Master Planul de Transport: Investiţiile în infrastructură, prioritizate în funcţie de două scenarii



Ministerul Transporturilor anunţă, într-un comunicat de presă, că investiţiile în infrastructura rutieră din România vor fi ierarhizate în funcţie de două scenarii de bază, utilizate ca standarde europene în statele membre UE.

Master Planul General de Transport, prezentat la Bruxelles. Ce modificari a propus Comisia Europeana
Master Planul General de Transport, prezentat la Bruxelles. Ce modificări a propus Comisia Europeană
Foto: http://monitorizari.hotnews.ro

"După publicarea pe site-ul Ministerului Transporturilor a Memorandumului privind Master Planul General de Transport (MPGT), în mass-media a aparut informația potrivit căreia în interiorul MPGT ar exista inadvertențe.

În acest context, MT precizează că pentru ierarhizarea proiectelor din cadrul Master Planului au fost folosite două scenarii de bază, utilizate ca standarde europene în statele membre UE:

- un scenariu denumit "Economic Scenario" (ES) care pune accent pe sustenabilitatea economică a proiectelor și apartenența acestora la Rețeaua de Transport TEN-T

- un al doilea scenariu denumit "Economic Enviroment Scenario" (EES) care pe lângă criteriile menționate anterior mai ia în considerare și criteriul "impact asupra mediului". Potrivit acestui criteriu sunt promovate pentru implementare proiectele care au impactul cel mai redus asupra mediului. Spre exemplu un proiect de infrastructură de transport care fragmentează un Sit Natura 2000 va fi depunctat în cadrul strategiei de implementare. Componenta de mediu, în scenariul EES face parte din criteriul durabilitate promovat de Uniunea Europeană în implementarea obiectivelor strategice transeuropene de dezvoltare a infrastructurii.

Prin urmare pot sa apară diferențe între poziționarea pe lista de proiecte stabilite dupa ES și cea stabilită dupa EES.

Pe baza celor două scenarii de analiză a proiectelor ES și EES, fiecărui proiect i s-a atribuit un punctaj pentru prioritizare, pe baza căruia se stabilește ordinea de implementare a proiectelor în funcție de sursele de finanțare disponibile. Precizăm că aceste surse de finanțare au fost suplimentate cu suma de 7 mld euro în ultima ședință a Guvernului României din data de 25 februarie 2015", anunţă Ministerul Transporturilor în comunicatul remis B365.ro.

De asemenea, potrivit ministerului de resort, pe lângă cele două scenarii de analiză a proiectelor a fost elaborată strategia de implementare a acestora care stabilește ordinea în care aceste proiecte vor fi implementate în perioada de programare 2014-2020 și respectiv 2020-2030. În cadrul Strategiei de Implementare (SI) au fost introduși factorii de ajustare pentru implementarea proiectelor în două situații distincte și anume efectul de coridor al proiectelor și maturitatea acestora:

- Efectul de coridor a fost introdus pentru a evita realizarea de coridoare cu sectoare lipsă.

- Maturitatea proiectelor înseamnă prioritatea la implementare a proiectelor care au deja elaborate documentații tehnico-economice în diferite stadii și/sau pentru acele proiecte care asigură conectivitatea între doua proiecte care se implementează prioritar.

Ca urmare a utilizării factorilor de ajustare, anumite proiecte de infrastructură analizate în cele două scenarii pot avea în cadrul Strategiei de Implementare (SI) punctaje diferite față de scenariile ES și EES.

„ Un exemplu concret este vestita autostradă Pitești-Sibiu, care în scenariul ES se califică pe primul loc, cu un punctaj de 98,22%, în vreme ce în scenariul EES, în care acționează și criteriul impact asupra mediului, punctajul scade la 82.22%, ajungând pe locul doi, după Bacău-Pașcani, care și ea scade în cel de al doilea scenariu. În aceste condiții, factorii de ajustare sunt în favoarea proiectului Sibiu Pitești, proiect deja început și care închide Coridorul IV. Chiar dacă acest Master Plan are rigoare metodologică, trebuie înțeles în complexitatea lui, care presupune și anumite variabile, care nu pot fi ignorate", a declarat ministrul transporturilor, Ioan Rus.

Vezi aici: Varianta finală a MasterPlanului General de Transport din România: 645 km de autostrăzi în plus

              Guvernul alocă încă 7 miliarde de euro pentru autostrăzi

Etichete: autostrazi, autostrazi romania, infrastructură, master plan, master plan de transport, Master Planul de Transport, Master Planul General de Transport, ministerul transporturilor

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE