Ioan Holender, fost director al Operei de Stat din Viena: Opera din București ar trebui desființată



Ioan Holender, românul care a condus Opera de Stat din Viena timp de două decenii, crede că atât refuzul artiștilor de a juca, cât și pretențiie pentru salarii egale nu ar trebui tolerate. Acesta propune desfințarea operei și crearea unei alte instituții.

Ioan Holender
Ioan Holender

"Opera nu este un sanatoriu, în primul rând trebuie să mulțumești publicul", spune Holender. Soluția ar fi pornirea de la zero, potrivit acestuia. Opera Națională București (ONB) ar trebui desființată de ministru și creată în locul acesteia o altă instituție, care să scoată posturile la concurs "și să fie angajați cei capabili", a spus acesta, potrivit digi24.

Scandalul de la ONB, care a făcut înconjurul lumii, a început cu un conflict între dansatorul Johan Kobborg și noul director al instituției, Tiberiu Soare. Acesta l-a acuzat pe balerinul danez că și-a asumat fără bază titlul de director artistic al Corpului de Balet, fiindcă funcția nu exista în organigramă. Kobborg a refuzat să mai colaboreze cu noua conducere și în final a demisionat. În continuare, lumea artistică s-a divizat. O parte a protestat față de străinii care primesc salarii mai mari decât românii. Ceilalți au luat partea lui Kobborg și au atras atenția asupra xenofobiei colegilor. O puternică susținătoare a danezului a fost Alina Cojocaru, una dintre cele mai apreciate balerine ale lumii și logodnica acestuia.

"Situația prezentă din România este catastrofală în toate privințele și una din culmile acestei catastrofe este la Opera Națională. Este în primul rând vina statului, a ministerului. Ministrul trebuie să stabilească cine conduce acest institut. Problema e să se găsească o persoană care să mențină atât Baletul, care pare că este de succes și foarte aclamat la București, dar și Opera, care are mai puțin succes și care, calitativ, este într-o situație extrem de proastă, după părerea mea. Eu știu orarul de muncă al Orchestrei Operei Naționale din București, care a scăzut în calitate și este în continuă scădere, se lucrează din ce în ce mai puțin — este responsabilitatea ministerului, bineînțeles", a adăugat Holender.

Ioan Holender crede că "scânteia" scandalului a pornit de la salariul lui Kobborg. 

"Greva aceasta este absolut nedeterminată, ar trebui să îi concedieze pe toți care fac grevă. Oamenii sunt plătiți conform contractelor pe care le au și nu au nici un drept să facă grevă pentru a se pune directorul pe care îl vor ei. Ce se comentează în Occident și în ziarele de aici — niciunde pe lumea asta angajații nu pot determina cine conduce un institut. Angajații Operei să facă o listă cu niște nume din care ministrul să aleagă persoana care să conducă? Cum să vă spun, nu găsesc cuvinte pentru a mă exprima în acest sens (...) vă dați seama ce ar face angajații din directorul care este omul lor. Cunosc situația conflictului și scânteia care a provocat conflictul: salariul d-lui Kobborg (...) dar nu este treaba angajaților să discute cât primește unul sau altul. Responsabilitatea o are doar directorul artistic, care poate să plătească cum vrea el (...) dacă se consideră că plata lui Kobborg este justificată, nu e treaba angajaților să discute asta. Unul e plătit mai bine, altul mai puțin bine, depinde de prestația artistică a fiecăruia. Într-o instituție de artă nu există democrația că <>. Publicul vine pentru artiști. Bineînțeles că Alina Cojocaru primește de 100 de ori mai mult decât altă prim-balerină. Toți angajații din România sunt plătiți mai prost decât cei de afară, nu puteți compara salariile românilor, fie ei la stat sau privat, cu ce este în Viena, fiindcă aici costurile sunt mult mai înalte. Bineînțeles că străinii, oaspeții, soliștii care vin (în România n.r.) au pretenții. Este piața liberă. (...) Balerinii, cântăreții, dirijorii pot pretinde sumele pe care le primesc altundeva, este o normalitate. Ce-i bun și ce-i rău stabilește publicul", explică fostul director de operă.

Etichete: Ioan Holender, Opera București, opera nationala, scandal opera

0/2 COMENTARII
DEC
27 Apr 18:17
+0
VOTURI
-0
Aici nu sunt de acord cu domnul Holender. Platesti oamenii in funtie de performanta nu in functie de nationalitate! Daca esti roman si esti mai bun ca un "oaspete" strain, esti platit mai bine, daca nu, nu. Ori aici inteleg ca strainii sunt platiti mult mai bine pe linie. Nu e normal! Si apoi ne trezim ca oamenii de valoare pleaca din tara.
FLORIEAN CONSTANTIN
27 Apr 15:54
+0
VOTURI
-0
EXPUNEREA d-lui HOLENDER e obiectiva si ar trebui luata in seama de autoritati,inclusiv si ideea ,,creerii unei OPERE NATIONALE,pe criterii de PERFORMANTA , ce ar trbui sa fie REPREZENTATIVA pentru arta romaneasca !!!

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE