În ce condiţii vor fi ridicate DIN NOU maşinile parcate neregulamentar. PROIECT ÎN PARLAMENT



După ce Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că Guvernul și nu consiliul local al unei primării este cel care poate adopta regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, un proiect de lege, depus la Parlament, stabileşte condițiile în care poliția poate dispune ridicarea unui vehicul staționat neregulamentar.

In ce conditii vor fi ridicate DIN NOU masinile parcate neregulamentar. PROIECT IN PARLAMENT (Foto expresspress.ro)
În ce condiţii vor fi ridicate DIN NOU maşinile parcate neregulamentar. PROIECT ÎN PARLAMENT (Foto expresspress.ro)

Înalta Curte a stabilit că procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative, constând în ridicarea vehiculelor staționate/ oprite neregulamentar pe partea carosabilă, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Ca urmare a hotărârii Înaltei Curți, Primăria Sectorului 1 a chemat în judecată Guvernul și Ministerul de Interne, solicitând instanței de judecată să oblige aceste instituții să adopte regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar.

Guvernul este obligat printr-o decizie a instanţei, luată în urma demersurilor făcute de Primăria Sectorului 1, să adopte, în regim de urgență, regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar. Deşi hotărârea judecătorească nu este definitivă, Primăria Sectorului 1 va solicita Executivului să adopte rapid acest regulament, pentru "decongestionarea traficului și siguranța pietonilor". În Sectorul 1 nu se mai ridică mașinile parcate neregulamentar din mai 2015, după decizia ICCJ. Detalii, aici. 

Între timp, un proiect de lege, depus recent la Parlament, modică și completează OU 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu scopul de a stabili în mod clar și la nivel de lege situațiile particulare în care un autovehicul poate fi ridicat de autorități, informează profit.ro. 

"Am observat că anumite administraţii publice locale se "agită" şi grăbesc Guvernul României să redacteze cât mai repede normele de aplicare în ceea ce priveşte dispunerea măsurii de ridicarea a vehiculelor staţionate neregulamentar.

Se doreşte redeschidea sezonului de "vânătoare".

Din acest motiv am decis să modific articolul de lege care reglementează cazurile în care poliţia poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Acest aspect nu are nicio legătură cu regulamentul de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar.

Nu va fi posibilă ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar până când Guvernul României nu va redacta normele de aplicare pentru dispunerea acestei măsuri. Aceste norme vor reglementa ceea ce reglementau hotărârile de consiliu local, adică cine se ocupa cu ridicarea vehiculului, care este
procedura de ridicare, unde se face depozitarea şi cât costă, etc.

Acest proiect de lege NU elimina şi nu ar avea cum să elimine normele de aplicare pentru că acestea sunt expres prevăzute de lege – alin. (3), art.64.

Acest proiect de lege reglementează doar condiţiile în care poliţia poate să dispună măsura ridicării vehiculului.

Modificarea legislativă iniţiată de mine este o veste bună pentru toţi şoferii din marile oraşe.

În prezent articolul 64 din OUG 195/2002 specifică doar o singură condiţie pentru dispunerea ridicării vehiculelor şi anume că acestea să "staţioneze neregulamentar".

Aceasta formulare este foarte vagă, dispunerea măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar trebuie să apară în cazuri bine justificate.

Limitarea dreptului de proprietate asupra unui bun, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, trebuie să reprezinte o măsură excepţională", a transmis senatorul Mihai Alfred Laurentiu, într-un mail la redacţie. 

În prezent, legislația privind ciculația pe drumurile publice stabilește că Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă, că depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate este efectuată de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, iar contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului staționat neregulamentar este suportată de către deținătorul acestuia.

Legea arată că ridicarea vehiculelor dispusă de Poliția Rutieră este realizată potrivit procedurii stabilite prin regulament.

Proiectul de lege depus la Parlament elimină necesitatea regulamentului și stabilește în mod exact situațiile care constituie staționare sau parcare neregulamentară.

Astfel, Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor în următoarele cazuri:

a) vehiculul staționat se află în zona de acțiune a indicatorului "Staționarea interzisă" însoțit de panoul adițional "Ridicare autovehicule parcate neregulamentar";

b) vehiculul staționat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfășurarea circulației rutiere pentru cel puțin o bandă de circulație pe sens;

c) vehiculul staționează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depășirea;

d) vehiculul staționează în intersecții, inclusiv în intersecțiile cu circulație în sens giratoriu;

e) vehiculul obstrucționează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public;

f) vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete;

g) vehiculul staționează în stațiile mijloacelor de transport public de persoane;

h) vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă în afara localităților.

Prin urmare, autoritățile vor trebui să instaleze panouri cu indicația "Ridicare autovehicule parcate neregulamentar" în spațiile respective, iar locurile exacte în care vor fi instalate vor fi stabilite de către administratorii drumurilor publice în coordonare cu Poliția Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

"Ridicarea vehiculelor a devenit o problemă reclamată de numeroși cetățeni, fapt agravat de lipsa locurilor de parcare în număr suficient, în special în cadrul marilor orașe. Practica măsurii de ridicare a acelor autovehicule staționate neregulamentar a ajuns să genereze abuzuri realizate de către cei care pot să dispună aceasta măsură, manifestând în cele mai multe cazuri exces de zel. Măsura dispunerii ridicări autovehiculelor trebuie să fie una excepțională, îndreptată asupra acelor autovehicule care într-adevăr blochează circulația rutieră sau constituie un pericol pentru aceasta", sunt argumente pentru susținerea proiectului de lege.

Etichete: conditii ridicare masina de pe domeniul public, hingheri auto, masini parcate neregulamentar, PROIECT ÎN PARLAMENT, ridicare maşini parcate neregulamentar

0/12 COMENTARII
guest
29 May 08:12
+0
VOTURI
-0
NU ai unde parca?1 Mergi cu tramvaiul! A avea masina si loc de parcare nu e un drept fundamental astfel incat statul sa se dea peste cap sa ti-l respecte. Nici eu nu am bani de concediu, dar nu fur pt asta.
Hatru
27 May 17:19
+0
VOTURI
-0
Caine, tu ai parcat unde nu trebuie, ai blocat un trotuar, o banda auto, o intrare intr-o institutie, un autobuz sau un acces pentru pompieri... Cu ce ma ajuta pe mine, cel blocat intr-o situatie ca mai sus, ca-ti da tie amenda?
Hai sa presupunem ca pe tac-tu-l cheama Nastase. Sau Basescu. Sau Fane Spoitoru, sau orice alt potentat al momentului. Esti plin de bani, platesti amenda din banii de buzunar si lasi masina in continuare acolo, ca doar "pumnii tai minte nu are". Ce-am rezolvat? Amenda e platita, dar masina e in continuare pusa ca pu*a. Traficul e in continuare blocat.

Nu. Mai bine ridici masina, ca sa eliberezi traficul. Ca tu spui ca se fac manarii cu firmele de ridicat masini, da, ai dreptate. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa dam DOAR amenzi.
Si apropo de amenzi, nu-i asa ca trebuie si amenzile astea limitate la nivelul salariilor? Ca deh, tre' sa-mi permit si eu de vreo 30 de ori pe luna sa platesc cate-o amenda... Ca doar amenda nu are rol coercitiv, ci e pusa doar ca sa ia spaga politistii, nu?

Adica... sa dam doar amenzi, dar mici-mici, sa ni le putem permite? Noaptea mintii!
caine
27 May 14:38
+0
VOTURI
-0
e clar ca legea serveste interesului unor firme de ridicari patronate de 4-5 parlamentari.daca se urmarea strict dreptatea se dadea DOAR amenzi si se aplicau si celor care parcheaza pe trotuar, nelasand un culoar de trecere.
Santa Nick
27 May 11:41
+0
VOTURI
-0
Nick tata, daca mergi afara, respecti legile? Da. De ce nu le respecti si aici? Ca esti tu "popoul suveran"...
EUuuu
27 May 10:58
+0
VOTURI
-0
nu spune nimic despre firmele care ridica masini. cum se imparte banul intre primari si patroni.
Nick
27 May 09:25
+0
VOTURI
-0
O să vă sărim la gît. Proprietatea privată e inviolabilă, infractorilor. Ne/ați distrus viața cu legi demențiale. imposibil de respectat ca să nu mai zic că trebuie să le acceptăm NOI, POPORUL SUVERAN, înainte de promulgare. Legea nu e apa sfîntă să stropești unde/ți trece prin cap. Găsiți metode viabile ,soluții acceptabile, și terminați cu amenzile c/ați transformat statul într/unul de pedeapsă. Nu mai reușim să trăim de pedepsele voastre ILEGALE, INCONSTITUȚIONALE. Bateți un cîine fără motiv și/o să vă sară la gît. Dac/aveți cu ce, încercați să gîndiți la ceeace spuneți și faceți.
cititor
26 May 21:55
+0
VOTURI
-0
Foarte bine sa le ridice simplu, acolo unde regulamentul de circulatie prevede oprirea si stationarea interzisa, marcată prin semne de circulatie. Si eu conduc masina dar o utilizez si parchez acolo unde trebuie. Sa fie macar ca la bulgari.
lica
26 May 19:10
+0
VOTURI
-0
dar atunci cand nu au loc pietonii sa mai treaca pe trotuar si o iau pe strada? nimic? vai de mama noastra. cine propune proiectele astea de legi? sunt oare intregi la tartacuta? copii, batrani, oameni cu dizabilitati au ajuns bataia de joc a " automobilistilor " care parcheaza oriunde. halal legiuitor. sa le fie de cap.
Cris
26 May 18:44
+0
VOTURI
-0
Da... si eu cred ca amenda e mai eficienta decat ridicare, transport, depozitare, etc. Amenda in parbriz, frate... nici disproportionat de mare in raport cu nivelul de trai mizerabil din Romania, dar nici prea mica ca sa incurajeze parcarea ilegala. Ceva de mijloc.
gigi
26 May 17:36
+0
VOTURI
-0
Nu se spune nimic despre vehiculele parcate pe trecerea de pietoni. Sau parcate astfel incat blocheaza accesul la gura de metrou.
zzz
26 May 17:20
+0
VOTURI
-0
punctele B si H sunt foooarrrte interpretabile ... nu e bine.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE