O "Autostradă pietonală" va fi construită în centrul Bucureştiului – VEZI CUM SE SCHIMBĂ CAPITALA



Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a Capitalei (PIDU) cuprinde 39 de proiecte cu 43 de subproiecte subconexe cu o valoare estimată la peste 100 milioane euro. Principalul obiectiv al strategiei este acela de a recupera centrul Bucureştiului ca zonă de interes pentru bucureşteni şi pentru investitori. În acest scop se propune reducerea traficului rutier prin mutarea tranzitului către inelul median şi către centură, realizarea unui sistem integrat de parcări mici şi medii, cu mai puţin de 500 de locuri, crearea de noi spaţii publice şi de loisir şi construirea mai multor trasee pietonale.

Prioritatea numărul 1: pietonul

"Sângele într-o zonă centrală a unui oraş mare nu este automobilul ce tranzitează, ci pietonul care cheltuieşte mai mulţi bani acolo şi nici nu este poluant. În noua strategie, prioritari sunt pietonii, apoi bicicletele, transportul în comun şi abia apoi autovehiculele", a declarat pentru B365.ro arhitectul Teodor Frolu, Senior Partner Space Syntax, una din companiile care a lucrat la PIDU.

Potrivit strategiei propuse de arhitecţi şi aprobată de Primăria Capitalei "străzile şi bulevardele din zona centrală trebuie să aibă un rol în susţinerea vieţii urbane şi nu pentru tranzit". "Arterele din centru trebuie tratate ca străzi cu caracter local, care să susţină activităţi comerciale, culturale şi de loisir, caracteristicile esenţiale ale unui centru urban european. Un prim pas pentru a oferi un nou model, sustenabil, de mobilitate urbană constă în reconfigurarea a 23 de străzi, având prioritate pentru pietoni şi biciclişti", se precizează în proiect.

În PIDU sunt prevăzute mai multe trasee pietonale şi pentru biciclişti. "Vor fi făcute trasee pietonale de la Piaţa Romană la Piaţa Rahova, Grădina Botanică, Hala Traian, prin reconfigurarea circulaţiei auto şi reducerea benzilor de circulaţie în favoarea trotuarelor", a declarat pentru B365.ro, Gheorghe Pătraşcu arhitectul-şef al Capitalei.

Primele lucrări în acest sens au şi început. Pe Calea Victoriei, între intersecţia cu Bd. Regina Elisabeta şi până la Splaiul Independenţei, trotuarele sunt lărgite pentru a face loc pietonilor. În strategie este prevăzută şi o "autostradă a pietonilor"  între Piaţa Romană, Universitate şi Biserica Antim. De asemenea, se propune şi supratraversarea Bulevardului Naţiunilor Unite printr-un pod pietonal şi ciclist pentru a crea o legătură directă între Parcul Izvor şi Dealul Palatului Parlamentului, în scopul facilitării accesului la Muzeul Naţional de Artă Contemporană.

Parcări subterane la Sala Palatului şi Piaţa Constituţiei

Unul din obiectivele strategiei pentru centrul Bucureştiului este crearea unui sistem integrat de parcări. "Sistemul de parcări subterane şi supraetajate mici dispuse pe întreg inelul central va permite eliberarea de maşini a străzii, prin mutarea acestora în subteran, lăsând spaţiul de la nivelul străzii pentru o mai bună utilizare a acestuia de către pietoni şi bicilişti cât şi o fluenţă mai bună a traficului auto sau al transportului în comun", se precizează în strategie.

Pentru o parte din parcări, municipalitatea a demarat deja procedurile. Astfel, Planurile Urbanistice Zonale pentru parcarea supraetajată din Centrul Istoric şi parcările subterane de la Walter Mărăcineanu (240 locuri) şi Piaţa Dorobanţi (254 locuri) au fost deja realizate. Ultimele două au fost şi aprobate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi vor fi realizate în parteneriat public-privat.

Noi parcări subterane sunt prevăzute şi lângă Palatul Parlamentului şi la Sala Palatului. "Piaţa Constituţiei va fi amenajată ca spaţiu pentru evenimente şi spectacole la suprafaţă, iar dedesubt va fi realizată o parcare subterană. Acest proiect va fi realizat cu fonduri europene", a precizat Gheorghe Pătraşcu.

La Sala Palatului vor fi construite două parcări subterane, mai exact în lateralele Pieţii Palatului.

Două poduri noi peste Dâmboviţa

Noua strategie propune nu doar scoaterea în evidenţă a caracterului eclectic specific centrului Capitalei, ci şi revitalizarea şi reconectarea zonelor aflate în centrul Bucureştiului, dar care au fost izolate de ceea ce astăzi bucureştenii consideră centrul istoric al oraşului. "O treime din centrul istoric al Capitalei nu mai este considerat centru. Riscăm să dăm uitării monumente şi zone ce aparţin vechii vetre a oraşului, de la vechiul cartier Uranus, la axe comerciale tradiţionale precum Calea Moşilor şi Calea Griviţei. Zona de la sud de Dâmboviţa trebuie reconectată la centrul istoric al oraşului. Astfel se recuperează monumente istorice şi obiective turistice ascunse şi greu accesibile în prezent, precum Mănăstirea Antim, Palatul Bragadiru, Piaţa de Flori Coşbuc", a precizat arhitectul Teodor Frolu.

Pentru reconectarea zonei din partea de sud a Dâmboviţei cu Centrul Istoric vor fi reconstruite două poduri care au fost dărâmate în perioada comunistă: Podul Mircea Vodă şi Podul Calicilor. Primul pod pietonal va traversa Dâmboviţa şi Splaiul Independenţei în dreptul străzii Lipscani. Podul va fi prevăzut şi cu două parcări subterane, câte una pe fiecare mal al Dâmboviţei, fiecare cu aproximativ 200 de locuri.

Podul Calicilor va fi construit din dreptul străzii Șelari şi va traversa Dâmboviţa până la Palatul de Justiţie.

Reconectarea zonei de sud de Dâmboviţa la centrul istoric va revitaliza Bulevardul Libertăţii şi Palatul Parlamentului, Casa Academiei Române, care de ani de zile nu reuşesc să îşi consolideze atractivitatea şi in mod sistematic nu sunt puse în valoare, se menţionează în noua strategie.

Cu ce bani se pune în practică strategia

Realizarea PIDU a revenit, în urma unui concurs de soluţii, Asociaţiei ASUB, un consorţiu format din 14 companii: 9 birouri de arhitectura si urbanism - Re-Act Now Studio, DSBA, Space Syntax, Soare&Yokina arhitecti asociati, IGLOO Architecture, Studio Basar, Astil, Macarie O’looney architects, Republic of Architects si 5 companii de specialitate: Synergetics Corporation (finantari), DC Communication (comunicare /consultare), Polarh Design (studii istorice/restaurari), KVB Economic (mediu) si KXL (trafic).

Proiectele propuse trebuiau realizate cu fonduri europene, însă atribuirea contractului către ASUR a fost contestată în instanţă, ca urmare strategia a fost amânată, iar acum multe dintre proiecte nu se mai încadrează în termenul pentru accesarea fondurilor. "Acum, doar o parte din proiecte vor realizate prin fonduri de la Uniunea Europeană, iar altele cu bani de la bugetul local. În funcţie de fondurile disponibile vor fi demarate cu prioritate anumite proiecte", a declarat arhitectul-şef al Capitalei, Gheorghe Pătraşcu.

Când vor fi realizate proiectele

Planul Integrat de Dezvoltare Urbană a fost realizat pe termen mediu şi lung ceea ce înseamnă că va dura câţiva ani buni până vor fi puse în practică toate proiectele. Arhitecţii spun însă că centrul Bucureştiului poate fi schimbat şi într-un singur an dacă se realizează şi numai o parte din proiecte. "Dacă vrea Primăria, într-un an se pot vedea rezultatele. Se poate realiza un set de intervenţii care să schimbe felul în care este folosit centrul Bucureştiului", susţine Teodor Frolu.

Astfel, pentru infrastructura stradală şi realizarea conexiunilor cu centrul istoric (podurile peste Dâmoviţa), ar fi necesari doar 40-50 milioane de euro, spune arhitectul.

Deocamdată au fost pornite doar proiectele pentru parcarea din centrul vechi şi cele subterane de la Walter Mărăcineanu şi Piaţa Dorobanţilor. Lucrările efective de construcţie la ultimele două ar trebui să înceapă în acest an.

De asemenea, s-au început lucrările pentru traseul pietonal de pe Calea Victoriei, iar pentru realizarea Podului Calicilor se caută deja soluţii şi idei pentru construcţie şi amenajarea zonei.

Proiectele PIDU

- Ansamblu Dambovita – Pod Mihai Voda, pod pietonal si pentru biciclisti si parcaje subterane
- Podul Calicilor - Ansamblu Urban Domnita Balasa si parcaj subteran
- Pod Pietonal si ciclist in Parcul Izvor si Curtea MNAC
- Piata Constitutiei - amenajarea spatiului public pentru evenimente si parcaj subteran
- Parcare supraetajata automatizata - str. N. Tonitza 7-9
- Parcari subterane Walter Maracineanu si Piaţa Dorobanţi
- Sala Palatului - remodelarea spatiului urban public si parcaj subteran
- Sala Palatului - remodelare spatiu urban public si parcaj subteran
- Uranus - Piata Rahova - parcaj subteran
- Parcare la Gradina Icoanei
- Piata Romana, "pe covor"
- Reconfigurare nod intremodal de transport in comun - Universitate
- Reconfigurare nod intremodal de transport in comun - Piata Rosetti
- Manastirea Antim - remodelarea spatiului public si a zonei de parcaje
- Cheiul Dâmboviţei Unirii-Izvor - Splaiul Independenţei, de la Pod Unirii - Pod Izvor, refacerea caii de acces la Complexul Patriarhal dinspre strada 11 Iunie
- Refacerea caii de acces la Complexul Patriarhal dinspre Strada 11 Iunie
- Reabililitare Bulevardul Unirii
- Incubator afaceri str. Franceza 26
- Incubator de afaceri - Calea Victoriei 22-24
- Uranus - Centru comunitar si cultural
- Spatii recreative prin amenajarea si modificarea spatiilor publice din curtea si vecinatatea liceului Dinu Lipatti
- Spatii recreative prin amenajarea si modificarea spatiilor publice din curtea si vecinatatea liceului Cervantes
- Spatii recreative prin amenajarea si modificarea spatiilor publice din curtea si vecinatatea liceului Kretzulescu
- Parcul Izvor - amenajare si modernizare
- Piata de flori George Cosbuc - reabilitare monument istoric
- Piata Unirii - reconfigurare
- Piata Revolutiei - reconfigurare
- Palatul Parlamentului - reconfigurare curte
- Piata Universitatii - reconfigurare
- Biblioteca Nationala - reconfigurare spatiu public
- Tronson Uranus
- Tronson Palatul Parlamentului
- Tronson Parc Izvor
- Tronson Pod Izvor - Brezoianu
- Tronson - zona Sala Palatului
- Tronson Piata Amzei - Piata Lahovari
- Tronson Gradina Icoanei
- Tronson Arthur Verona
- Tronson Piata Revolutiei
- Tronson Str. Academiei
- Tronson Lipscani - Centru Vechi
- Tronson Podul Calicilor - Unirii
- Tronson Str. George Georgescu
- Tronson Calea Rahovei

Etichete: arhitect şef, Centrul Istoric, Gheorghe Pătraşcu, parcare subterană, PIDU, pietonal, realitatea, strategie, Teodor Frolu

0/0 COMENTARII
Cristian
04 Sep 17:45
+0
VOTURI
-0

Stati linistiti. Nu se va realiza nimic.

De fapt ceea ce vor domnisorii astia care tot propun schimbari ale orasului ? Sa traim iar intr-un santier fara sfarsit? Sa faca bine primaria sa ridice masinile parcate ilegal si sa mareasca amenzile si veti vedea ca oamenii vor prefera alte mijloace de transport.

unu
26 Aug 22:38
+0
VOTURI
-0

Oprescule , ne faci si niste liane de care sa ne atranam cand ataca cainii ? Rusine spagarilor . Cati oameni trebuie sa mai moara ca sa va limitati la spagi din alte surse . Ati ajuns sa stati in spaga tristilor si refuzatilor de ong-isi de fiare ?

Matei
26 Aug 13:56
+0
VOTURI
-0

Ehe,planul acesta inseamna vreo 20 de ani!Nu este deloc o misiune usoara pentru Sorin Oprescu si colaboratorii sai!Totul trebuie gandit foarte bine,nimic,nici un amanunt nu trebuie scapat din vedere!

marius
25 Aug 21:20
+0
VOTURI
-0

frumos nimic a spune dar, pana ajungem la constructii marete nu se pot face cateva lucruri marunte si care pot schimba in bine fata orasului ????

1. exista blocuri in centrul Orasului ( ion brezoianu ) fara ghena de gunoi locatarii scot gunoiul in strada , cainii si oamenii strazii il imprastie si se formeaza o mica mahala indiana

2 . case ocupate abuziv in care nu te poate mira nicicum daca se va descoperii ca sunt foacare de infectie de gen malarie , holera ( piata natiunile unite imediat dupa nr 1 din calea victoriei)

3. oameni ai strazii

4. Cainii strazii

5. zona cuprinsa intre calea victoriei si parcul cismigiu o mizerie multe case abandonate si ocupate + lipsa spatiilor de depozitare a gunoiului



sunt doar cateva puncte care insa ar face o mare diferenta ,

Gabriel
25 Aug 20:23
+0
VOTURI
-0

Ideile sunt interesante,asa ca o lectura usoara.Probabil(80%)nu vor fi puse in opera niciodata.Dar,o intrebare asa,de pamplezir,a contorizat cineva,cata lume mai trece pe trotuarul Caii Victoriei,acolo unde il largiti?Sau o faceti pentru a putea sa-si parcheze masinile cei care vin sa-i planga pe arestatii de la Politia Capitalei?

George
25 Aug 16:15
+0
VOTURI
-0

Parerea mea este ca pentru moment trebuie urgent refacute trotuarele de la magazinul Unirii cu piatra cubica ,fantanile de la P-ta Unirii care functioneaza fara nicio noima,cat si malurile Dimbovitei care sunt pline de gunoie,de asemenea patrule de jandarmi si ai politiei locale care sa vegheze zona centrala in respecatarea pastrarii curateniei,interzicerii scaldatului si pescuitului in Dimbovita , cat si a parcarii masinilor brambura pe troutuare si piste de biciclete.

Serban
25 Aug 15:21
+0
VOTURI
-0

Ce strategie,ce PIDU,ce consortiu?Sorin Oprescu e de mult ,cu multi pasi inaintea lor!Pana se hotareste marea strategie,care e cu bataie lunga(asa vreo 20 de ani),Sorin Oprescu a trecut deja la treaba!

teodor frolu
25 Aug 20:07
+0
VOTURI
-0

asta ne bucura foarte tare ca deja parti din strategie se implementeaza. inseamna ca dezbatrile din ultimul an din primarie au fost de folos. Strategia este a Bucurestiului si initiata de primar asa ca nu inteleg postarea ta!?

Georgia
27 Aug 13:04
+0
VOTURI
-0

Domnul Frolu ti-a raspuns politicos, asa cum probabil nu meritai. Noi, ceilalti, am inteles insa legatura stransa dintre tine si primarul Oprescu (pe care, sa ne ierti ca respiram si noi pe lumea asta, dar multi nu il putem "inghiti"). Are o strategie pentru Bucuresti de ne doare capul! Aici se discuta despre desfiintarea diagonalelor, pe care el se pare ca le adora... Nimic din ceea ce a facut, face sau a anuntat ca va face nu pare sa aeriseasca Bucurestiul. Ba, din contra - face tot ce poate pentru a aduce cat mai multe masini in oras... Asa ca slabeste-ne, te rugam, de treaba pe care o face individul asta!

Viktor
25 Aug 14:19
+0
VOTURI
-0

@Laurentiu: Subscriu total. Circulatia autovehiculelor trebuie sa fie restransa. UE vrea sa interzica pana in 2050 circulatia masinilor in centrul oraselor. Este clar ca noua politica este aceea de a proteja mediul si oamenii. Avem nevoie de locuri de promenada pt oameni si de piste de biciclete. Astea sunt cerintele secolului 21 pt. o viata sanatoasa, curata. Clar! NU se mai poate cu diametrale, inele peste inele, autostrazi in mijlocul oraselor. Astea sunt scenarii de anii 60. Plimbatul pe jos si cu bicicleta inseamna sanatate curata. Avem nevoie de piste pt biciclete, torutare largi, mult, mult spatiu verde, monumente istorice, transport public bine pus la punct si parcari la periferia oraselor.

teodor frolu
25 Aug 20:02
+0
VOTURI
-0

Un oras nu functioneaza fara circulatie auto. Spre exemplu o zona pietonala ce nu are acces auto sau de transport in comun este o zona circulata sub potential. De acord cu eliminarea diametralele [asta si propune strategia) si cu inelele trebuie sa se aiba grija ca gabarite de trafic iar de autostrada nici nu poate fi vorba in oras, este chiar interzis de lege daca nu ma insel.

Studiaza proiectul pe www.centralbucuresti.ro si astept propunerile tale

Laurentiu
25 Aug 13:37
+0
VOTURI
-0

Ar trebui ca tot ce este spre interiorul inelului definit de Mihai Bravu - Stefan cel mare - Iancu de Hunedoara (si in fine cum se mai continua...) sa fie prohibitiv pentru accesul autoturismelor. Nu putem vorbi despre un oras primitor daca nu descurajam circulatia auto privata in inelul asta central.

Viktor
25 Aug 13:22
+0
VOTURI
-0

A, si inca o kestiune. Parcarile in centrul orasului atrag masini, iar centrul ramane blocat si poluat in continuare. Parcarile trebuie facute la periferie, iar cetateanu sa foleseasca transportul in comun sau bicicleta, nu in buricul targului.

Bogdan
25 Aug 10:12
+0
VOTURI
-0

Vorbiti sa va aflati in treaba, va place cum suna strategie! Faceti parcari, ca nu e nimeni nebun sa se plimbe cu masina prin centru, dar iti ia o ora sa gasesti unde sa o pui! In Berlin pe centru e plin de parcari, fie subterane (Operahaus e enorma), fie parkhaus supraterane, ca rezultat sunt putine masini pe centru, mergi acolo, o parchezi (scump, dar ai unde) siiti vezi de treaba. Parca vad ca voi o sa faceti pro-pietoni, dar masinile vor trebui lasate la Tineretului si venit cu metroul.

ionut
25 Aug 11:00
+0
VOTURI
-0

:)) nu e nimeni nebun sa se plimbe cu masina prin centru? uiti ca suntem in romania? uiti ca aici se blocheaza cu masina intrarile in centre comerciale/cinema/tribunal, doar pt ca baietii cu lant de haur la gat nu pot merge pe jos 15m? in alta ordine de idei, oriunde in lumea asta civilizata se descurajeaza mersul cu masina in centrul oraselor. chiar si in berlin unde, desi au parcari, in afara de pretul considerabil al acestora, mai ai de platit si o taxa maricica de acces in zona centrala. acum, on topic, sper ca proiectul asta sa reuseasca si sa nu fie iar o implementare romaneasca a unor idei (vezi centrul istoric, unde a iesit cel mai mare balci).

teodor frolu
25 Aug 11:02
+0
VOTURI
-0

Daca citesti articolul o sa vezi ca sistemul de parcari este unul dintre elementele importante in aceasta strategie.

"Facutul de parcari

fara o strategie

este o prostie"

Suntem foarte interesati de parerile celor ce au opinii pentru ca acesta strategie are rolul de se discuta pe ea si de a fi imbunatatita de catre cine foloseste, investeste sau iubeste orasul.

radu
25 Aug 09:57
+0
VOTURI
-0

@Subsemnatu - fa o poza si trimite-o la un site de stiri, ar iesi un articol bunicel.

Subsemnatu
25 Aug 09:06
+0
VOTURI
-0

Zona din spatele Casei Academiei - de la Palatul Bragadiru pana dincolo de Chirigiu - e o infectie generalizata; campuri virane, caini vagabonzi, case frumoase locuite ilegal de tigani, monumente istorice impresionante insa printre munti de gunoaie, oameni ai strazii... Si totusi acolo a fost si este o parte a centrului istoric al orasului, o parte aruncata la gunoi, rupta de oras prin constructia imensitatii aleia de casa a republicii.

teodor frolu
25 Aug 09:57
+0
VOTURI
-0

Aveti dreptate si aceasta "infectie" vine in primul rand din doua cauze pe care strategia noastra incearca sa le rezolve:

1. din lipsa de conectivitate cu centrul orasului respectiv Unirii si asa numitul Centru Istoric

2. din lipsa unui mesaj clar la nivel de strategie de Bucuresti ca zona este importanta si acest lucru sa fie confirmat prin grija pentru zona realizand investitii ce pun in valoare si fac accesibile monumentele zonei ascunse in prezent in spatele blocurilor.

mai exista si un al 3-la motiv si anume regimul de proprietate de cele mai multe ori confuz, dar odata cu stimularea investitiilor in zona se va accelera procesul de clarificare a proprietatii, vezi Centrul Istoric in ultimii 5 ani

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h