Moştenirea lui Oprescu pentru Spitalul Universitar: Contracte păguboase, imposibil de reziliat



Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, fost director al Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti, a lăsat o moştenire păguboasă pentru instituţia pe care a condus-o timp de 12 ani. Edilul-şef a încheiat, pe termen lung, numeroase contracte cu agenţii comerciali, care s-au dovedit a fi păguboase pentru Spitalul Universitar. Contractele semnate de Oprescu expiră chiar și în 2018. 

În prezent, 21 de firme au închiriat 24 de spaţii comerciale în incinta Spitalului Universitar de Urgenţă Bucureşti (SUUB). Două dintre acestea au încheiat contracte de asociere în participaţiune cu Spitalul Universitar, în perioada în care Sorin Oprescu, actualul primar general al Capitalei, era directorul instituţiei medicale. Prin aceste contracte, pe termen lung, spitalul punea spaţiul la dispoziţia agenţilor comerciali, iar unitatea medicală primea din partea firmelor respective o cotă parte din profit. Însă, sumele încasate de spital erau cu mult mai mici faţă de chiria medie pe segmentul spațiilor comerciale, în ciuda traficului ridicat de pacienţi şi vizitatori din spital. Salvarea Spitalului a fost schimbarea legislației, care a interzis asocierea în participațiune, altfel spitalul ar fi continuat să încaseze și acum sume de nimic.

Contracte păguboase încheiate de Oprescu, la Spitalul Universitar

Firma cu cea mai mare vechime din incinta Spitalului Universitar este SC Farmacia Fulbog SRL, care operează farmacia omonimă. Contractul iniţial dintre farmacie și spital a fost semnat în mai 1992 şi a fost prelungit în 2004, an în care Sorin Oprescu era managerul spitalului. Atunci, farmacia plătea, în medie, echivalentul a 200 RON pe lună, pentru cei 50,14 mp pe care îi ocupa în incinta SUUB, conform informaţiilor puse la dispoziţia B365.ro, de conducerea unităţii medicale. Banii se virau în contul spitalului, în urma unui contract de asociere prin participaţiune, valabil până la 7.12.2016.

"În cazul farmaciei Fulbog a fost o asociere în participaţiune. Pe vremea aceea, asocierea în participaţiune era legală, dar acum nu mai e legală. Prin asocierea în participaţiune noi le puneam la dispoziţie spaţiul, iar ei prestau activităţi şi ne plăteau o cotă parte din profit, care, din punctul meu de vedere, nu ne avantaja. Ulterior, s-a semnat un contract de închiriere, mai ales că ei au aici o autorizaţie de punct de lucru, şi s-a ajuns la o chirie lunară de 1.253,50 euro (25 euro/mp)", a explicat, pentru B365.ro, prof. dr. Cătălin Cîrstoiu, managerul SUUB.

În 2012, farmacia a raportat o cifră de afaceri netă de peste 3 milioane lei și un profit de 144.197 lei, de peste patru ori mai mic față de cel înregistrat în anul anterior, când şi cifra de afaceri netă a fost mai mare, de aproape 4 milioane lei, conform datelor de la Ministerul de Finanțe. 

În 2005, an în care SUUB era condus tot de Sorin Oprescu, spitalul a încheiat un contract de asociere în participaţiune cu SC David&Luca Serv SRL, firma care operează terasa de la etajul 14 al instituţiei medicale, a precizat prof. dr. Cîrstoiu. Contractul expiră la 15.11.2018. În urma acestui contract, spitalul primea atunci, în medie, 750 lei pe lună, pentru cei 210 mp pe care îi ocupă la etajul 14 al unităţii medicale, potrivit informaţiilor furnizate la solicitarea B365.ro, de conducerea SUUB.

"Este un contract făcut în 2005, o asociere în participaţiune, aşa s-a făcut la vremea respectivă. La un moment dat, cred că în anul 2010, a fost renegociat contractul, pentru că nu puteam să rămânem la valoarea din 2005. Având un contract de asociere în participaţiune, ei practic plăteau o cotă parte din profit, nu o chirie. Aşa e asocierea în participaţiune. Au fost chemaţi, cu acordul părţilor, la negocieri, şi s-a semnat un act adiţional la contract, în care s-a stipulat că respectivul contract se transformă în contract de închiriere. Eu m-am implicat în negocieri doar acolo unde a fost vorba de o decizie managerială, când s-a transformat contractul de asociere în participaţiune în contract de închiriere. Trebuia să accepte şi ei trecerea contractului de asociere în participaţiune, pentru că puteau să se ambiţioneze şi să refuze şi puteau să vină cu nişte profituri insignifiante sau puteau să meargă pe pierdere, pentru că se poate şi asta. Te mai trezeai că dădeai şi bani - situaţie ridicolă, de altfel", a explicat prof. dr. Cîrstoiu, pentru B365.ro.

SC David&Luca Serv SRL plătea, în 2005, o chirie de 750 lei pe lună, echivalentul a circa 207 euro, la cursul mediu BNR din 2005. În prezent firma plăteşte o chirie lunară de 1.225 euro, echivalentul a circa 5.559 lei, la cursul BNR din 21 ianuarie 2014. Chiar şi după negociere, firma plăteşte cel mai mic preţ pe metrul pătrat, 5,83 euro/mp, pentru spaţiul închiriat în incinta SUUB.

Potrivit informațiilor disponibile la Registrul Comerțului, firma SC David&Luca Serv SRL, cu punct de lucru deschis în incinta SUUB, îi are ca asociați pe Elena Dana Panaitescu, cu o cotă de participare de 50%, Mihai Caramihai, cu o cotă de 10%, și Cristian Caramihai, care are o cotă de participare la beneficii şi pierderi de 40%. În 2012, firma a avut un profit de 13.021 lei, la o cifră de afaceri netă de proape 1,46 milioane lei, iar în 2011 firma a raportat un profit de 1.071 lei, la o cifră de afaceri netă de aproape 820.000 lei, conform datelor de la Ministerul de Finanțe.

Managerul SUUB mai spune că, dacă înainte spaţiile disponibile din spital se închiriau direct, fără a se face vreun anunţ public, între timp procedura s-a schimbat. "Din 2009 există o procedură-cadru internă de închiriere a spaţiilor, care prevede afişarea anunţului, comunicarea la Primărie, obţinerea avizului de la Consiliul Local al Sectorului 5, publicarea anunţului într-un ziar. Apoi se stabileşte data deschiderii şi e o licitaţie cu strigare. Se negociază direct cu comisia de atribuire. Înainte de 2009 nu prea exista o astfel de procedură, era oferta autorităţii care voia să închirieze, se aproba de către comitetul director şi se făcea un contract. Nu se făcea anunţ şi nici nu se organiza licitaţie", a declarat prof. dr. Cîrstoiu.

Citeşte şi: Ce primeşti, în loc de bon fiscal, la două magazine din incinta Spitalului Universitar din Bucureşti

Cât încasează Spitalul Universitar din închirierea spaţiilor comerciale

Conform informaţiilor furnizate de conducerea Spitalului Universitar, la cererea B365.ro, cele 21 de firme au închiriat spaţii comerciale cu sume cuprinse între 5,83 euro/mp/lună şi, respectiv, 250 euro/mp/lună. Cea mai mică chirie pentru spaţiul comercial ocupat în incinta Spitalului Universitar este plătită de firma SC David&Luca SRL. La polul opus se află SC Vendomatic SRL, care plăteşte o chirie lunară de 1.800 euro/lună pentru cei 7,2 metri pătraţi pe care îi ocupă. În schimb, SC David&Luca SRL achită lunar 1.225 de euro, în contextul în care ocupă un spaţiu de aproape 30 de ori mai mare decât cel închiriat de SC Vendomatic SRL, respectiv 210 mp.

Pe lângă chirie, agenţii comerciali plătesc şi utilităţile pe care le consumă și care sunt contorizate separat.

În 2012, SUUB a încasat în total 550.954 lei din închirierea spaţiilor comerciale, iar în 2013 suma totală obţinută a fost de 653.043 lei.

Lista tuturor spațiilor comerciale în cadrul SUUB:

Click pe imagine pentru rezoluție maximă

 

Potrivit managerului SUUB, în unitatea medicală nu se vor mai închiria alte spaţii comerciale decât atunci când se eliberează unele. "Mie mi-ar conveni să nu mai am niciun spaţiu închiriat şi să fie linişte şi frumos şi să fie bani de la buget, dar, în lipsa banilor de la buget avem nevoie de sumele obţinute din chirie. Am luat o hotărâre în ultima întâlnire de comitet director: să nu se mai închirieze absolut nimic anul acesta. Şi eu cred că sunt cam multe şi ar fi cazul să mai curăţăm spitalul, în ideea de a încerca să revenim cu spaţiile la normal. Sper să nu mai avem nevoie de aceşti 300.000 lei, care ne revin anual", a precizat prof. dr. Cîrstoiu. 

Cum a primit Vanghelie 62.000 euro fără să ridice un deget

Ca şi cum nu ar fi fost de ajuns faptul că unele contracte păguboase au fost încheiate pe termene foarte lungi şi nu pot fi reziliate, potrivit managerului SUUB, Spitalul Universitar mai este căpuşat şi de Consiliul Local al Sectorului 5, care, deşi nu ridică un deget pentru instituţia medicală, încasează 50% din valoarea chiriilor obţinute de spital. Motivul? Legea prevede ca proprietarul terenului şi al clădirii, în cazul de faţă Consiliul Local al Sectorului 5, să încaseze între 50% şi 90% din sumele obţinute din închirierea spaţiilor. Astfel, din cei aproape 551.000 lei încasaţi în 2012 de SUUB, din chirii, 275.477 lei (echivalentul a 61.800 euro la cursul mediu din 2012) s-au virat către Consiliul Local al Sectorului 5, conform prevederilor legii 213/1998.

De asemenea, în acest an, Consiliul Local al Sectorului 5 urmează să primească peste 326.500 lei (echivalentul a 73.890 euro la cursul mediu din 2013), contravaloarea a 50% din chiriile încasate anul trecut de SUUB. Din banii care au revenit spitalului se pot cumpăra 30-40 de injectomate noi, adică necesarul pentru un an, pentru toate secţiile spitalului, potrivit managerului unității medicale. Totodată, cu aceeaşi sumă se poate asigura consumul de reactivi pentru aproximativ o lună. Potrivit legii, banii obținuți din închirierea spațiilor comerciale sunt folosiți numai pentru achiziții mijloace fixe pentru dotarea clinicilor din cadrul SUUB.

"După ce se închiriază, 50% din suma obţinută din închirieri se virează, conform legii, la Consiliul Local al Sectorului 5, pentru că proprietarul terenului şi al clădirii este Primăria Sectorului 5. Este o prostie. Teoretic ar trebui ca proprietarul să fie Ministerul Sănătăţii, prin domeniul public al statului, dar aşa e făcută legislaţia. Aşa s-a pornit cu cadastrul şi s-a făcut fişa funciară şi aşa mergem. Toate spitalele din ţara asta închiriază spaţii comerciale ca să-şi mai crească veniturile proprii. Ne-am dori ca banii ăştia să rămână la noi pentru că Spitalul Universitar îşi asigură singur utilităţile. Sunt spitale cărora li se plătesc utilităţile, din fondurile consiliilor locale, dar nouă nu ne plăteşte nimeni facturile la apă, canal sau curent electric. Pe noi Consiliul Local al Sectorului 5 nu ne-a ajutat cu nimic. Culmea, noi nu primim, ci mai şi dăm bani la Consiliul Local al Sectorului 5. E o situaţie ciudată în contextul în care consiliul local decide cuantumul, între 50% şi 90%, care trebuie să fie virat de spital către Consiliul Local al Sectorului 5. Noi puteam să dăm 90% din cei 653.000 lei, dacă aşa decidea Consiliul Local al Sectorului 5, dar atunci nu mai închiria nimeni, pentru că nu merita", a mai precizat prof. dr. Cîrstoiu, precizând că a cerut modificarea unui paragraf din Legea 500 a finanţelor publice locale, care prevede ca instituţiile să îşi vireze banii între ele.

Spitalul Universitar este subordonat direct Ministerului Sănătăţii şi face parte din lista cu instituţiile strategice ale ministerului.

Etichete: realitatea, Sectorul 5, spaţii comerciale, spitalul municipal, Spitalul Universitar, Spitalul Universitar de Urgență București

0/6 COMENTARII
Doi si jumate
22 ian 21:09
+0
VOTURI
-0
Da, ma, pe voi va asteptam: Andrei, Marius, laura...
Ma, tu nu-ti dai seama ca esti penibil?
"Daca se facea peste noapte nu se bucura nimeni." Adica, altfel spus, "suferiti fraierilor, ca sa vedeti ce bine o sa fie dupa aia, cand va mai arunc cate un os."
Pasajul Basarab si pasajul Obor? Basarab e planificat inca de pe vremea primarului Basescu. Oborul, Muncii... la cati bani au fost bagati in ele si tot se mai baga. Ce e facut la ele? Pasajul Mihai Bravu? Pe asta l-ai uitat? Ce bine se circula inainte sa inceapa lucrarile. Acum e moarte de om. Iar tembelul sef vrea sa inceapa si al doilea pod, ca sa blocheze de tot Vacarestiul.
Si cu prezidentialele... sa te auda cine trebuie si sa-l trimita pe curcan acolo, sa scapam de el. Ca la presedintie n-are sanse, sau oricum, nu cu vocabularul de golanas de cartier, "pisu' boului"...

Intelectual ratat.
Daca era asa de bun ca medic, de ce n-a ramas in domeniul medical? Daca era asa de bun ca director, de ce n-a ramas la SUUB?
Orice om este promovat pana la nivelul lui de incompetenta. Oprescu a fost promovat pana la primar. Stie ca mai sus n-ajunge, asa ca acum trage tare sa-si umple buzunarele. Dupa el, potopul...
laura
22 ian 19:56
+0
VOTURI
-0
lasa ca e mai bun la primarie decat la spital. In bucuresti macar s-a mai facut una alta. poate candideaza si la prezidentiale
Marius
22 ian 19:54
+0
VOTURI
-0
lasa ca atatea cate a facut Oprescu pentru sistemul spitalicesc din capitala, n-a facut nici ministerul sanatatii.... pai daca nu lua primaria in subordine alea cateva spitale, mai era vreodata consolidat Coltea?
Andrei
22 ian 19:53
+0
VOTURI
-0
Aşa cum a făcut Pasajul Basarab şi Pasajul Obor şi multe altele, aşa o să rezolve şi pe asta. Dacă il facea peste noapte, ziceaţi că e de mântuaială şi nu cred că s-ar fi bucurat cineva.
Doi si jumate
22 ian 18:40
+0
VOTURI
-0
Unde-a aia care-l lauda pe Oparica? Ce treburi bune a facut el ca primar in Bucuresti, ca daca ar fi dupa ei l-ar vota la Presedintie...
Uite, astea-s treburile bune pe care le-a facut ca director al Spitalului Universitar. Ca primar, se vede pe strazi ce-a facut.
Hai cata, ela, mada si ce alte nume ami folosesti, postacule! Sa te auzim cum ne spui ca nu Oprescu e de vina c-a semnat contractele alea...
Mircica
22 ian 10:12
+0
VOTURI
-0
Oprescu, fiul tortionarului securist Hirch-Oprescu, sa platasca el si familia lui pentru jaful asta din spital si din primarie. sa l vedem in puscarie alaturi de Nastase pe coruptul asta cu neamul lui de securisti ordinari

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE