Ministerul Transporturilor dezgroapă Canalul Dunăre-București și reîncepe lucrările în 2013



Ministerul Transporturilor a tăiat din finanțarea pentru Magistrala 5 de metrou, ceea ce s-ar putea solda cu întârzierea finalizării lucrării, dar și de la lucrările pentru Centura Capitalei, din lipsă de bani. Vrea însă să reînceapă în 2013 lucrările la Canalul Dunăre-București, un proiect ce ar costa 1,8 miliarde euro.

Canal
Canal

Directorul Administraţiei Naţionale a Canalelor Navigabile, Daniel Georgescu, a declarat că intenționează să acceseze fonduri europene pentru reînceperea construcției. În caz că nu va reuşi acest lucru, el va apela la investitori străini. Proiectul va genera 500 de locuri de muncă şi va uşura considerabil traficul pe ruta Constanţa – Bucureşti, spun reprezentanții Ministerului Transporturilor. Dacă lucrările vor începe anul viitor, aşa cum se doreşte, în 2017 vor putea circula primele barje pe Canalul Constanţa – Bucureşti. Proiectul a fost introdus, de altfel, în strategia europeană a Dunării.

Canalul, început în 1984

Construcţia canalului Dunăre-Bucureşti a început în 1984, şi la revoluţie era finalizat în proporţie de aproximativ 70%. După 1989, lucrările au încremenit. Viitoarea arteră navigabilă măsoară 73 de kilometri lungime, 80 de metri lăţime şi o adâncime medie de cinci metri.

Portul Capitalei urma să fie la Dărăşti, în sud, şi era aproape gata în 1989. Acum este doar o ruină, în mijlocul unui câmp plin de gunoaie. Câţiva stâlpi, parţial vandalizaţi de căutătorii de fier vechi. Mai mult, o parte din terenul pe  care ar fi trebuit să treacă acest canal a fost privatizată de primarul din Oltenița: Primarul ora­şului Olteniţa a trecut terenul străbătut de Canal mai întâi în proprie­ta­tea Primăriei, după care l+a vândut unor firme private clientelare, scria Jurnalul Naţional.

Fiecare ministru care a trecut pe la Transporturi a anunţat că va termina lucrările la canalul Dunăre-Bucureşti. Dacă în 2008, Ludovic Orban estima un deviz de 450 de milioane de euro, în 2010 Anca Boagiu vedea costuri de şase ori mai mari, în condiţiile în care canalul ar fi fost prelungit cu 31 de kilometri.

"În ceea ce priveşte proiectul de regulament privind Mecanismul Conectarea Europei, dacă acest instrument va fi validat în cadrul Consiliului TTE, Comisia a acceptat propunerea României de a finanța din aceste fonduri construcția Canalului Dunăre-București dar și alte proiecte pe care le vom înainta în perioada imediat următoare. Există un angajament ferm al Comisiei de a oferi României asistență tehnică în vederea pregătirii unei liste de proiecte eligibile pentru a creşte capacitatea de absorbţie a fondurilor în perspectiva financiară 2014-2020, atât prin discuții la București cât și prin detașarea unor experți români la Bruxelles", declara ministrul Alexandru Nazare, în luna martie.

Bătaie pe canal: Oprescu vs. Ministrul Transporturilor vs. Ministrul Dezvoltării

Proiectul Canalului este unul dorit și de autoritățile locale de la București. Sorin Oprescu a susținut că ar dori să preia această lucrare la municipalitate, în condițiile dezvoltării unei zone metropolitane a Capitalei. De altfel, el a cerut sprijin în acest sens și de la autoritățile de la Budapesta.

Chiar fostul premier Emil Boc a prezentat însă proiectul canalului președintelui Chinei, în timpul vizitei sale la Beijing din august 2011, Hu Jintao arătându-se interesat de proiect, fără urmări, însă.

Elena Udrea dorea și ea să ia acest proiect la Ministerul Dezvoltării, care să îl desfășoare în parteneriat cu Ministerul Transporturilor.

Un specialist în hidrotehnică, însă, președintele Ion Iliescu, declara anul trecut că reluarea lucrărilor la canalul Dunăre-București este o prostie, deoarece nu se justifică economic: traficul fluvial pe Dunare s-a redus pâna aproape de dispariţie, iar porturile românesti practic nu mai există. În opinia sa, canalul nu se justifică întrucât între Bucureşti şi Giurgiu, Olteniţa sau Călăraşi traficul fluvial va fi zero, aceste localitaţi fiind conectate de Capitală atât pe cale ferată, cât şi pe sosele. "Atunci, dacă nu există un astfel de trafic, ce poate motiva construirea unui canal? Ce sa se transporte pe un asemenea traseu?", se intreabă fostul sef al statului.

Etichete: canal, canalul Dunare-Bucuresti, fonduri europene, ministerul transporturilor, realitatea

0/18 COMENTARII
Nume*
01 Feb 10:01
+0
VOTURI
-0
Nice post. I was watching colnntuousiy this site and I'm impressed! Extremely useful info specifically the last part I care for such info much. I was looking for this particular info for a long time. Thanks and best of luck. http://azxywmbm.com [url=http://yigwfynhydw.com]yigwfynhydw[/url] [link=http://huakxzhgrnf.com]huakxzhgrnf[/link]
Nume*
17 Jan 11:55
+0
VOTURI
-0
Yo, that's what's up tryulfthlu.
Nume*
15 Jan 22:31
+0
VOTURI
-0
a comentat: La noi in Romania exsita o gramada de tineri talentati care, din diverse cauze, nu ajung sa fie descoperite in veci.Vezi exemplul domnului tenor Costel Busuioc care a fost nevoit sa plece tocmai pana in Spania sa fie descoperit, abia atunci a inceput tot romanul sa se bata cu caramida in piept ca e de-al nostru PS: Roxy chiar are voce
aecobob
21 Nov 09:11
+0
VOTURI
-0
Daca pe Dunare nu se mai poate naviga oare cum or putea pe acest canal ?
George
21 Nov 08:59
+0
VOTURI
-0
Dupa 1989, Iliescu Ion,a sistat constructia la canalul Bucuresti-Dunare, constructia de locuinte, investiii in infrastructura etc.
mihai
20 Nov 21:53
+0
VOTURI
-0
Ce imi place ca guvernanti isi fac campanie cu planurile lui Ceausescu. Canalul este bun...poti transporta ieftin si ar putea fi util pe viitor daca mai rasare economia. Problema e ca asta, ca multe alte mari "proiecte" ramane o gogoasa electorala in conditiile in care abia avem bani pentru investitii in buget si fondurile europene sunt lucruri prea exotice pentru noi.absurd a fost ca sa renuntat la el dupa revolutie in conditiile in care era finalizat 70%. Costul de reparatie a pagubelor va fi si el desigur destul de ridica
Nelus
20 Nov 16:54
+0
VOTURI
-0
Guvern de cretini. N-au bani de pensii si salarii, n-au bani de autostrazi, pleaca investitorii ca n-au autostrazi, si ei incep investia in canal, doar pentru ca sa mulga pentru mafia lor bani.
lucia
20 Nov 16:52
+0
VOTURI
-0
@gogu Ministerul reincepe. Ministerul - subiect, lucrarile - complement direct.
Leo
20 Nov 16:02
+0
VOTURI
-0
Parerea mea este ca lucrarile sa fie finalizate,sa existe si aceasta varianta de transport,iar investitiile pe acest canal vor aparea.Trebe sa ne gandim doar la irigatiile care se pot face in stanga si dreapta canalului,irigatii care pot dezvolta diferite culturi(rosii,castraveti,leguminoase...)astfel v-om avea ocupata forta de munca,iar marfa poate merge la export dupa satisfacerea pietii interne
gogu
20 Nov 15:55
+0
VOTURI
-0
"reincepe lucrarile" :(((( fck !
vlad
20 Nov 14:10
+0
VOTURI
-0
Ascultati ba de Iliescu, toti cu idei megalomanice, niciunul nu stie de unde ia banii... Oprescu nu are bani de proiectele de strazi esentiale in Bucuresti si prea polivalente, autostrazi suspendate si canale de agrement... ca trafic fluvial sau barje oricum nu mai exista
remus
20 Nov 13:45
+0
VOTURI
-0
Ar fi poate foarte bine daca s-ar materializa canalul de irigatii Siret-Baragan. Macar ala ar avea un rost. Dar se pare ca cu cat saracim mai mult, cu atat risipim mai mult putinii bani pe care ii avem.
Shoric
20 Nov 13:42
+0
VOTURI
-0
poate o fi eficient daca bate vantul tare prin zona ca sa se foloseasca vase cu panze
Alexandru
20 Nov 13:13
+0
VOTURI
-0
Are dreptate Iliescu, traficul fluvial este mic si nu se justifica acest canal, dezvoltarea Portului Giurgiu si refacerea caii ferate Giurgiu-Bucuresti este mai mult decat suficienta pentru "asa zisa scadere a traficului" pe Bucuresti Constanta. Oricum este doar ajun de alegeri si sa vorbeste ca de obicei de toate minunile ce se pot face in Romania cu niste bani care nu exista si nici nu vor exista
lola
20 Nov 12:49
+0
VOTURI
-0
si totusi ceausescu a facut treaba buna lol
blablabla
20 Nov 11:53
+0
VOTURI
-0
De podul de la Braila ce se mai aude? Sau numai Bucurestiul e important in tara asta?
marin
20 Nov 11:15
+0
VOTURI
-0
foarte bine, numai sa nu ne coste finisarile mai mult decat lucrarea, care este finalizata in proportie de 80%.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE