilor pentru acest proiect nu mai poate fi plătit din fonduri europene, potrivit legii. Bucureștiul pierde astfel o finanțare europeană de 83.894.535,75 lei, sumă ce va fi acoperită din bugetul Primăriei Capitalei, pentru continuarea lucrărilor", spun reprezentanții Primăriei Capitalei. 

Pasajul subteran de la Piaţa Sudului se realizează pe direcţia Calea Văcăreşti – Str. Niţu Vasile şi va avea o lungime de 356 de metri, din care rampa spre Văcăreşti, 111 metri, iar rampa spre Niţu Vasile 85 de metri. Lungimea în subteran va fi de 85 de metri, iar înălţimea de 5 metri.

Pe direcţia strada Niţu Vasile - Calea Văcăreşti, de o parte şi de alta a pasajului rutier, vor fi realizate şi pasaje pietonale. În plus, va fi construit şi un pasaj subteran pietonal care va face legătura între staţia de metrou Piaţa Sudului şi peroanele staţiei de tramvai de pe Șos. Olteniţei. Un alt pasaj pietonal subteran va fi construit la capătul dinspre str. Niţu Vasile a pasajului rutier (intersecţie str. Niţu Vasile cu str. Secuilor).

Lucrările de construcție sunt executate de firma Euro Construct Trading 98 SRL. Contractul a fost atribuit pe 8 mai 2014 și are o valoare de 109 milioane lei (aprox. 24 milioane euro). 

Circuitul turistic pe lacurile Tei și Floreasca - 5 luni întârziere și pierderi de 5,3 milioane euro 

31 decembrie 2015 este termenul - limită scris negru pe alb și în contractul pentru amenjarea unui circuit turistic pe Lacurile Tei și Floreasca și zona adiacentă lor. Pe 21 august, reprezentanții Primăriei Capitalei anunțau deja că proiectul înregistrează o întârziere de 5 luni și că va fi terminat la 1 mai 2016.

"În cazul proiectului Circuit turistic pe lacurile Floreasca – Tei se pierde o finanțare europeană în valoare totală de 23.519.736, 61 lei. Valoarea estimată a proiectului este de 88.355.487,98 lei", au explicat reprezentanții municipalității. 

"Din cauza diferentelor dintre proiectul initial si realitatea din teren, Institutul National de Hidrologie si Gospodarire a Apelor a decis sa nu acorde avizul pentru continuarea lucrarilor. Obtinerea documentului, cu toate etapele procedurale, va dura circa 7 saptamani. In aceste conditii este greu de crezut ca lucrarile se vor putea incheia pana la 31.12.2015", spunea în octombrie viceprimarul Capitalei, Cornel Pieptea.

Proiectul din zona de nord a Capitalei prevede amenajarea a trei piscine plutitoare. Două dintre piscine vor fi pe Lacul Floreasca, iar cea de-a treia pe Lacul Tei. 

Pentru a spori suprafața de spațiu verde și zona de agrement, vor fi create trei peninsule prin decolmatarea celor două lacuri.

De asemenea, de-a lungul circuitului turistic vor fi amenajate și piste pentru biciclete pe o lungime de 4.410 metri lineari. O secțiune din acestă pistă, în zona Parcului Bordei, va fi realizată peste apă. (Mai multe detalii despre acest proiect AICI)

Lucrările de construcție și de amenajare a noului circuit turistic sunt realizate de Asocierea SC CONSTRUCTII ERBASU SA & SC GARDEN CENTER GRUP SRL & SC ECO HORTICULTURA SRL & VEGA 93 SRL & SC AEDILLIA CONSTRUCT 90 SRL. 

"Potrivit raportului făcut de responsabilii municipali care au gestionat proiectele cu finanțare europeană, cauzele care au dus la această situație gravă ar fi eroarea de proiectare. La Piața Sudului, precum și în cazul circuitului turistic Floreasca - Tei, proiectantul nu a ținut cont de planul de rețele subterane", au mai precizat reprezentanții Primăriei Capitalei. 

 Arcul de Triumf, gata în iunie 2016

Lucrările de consolidare și reabilitare a Arcului de Triumf trebuiau finalizate încă din luna martie, după cum anunțaseră reprezentanții Primăriei Capitalei la demararea lucrărilor. Ulterior, termenul a fost prelungit până pe 31 decembrie 2015, dată la care expiră și termenul de implementare a proiectului stabilit în contractul pentru finanțarea europeană. Cu câteva săptămâni înainte de expirarea acestui termen, proiectul este  finalizat în proporție de 86%. 

"Consolidarea, restaurarea și conservarea Arcului de Triumf – proiect în valoare de 30.461.626,92 lei – se află de asemenea în stadiu avansat al lucrărilor, fiind finalizat în proporție de 86%. Pentru acest proiect au fost deja utilizați 17.733.716,70 lei, până în luna august 2015, alte lucrări în valoare de 3.770.508,43 urmând să fie decontate până la sfârșitul anului 2015.

Pentru acest obiectiv, contribuția din fonduri europene și bugetul de stat a fost estimată la 22.522.381,43 lei. Din această sumă, s-au utilizat 19.369.248,02 lei, diferența, în valoare de 3.153.133,41 lei urmând să fie suportată din bugetul local al Primăriei municipiului București", au explicat reprezentanții Primăriei. 

Cele 3,1 milioane lei se adaugă la contribuția Primăriei Capitalei stabilită prin contract, în valoare de 2.451.505 lei.

Primarul general va solicita Consiliului General al Municipiului București prelungirea acestor proiecte până la data de 30 iunie 2016 și acordul legislativului orașului pentru finanțarea, de la bugetul local, a sumelor necesare finalizării proiectelor. De exemplu, în cazul Arcului de Triumf, primarul solicită alocarea de la bugetul local a sumei 9.138.448 lei.

Dacă CGMB nu va fi de acord cu prelungirea și finanțarea de la bugetul local a acestor proiecte, Bucureștiul va trebui să restituie și banii europeni utilizați deja pentru cele trei obiective.

Lucrările de consolidare a Arcului de Triumf sunt realizate de Asocierea Romconstruct si UTI Group.

Arcul de Triumf a intrat în renovare în luna ianuarie 2014, iar lucrările de consolidare şi renovare trebuia să fie gata în luna martie a anului 2015.

Reabilitarea Șos. Pantelimon și Iancului - doi ani întârziere

Lucrările de reabilitare a Șoselelor Iancului și Pantelimon au început în iunie 2013. La peste doi ani de atunci, lucrările sunt departe de a fi terminate. Cel mai mare progres se înregistrează pe Șos. Iancului unde lucrările sunt finalizate în proporție de 98%. Pe Șos. Pantelimon însă lucrările vor fi terminate abia în iunie 2016 cu aproape doi ani întârziere față de termenul inițial (toamna anului 2014).

Confom hotărârii Consiliului General al Municipiului București 195/2007, lungimea traseului pe care se execută aceste lucrări de reabilitae este de 5,1 kilometri (Șos. Pantelimon - 3,85 km, Șos. Iancului - 1,25 km). Prin urmare, Primăria Capitalei nu a reușit în doi ani și jumătate să finalizeze 5,1 kilometri de stradă. 

Reprezentanții Primăriei Capitalei susțin că întârzierile au fost cauzate de problemele identificate la rețelele edilitare din zonă (RADET, gaze), dar și din cauza faptului că firma Tehnologica Radion, liderul asociației care a câștigat licitația pentru execuția proiectului, a intrat în insolvență. 

La mijlocul lunii octombrie 2015, constructorul promitea că până la sfârșitul lunii noiembrie va termina tronsonul cuprins între Șos. Iancului și Bulevardul Chișinău, urmând ca apoi să fie reluată circulația tramvaielor pe Șos. Iancului și Șos. Pantelimon, până la intersecția cu B-dul Chișinău. Două luni mai târziu, liniile de tramvai de pe Șos. Iancului și Pantelimon sunt în continuare utilizate pentru parcarea mașinilor. 

Pe Șoseaua Pantelimon lucrările includ și o parcare subterană ce va fi construită în zona Cora Pantelimon. Noua parcare va fi una de tip park&ride destinată celor care vin cu mașina din afara Capitalei și care își vor putea lăsa autoturismul în parcare, pentru a se deplasa prin oraș cu ajutorul mijloacelor de transport în comun. De altfel, deasupra parcării va fi realizat și un terminal intermodal de transport care va reuni toate mijloacele de transport din zonă, respectiv autobuzul, tramvaiul, microbuzele, dar și metroul, atunci când va fi terminată magistrala 5 Pantelimon-Universitate. Tot deasupra parcării, va fi amenajată și o piațetă publică cu spațiu verde. Nici la parcare, lucrările nu au început până acum. 

Străpungerea Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu - proiect nefinalizat nici la cinci ani de la începerea lucrărilor

Proiectul de infrastructură Străpungerea Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu a făcut progrese în acest an însă nu suficiente pentru a se putea respecta termenul de finalizare. Constructorul a finalizat doar unul dintre cele două poduri peste Dâmbovița, iar pasajul suprateran s-a blocat la mal.

Până acum a fost terminat doar podul din amonte. A fost realizat trotuarul și s-a montat și o balustradă. La podul din aval însă, încă se lucrează. De asemenea, mai este mult de lucrat și la pasajul suprateran.

Lucrarea ar trebui terminată până la sfârșitul acestui an. "Dacă lucrurile merg cum trebuie, estimăm că la sfârșitul lui 2015 vom termina", a declarat anterior pentru B365.ro, Ion Dedu, director de la acea dată al Direcției de Transporturi din cadrul Primăriei Capitalei.

Dat fiind stadiul actual al proiectului, este clar că lucrarea nu va fi terminat în următoarele săptpmâni.

Proiectul are deja o întârziere de trei ani. Astfel, Primăria Capitalei a demarat lucrările la Străpungerea Bd. Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu în martie 2010, iar lucrările ar fi trebuit încheiate în 2013. Proiectul s-a blocat însă după ce se finalizase mai puțin de 20% din proiect. Blocajul a apărut întrucât Consiliul General al Municipiului Bucureşti nu a aprobat exproprierile, estimate la o valoare de 35 milioane lei (8 milioane euro). Proiectul s-a deblocat după aproape patru ani. Astfel, constructorul s-a întors pe șantier abia în martie 2014.

Proiectul Străpungerea Bd. Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu prevede lărgirea bulevardului la trei benzi pe sens de la intersecția cu Theodor Pallady și construirea unui pasaj suprateran peste râul Dâmboviţa la intersecţia bulevardului Nicolae Grigorescu cu Splai Dudescu. Pasajul va avea câte două benzi pe sens şi un scuar median de 12 metri. În lateralele acestui pasaj vor fi construite la nivelul solului două poduri cu câte trei benzi pe sens.

În prezent, valoarea totală actualizată a proiectului Străpungere Bd. Nicolae Grigorescu - Splai Dudescu se ridică la 365.855.000 lei (82 milioane euro).

Ce proiecte trebuiau începute în acest an

1. Pasajul subteran de la Piața Romană

Lucrările la pasajul subteran de la Piața Romană ar fi trebuit să înceapă în 2014. Proiectul a beneficiat și de un buget de 10 milioane lei (2,2 milioane euro) anul trecut, însă a rămas în cele din urmă doar pe hârtie. La începutul acestui an, reprezentanții Primăriei Capitalei spunea însă că lucrările vor fi demarate în prmăvara lui 2015. 

În bugetul pentru 2015, pentru acest pasaj fuseseră alocați 100 milioane lei. Banii nu erau însă de la bugetul local ci urmau să provină dintr-un credit de la Banca Mondială. Banii nu au mai venit însă, și nici proiectul nu a mai fost pornit.  La un moment dat, s-a spus chiar că acest proiect ar fi periculos pentru blocul din Piața Româna nr. 9, pentru că săpăturile ce urmau a fi realizate în subteran ar afecta structura imobilului. Directorul de la Transporturi de la acea vreme, Ion Dedu, a infirmat aceste informații, însă proiectul tot nu a mai fost demarat.

Conform proiectului, pasajul subteran de la Piața Romană va fi unul strict pietonal și va duce la eliminarea trecerilor de pietoni de la suprafață pentru a fluidiza traficul în zonă.

Pasajul va avea o suprafaţă de circa 5.200 mp şi 5 intrări - două la ASE, una în faţă la coloane, una în faţă la BCR şi una între Bd. Lascăr Catargiu şi Bd. Dacia. Primăria vrea să desființeze trecerile de pietoni de la suprafață, odată ce pasajul subteran va fi terminat.

 

2. Patinoarul Mihai Flamaropol

În 2015, ar fi trebuit demarate și lucrările la patinoarul Mihai Flamaropol. Pentru acest proiect, în bugetul pe acest an au fost alocați 8,4 milioane lei  Vechiul patinoar urma să fie demolat în vara acestui an, pentru ca în septembrie să înceapă lucrările pentru ridicarea noului patinoar olimpic. Cel puțin așa anunțau în iunie reprezentanții Primăriei Capitalei. Abia pe 10 decembrie 2015, Primarul Sectorului 2 Neculai Onţanu a semnat certificatul de urbanism solicitat de Primăria Capitalei, pentru demolarea și reconstruirea patinoarului Mihai Flamaropol. 

Proiectul de refacere și modernizare a patinoarului artificial Mihai Flamaropol a fost repornit după ce pe 17 iunie 2015, Primăria Capitalei a atribuit contractul pentru realizarea lucrărilor de construcție firmelor Astaldi Spa şi UTI Grup. Municipalitatea atribuise contractul celor două firme încă din luna septembrie 2014, însă rezultatul licitației a fost contestat de două ori, conflictul fiind soluționat abia după 9 luni.

Potrivit studiului de fezabilitate, noua construcție va cuprinde două corpuri de clădire "independente structural, dar tratate unitar prin anvelopantă comună"

Corpul principal va cuprinde patinoarul sportiv și de agrement de dimensiuni olimpice, dotat cu vestiare și toate funcțiunile necesare desfășurării competițiilor sportive, gradene pentru spectatori, loje VIP, spații comerciale și de alimentație publică.

Al doilea corp va adăposti centrul sportiv și de agrement ce va cuprinde un bazin semiolimpic, un teren de sport, o zona de spa cu terasă exterioară, săli de fitness, o cafenea și un restaurant panoramic cu terasă.
Studiul de fezabilitate prevede și ample lucrări de amenajări exterioare care includ o piață publică, o promenadă pe marginea lacului, un perete de escaladă și o parcare.

De asemenea, acoperișul patinoarului va fi acoperit cu iarbă, sub forma de relief artificial orientat spre lacul din imediata vecinătate. Tot pe acoperiș va fi amenajat un spațiu pentru skating.

Construcţia va avea o suprafaţă totală de 22.600 metri pătraţi şi va avea o capacitate de 3.100 de locuri (dintre care 61 pentru persoane cu dizabilităţi) şi peste 120 de locuri de parcare.

Lucrările de proiectare și execuție, ce vor fi realizate de Asocierea SC Uti Grup SA - Astaldi Spa, costă 123 milioane lei cu TVA (27, 8 milioane euro).

3. Sala Polivalentă 

Proiectul de construire a unei noi Săli Polivalente în Complexul Lia Manoliu a benficiat în 2015 de un buget de 17,5 milioane lei. Lucrările s-au blocat înainte de a începe pentru că licitația a fost contestată de constructorul care s-a clasat pe locul al doilea. 

Abia în luna noiembrie 2015, Asocierea Astaldi Spa - Euro Construct Trading 98 SRL a fost declarată definitiv câștigătoarea contractului. Firma fusese declarată câștigătoare și în urmă cu aproximativ un an însă decizia municipalității fusese contestată de cea de-a doua firmă calificată în etapa finală a licitației, respectiv Strabag. În final însă,  firma Astaldi a fost declarată câștigătoarea licitației cu o ofertă de aproximativ 80 milioane euro. Sala Polivalentă va avea o capacitate de 12.000 de locuri pe scaune, dintre care 2000 de locuri VIP. De asemenea, vor fi amenajate și 500 de locuri noi de parcare. 

Lângă noua sală va fi construită și o parcare pentru circa 450 de autoturisme dispusă pe o suprafață de 10.000 mp. Sala Polivalentă va avea 5 nivele și o înălțime de 22 de metri de la teren și până la acoperiș.

Etichete: Arcul de Triumf, circuit turistic lacurile Tei și Floreasca, pasaj Piaţa Romană, pasaj Piaţa Sudului, pasaj subteran, patinoar, Piaţa Presei, Primăria Capitalei, proiecte, realitatea, Sala Polivalentă, Șos. Iancului, Șos. Pantelimon, Străpungerea Nicolae Grigorescu-Splai Dudescu

0/7 COMENTARII
Nume*
13 Feb 20:13
+0
VOTURI
-0
sunt unul dintre baieniite bucuram din tot sufletul ca va place ceea ce facem lucram la a 3-lea volum care o sa va placa cu siguranta( vom avea piesa din Nasul si multe alte piese la fel de bine cotate chiar si unele cerute de voi)va las o adresa de contact , unde va vom tine la curent cu pasii nostri / cum mult respect ! noi trubadurii
Nume*
11 Feb 22:06
+0
VOTURI
-0
si eu sunt in acest club si este f f frumos si ami place pt ca oaenimi de acolo se inmplica in ceea ce fac si sunt comunicativi si sunt intelegatori si ami plac toti profesorii de acolo ami place de damian draghici ca avem concerte cu el ami place de orlando D-a ionela D-a rodica D-a viorica etc. Eu ami doresc sa avem cat mai multe concerte cu damian draghici si sa cantam si manele nu numai cantece in limba romanii etc. ami place de damian pt ca a adus multe instrumente la acest club de educatie alternativa din bucuresti mai bine din ferentary si sunt multumit pana acum de tot ce sa intamplat:*MULTUMESC:*!!!
eugen
26 Dec 20:04
+0
VOTURI
-0
Unde sunt vremurile cand construiam singuri Metroul,Transfagarasanul,Casa Poporului ,orase intrgi cu mii de ocuri etc,etc. ???vb Toate fara bani de la UE fara firme straine fara mafie si hoti
zzz
21 Dec 12:16
+0
VOTURI
-0
si pana atunci ( la alegeri n.r.) cine plateste ?
asteptam alegerile pentru schimbare ?
Stick
21 Dec 11:03
+0
VOTURI
-0
Sa-i "multumim" pentru asta primarului PENAL Oprescu...
Galeata cu voturi
21 Dec 09:26
+0
VOTURI
-0
Ba da, cei vinovati platesc. Si aici ma refer la noi toti, cei care i-am votat pe pacalicii astia...
Sa ne fie invatatura de minte. poate la alegerile viitoare nu vom vota iar cu burta.
zzz
21 Dec 07:18
+0
VOTURI
-0
si mai trist : nu platesc cei vinovati !

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE