Noile trenuri de metrou CAF pentru Bucureşti întârzie. Când vor circula de fapt în subteran



Bucureştenii vor circula cu noile trenuri de metrou mult mai târziu faţă de ultimul termen anunţat. Astfel, dacă până acum se ştia că locuitorii Capitalei vor circula cu primul tren produs de CAF în luna ianuarie a anului viitor, termenul a fost din nou prelungit.

În septembrie trebuiau să ajungă la București primele trenuri produse de compania spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF). Însă, nici acest ultim termen nu a fost respectat, iar până în prezent, noile trenuri de metrou nu au ajuns în Capitală. Astfel, cei care credeau că în ianuarie 2014 vor putea călători cu noile trenuri de metrou, mai au iar de așteptat câteva luni bune pentru că abia la începutul anului viitor va intra în teste Dunărea, prima ramă de metrou produsă de CAF care va rula în subteranul bucureștean.

Trenurile noi trebuiau să ajungă la Bucureşti în septembrie, apoi s-a amânat pentru 1 decembrie şi acum tot amână. Am făcut un act de prelungire. Şi miercuri am avut discuţie cu ei. Până la urmă vom percepe penalităţi”, avertizează directorul general al Metrorex, Aurel Radu.

Managerul de proiect pentru acest contract, în România, din partea CAF, spune că livrarea trenurilor a fost întârziată atât din cauza unor divergențe dintre producător și Metrorex, cât și din cauza unor restricții instituite de Societatea Națională de Căi Ferate din Franța (SNCF).

 „CAF-urile vor ajunge la Bucureşti în cursul lunii decembrie. S-a depăşit termenul de livrare cu o lună, din raţiuni comerciale (n.r. divergențele de ordin financiar dintre Metrorex și CAF), şi cu o lună şi o săptămână, din cauza tranzitului prin Franţa. Din motive care țin de capacitatea căilor ferate franceze, trenurile noi sunt blocate de trei săptămâni undeva în Touluse. Joi, cel târziu, ar trebui să plece din Touluse. Trenurile au fost întârziate în Franţa din cauza SNCF-ului, dar e greu să controlăm asta. De regulă, SNCF-ul nu dă explicaţii despre restricţia de viteză instituită. Ne-au confirmat o dată de expediere a trenurilor, iar cu o zi înainte, când toţi aşteptau ca trenurile să plece, ne-au spus că nu se mai poate pentru că nu aveau capacitate de expediere şi ne-au anunţat că ne-au reprogramat peste 10 zile. S-au făcut demersuri la conducerea SNCF-ului, dar fără rezultat. După 10 zile ne-au anunţat că mai durează încă 10 zile. Începând cu trenul numărul trei am luat deja în considerare ocolirea Franţei ca traseu de expediţie, ceea ce presupune o procedură un pic mai complicată, de încărcare în camion până în Austria, urmând ca din Austria trenurile să fie puse pe calea ferată şi aduse în România. Chiar dacă această operaţiune costă un pic mai mult, evităm ce s-a întâmplat în Franţa", a declarat, pentru B365.ro, Ovidiu Băncescu, manager de proiect pentru acest contract, în România, din partea CAF.

Deși în urmă cu două săptămâni, pe forumuri se vehicula că trenurile CAF au ajuns deja la București, informația a fost dezmințită de Băncescu.

Scandal între spanioli şi Metrorex

Divergențele de ordin financiar dintre CAF și Metrorex au fost generate de avansul plătit de compania românească. Șeful Metrorex spune că a respectat contractul, dar spaniolii au refuzat livrarea trenurilor la termenul stabilit.

"Suntem într-o dispută cu ei pentru că în contract se precizează că trebuie să plătim un avans de până la 30%. Conform contractului, noi am plătit 25%, pentru că atâţia bani am avut, dar ei ne-au cerut în mod expres 30%. Noi le-am spus că am respectat contractul şi că am făcut plata conform contractului şi atunci au apărut divergenţele. Din nou au fost discuţii, iar acum trebuie să vedem exact cum cădem de acord cu juridicul şi, dacă ei nu respectă termenele, le vom percepe penalităţi. În contract scrie clar că trebuie să plătim până la 30%, asta înseamnă de la 1% la 30%. Noi le-am dat 25% şi le-am dat în plus şi o diferenţă. Mai avem să le dăm vreo 2 milioane euro, pe care noi îi avem acum puşi la dispoziţie, dar ei nu vor să îi mai perceapă şi forţează mâna ca să prelungim şi termenul de livrare şi nu suntem de acord pentru că nu ne permite contractul", a declarat, pentru B365.ro, Aurel Radu, directorul general al Metrorex.

De cealaltă parte, managerul de proiect pentru acest contract, în România, din partea CAF, susține că problema urmează să se rezolve până la finele săptămânii. ”Pentru noi, problemele din raţiuni comerciale înseamnă pierderi serioase. S-au făcut calcule la început, au de achitat furnizori de materiale, servicii, există un cash flow pe proiectul ăsta, iar în ţările mai sensibile din punct de vedere economic, cum e și Spania, nimeni nu mai aşteaptă pe nimeni. Nu s-a acceptat avansul de 25% pentru că firma de avocatură care ne-a consiliat şi ne-a susţinut, atât în întocmirea contractului, cât şi în demersurile ulterioare, ne-a informat că formularea din contract prevede clar 30% avans, chiar dacă se menţionează «până la 30%». El ne-a spus că trebuie neapărat să cerem 30%, că atât avem dreptul. După această consiliere, în creditele pe care le-am făcut şi în asigurări, am luat în calcul un avans de 30%. Ulterior, Metrorexul ne-a spus că poate plăti până la 30% şi că ne dă doar 25%. Cum departamentul nostru financiar luase în calcul un avans de 30%, mai sunt încă ceva dispute. Odată cu aceste dispute s-au mai strâns o serie de acte adiţionale ce trebuie întocmite şi semnate. Va fi semnat tot pachetul în acelaşi timp. În proporţie de 99% cred că cel târziu până vineri după-amiază se va rezolva problema”, a punctat managerul de proiect pentru acest contract, în România, din partea CAF. 

În ceea ce privește aplicarea unor penalizări pe fiecare zi de întârziere, Băncescu spune că, dacă își vor asuma cu toţii o vină a întârzierii, nu va ma plăti nimeni nimic, însă, dacă se va dovedi la final că întârzierile au fost înregistrate exlusv din vina CAF-ului, atunci clar vor fi penalizări.

Când vor circula bucureștenii cu noile trenuri

Întrebat de reporterii B365.ro când vor circula bucureștenii cu noile trenuri de metrou, managerul de proiect pentru acest contract, în România, din partea CAF, a precizat că abia în primăvara anului viitor va putea fi văzut pe șine primul tren CAF, la patru luni diferență față de ultimul termen estimat anterior. ”În cursul lunii decembrie vor începe un program de testare specific şi un program de anduranţă, care se va finaliza undeva spre sfârşitul lunii aprilie. Primul tren va intra în circulaţie cu pasageri la sfârşitul lunii aprilie, cel mai devreme. Apoi, la intervale foarte scurte, de 10-14 zile, după ce primul tren va face toate probele de tip şi de anduranţă, vor intra, pe rând, celelelalte trenuri în circulaţie. În prezent, la Atelierele Griviţa din Bucureşti – subcontractorul nostru din România -, există acum cele şase vagoane din componenţa unui tren. Trei vagoane sunt în probe de capsă, iar alte trei vagoane sunt la diverse stadii de asamblare finală”, a precizat Băncescu.

Practic, primele teste făcute cu un tren produs de CAF se vor efectua cu o întârziere de peste un an, în contextul în care fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, a declarat anterior, pentru B365.ro, că "până la sfârşitul anului (n.r - 2012) primul tren trebuie să intre în probe”.

Dan Tudorache şef serviciu Material Rulant la Metrorex spune că instituția a anunţat anterior că noile trenuri vin în septembrie pentru că acelea erau informaţiile pe care le aveau la momentul respectiv, însă responsabilitatea privind livrarea trenurilor o are producătorul care, la rândul lui, are un contract încheiat cu un cărăuș, responsabil de organizarea transportului. 

CAF-urile trebuiau să ajungă la Bucureşti în cursul lunii septembrie, dar au fost nişte probleme de ordin organizatoric din partea lor. Acum sunt în drum spre Bucureşti, dar sunt nişte probleme pe traseu, findcă în Franţa există nişte restricţii de circulaţie pe calea ferată. Din cauza asta s-a temporizat sosirea. În mod normal ele ar trebui să ajungă la începutul anului, iar apoi vor face probe de tip şi de rutină, împreună cu Autoritatea Feroviară Română (AFR), în vederea omologării. După aceea vor face probe de anduranţă în circulaţie. Atunci se va vedea primul tren printre trenurile în circulaţie, pentru că testele celelalte se vor face undeva în incinta depoului, fiindcă e nevoie de materiale, de încercări, măsurători, determinări şamd, pentru a ne asigura că acestea corespund caietului de sarcini. După ce se termină aceste probe şi vor fi omologate de către AFR, vor intra în circulaţie cu călători. În cursul anului viitor ar trebui să intre în circulaţie”, a declarat Dan Tudorache, pentru B365.ro.

Ce diferențe sunt între CAF-uri și trenurile Bombardier

Dacă cele 44 de trenuri produse de Bombardier poartă nume de flori și de capitale europene, cele 16 trenuri noi produse de CAF vor purta numele principalelor râuri ale ţării. Primul tren care va intra în circulație este cel botezat Dunărea, urmat de Mureş, Prut, Siret și Olt.

Potrivit lui Tudorache, noile trenuri vor putea circula pe magistralele 1, 2 și 3, pe care s-a amplasat sistemul de monitorizare automată a trenului. 

Noile trenuri de metrou produse de CAF au câte două locuri special amenajate pentru persoanele cu mobilitate redusă, au un sistem de autodiagnoză care informează imediat mecanicul asupra eventualelor defecţiuni ale trenului și cum se pot remedia aceste probleme, dar și un sistem de teletransmisie de date. Prin intermediul acestui sistem se transmite automat prin Wi-Fi starea echipamentelor trenului, astfel încât, atunci când trenul ajunge în depou, nu se mai impune o analiză amănunțită care să scoată la iveală defecţiunile trenului. Sistemul de teletransmisie prin Wi-Fi ține doar de latura tehnică a trenului și nu vizează furnizarea de internet gratuit pentru călători, așa cum s-a vehiculat anterior, a mai precizat Dan Tudorache.

Trenurile CAF au și un sistem performant de informare a publicului călător (indicatoare frontale şi laterale pentru vizualizarea direcţiei de mers a trenului), semnalizări suplimentare acustice şi video pentru accesul în/din trenuri, locuri special amenajate pentru transportul bicicletelor cu metroul în interiorul vagoanelor, ventilaţie forţată în vagoanele de pasageri și geamuri rabatabile.

Noile trenuri CAF sunt compuse din câte şase vagoane unite prin burduf, au sistem de tracţiune şi de frânare controlat cu microprocesor, caroseria realizată din oţel inoxidabil, sistem îmbunătăţit de bare de sprijin pentru călători, uşi culisante cu autoblocare şi protecţie la prinderea persoanelor între uşi.

Trenurile CAF au o capacitate de 1.202 de pasageri, distribuită în cei 114 m lungime, şi patru motoare care pot dezvolta o viteză de 80 km/h. Pentru asigurarea compatibilităţii tehnice şi de exploatare integrală, Metrorex a achiziţionat, cu 4.940.000 euro fără TVA, şi 16 seturi de sisteme de protecţie şi conducere automată a trenului de la Bombardier Transportation – Divizia Rail Control Systems (care va asigura montajul şi punerea lor în funcţiune).

Cele 16 trenuri costă 97 de milioane de euro, fără TVA. Doar primele patru provin integral din Spania, restul de 12 urmând a fi montate la uzina Atelierul CFR Griviţa. Achiziţia celor 16 trenuri de metrou este prevăzută în Acordul de finanţare pentru modernizarea metroului din Bucureşti, semnat cu Banca Europeana de Investiţii în toamna anului 2009. Banii pentru noile trenuri sunt asiguraţi atât din credite BEI, cât şi de la bugetul de stat.

Vezi aici: PRIMELE FOTOGRAFII cu noul metrou care va circula în Capitală. Cum arată trenul CAF de București

Etichete: Bucureşti, caf, cand vin metrourile CAF, Capitală, garnitură metrou, Metrorex, metrou bucuresti, metrou CAF, METROU NOU, metrouri noi, realitatea, tren metrou, trenuri CAF

0/3 COMENTARII
Mariana
05 Dec 12:01
+0
VOTURI
-0
Trist :(
Sa le puna Metrorex penalizari!
Daniel
05 Dec 11:57
+0
VOTURI
-0
Pai se stie ca trenurile CAF au avut si au in continuare probleme mari atat in Spania, cat si Italia... Ce o fi fost in capul Metrorex sa cumpere porcarii spaniole!?!? In loc sa facem noi trenuri in parteriat cu Bombardier, Alstom sau Siemens la Arad :(
Adrian
05 Dec 11:48
+0
VOTURI
-0
Investigati de ce reprezentantii CAF mint cu nerusinare. Exista deja un tren asamblat la Grivita care a fost la Matrorex, ei au facut ceva teste si au aparut foarte multe probleme. Eu lucrez la dep. Berceni si am fost unul dintre putinii care au vazut si testat trenul. Este net inferior fata de un Bombardier. Acum, trenul a fost trimis inapoi la Grivita ca cei de la CAF sa remedieze problemele. Si se va mai intarzia si mai mult. A declarat si dl. Director Radu ca primul tren a fost receptionat...

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h