ONG-urile: Bugetul Primăriei Capitalei pe 2014 este nerealist



ONG-urile atrag atenţia că, în 2014, Primăria Capitalei are în plan să deschidă multe şantiere în Bucureşti, dar nu alocă bani suficienţi pentru finalizarea lucrărilor proiectelor deja începute. Mai mult, reprezentanţii acestor organizaţii spun că bugetul Primăriei Capitalei denotă o lipsă totală de viziune, luând în calcul o creştere de aproape 35% faţă de bugetul efectiv pe care Municipalitatea l-a avut la dispoziţie în 2013, în contextul în care creşterea economică de la nivel local a fost doar de 2,4%. 

O treime din bugetul Primariei Capitalei risipit pe daunele din procesele pierdute de Oprescu
O treime din bugetul Primăriei Capitalei risipit pe daunele din procesele pierdute de Oprescu

Joi, pe lista de proiecte ce se vor supune votului consilierilor generali se află şi bugetul pe 2014 al Municipiului Bucureşti. ONG-urile anunţă că bugetul Primăriei Capitalei denotă o lipsă totală de viziune luând în calcul o creştere de aproape 35% faţă de bugetul efectiv pe care Municipalitatea l-a avut la dispoziţie în 2013, în contextul în care creşterea economică de la nivel local a fost doar de 2,4%. Mai mult, aceştia spun că Primăria Capitalei a deschis peste 100 de şantiere în Bucureşti, dar nu alocă suficienţi bani pentru finalizarea lucrărilor.

"Cu un buget general de aproximativ 1 miliard de euro și fără a-l supune dezbaterii publice, Primăria Municipiului Bucureşti reuşeşte să arate, din nou, nu doar o flagrantă lipsă de trasparenţă față de cetățeni, ci şi de viziune pentru cheltuirea banilor în folosul acestora. Bugetul nu este corelat cu realităţile macroeconomice şi este umflat faţă de 2013. Anul trecut am avut aceeaşi situaţie: am pornit cu un buget optimist şi am terminat cu un buget tăiat, rectificat de cinci ori. Cu toate acestea, şi în 2014 aleşii noştri sunt din nou optimişti şi vorbim din nou despre foarte mulţi bani. Nu este justificată creşterea cu 34,52% a bugetului din acest an faţă de 2013, când PIB-ul la nivel naţional va creşte cu 2,2%, iar la nivel local cu 2,4% - acestea sunt datele pe care, cel puţin în teorie, PMB ar fi trebuit să le ia în calcul la construcţia bugetului, pentru că vine scrisoare-cadru de la Ministerul de Finanţe, care spune că bugetul trebuie să fie bazat pe aceste date", a declarat, miercuri, Elena Calistru, preşedintele Asociaţiei Funky Citizens.

Potrivit reprezentanţilor ONG-ului, din totalul veniturilor din acest an, 87% dintre acestea provin din cotele defalcate din impozitul pe venit, iar alţi 6% vin tot de la bugetul central, din cotele defalcate din TVA. "Astfel, în ceea ce priveşte strict veniturile proprii ale Municipiului Bucureşti, vorbim de sume infime, ceea ce face ca PMB să fie dependentă într-o proporţie covârşitoare de centru. Veniturile nu au fost niciodată estimate aşa cum trebuie. Bugetul aprobat în 2013 a scăzut cu 25,79% până la ultima rectificare. Însă, din nou, în 2014, au fost majorate veniturile. E o tendinţă care se reflectă foarte mult mai ales în zona de fonduri europene, unde Primăria este foarte optimistă la început de an. În 2013 Primăria zicea că vor veni 46,4 milioane lei, însă, în realitate, la finele anului au venit 8,02 milioane lei din fonduri europene nerambursabile. În 2014 se estimează că vom fi mai eficienţi, PMB anticipând, pe fonduri europene, o creştere de 2002,32% faţă de veniturile de la finele anului trecut. Astfel, PMB estimează că în acest an vom avea fonduri europene nerambursabile de la 8,02 milioane lei la 168 milioane lei. (...) Aleşii angajează foarte multe cheltuieli pe care apoi nu mai au cum să le susţină şi, fie vedem şantierele deschise, fie vedem contracte semnate la care trebuie făcute acte adiţionale atunci când în sfârşit sunt alocaţi bani", a mai arătat Elena Calistru.

Reprezentanta ONG-ului a mai atras atenţia că, din bugetul propriu al PMB, nu se prezintă detaliat pe ce se vor cheltui 400 de milioane lei, suma fiind inclusă la "alte cheltuieli cu bunuri şi servicii". "Nu ştim ce se va întâmpla cu aceste cheltuieli, mai ales că sunt acele cheltuieli pe care se vor face şi achiziţii publice, cele aşa-numite cheltuieli voluptorii şi investiţii prognozate de 1 miliard de lei", a punctat Elena Calistru.

În urma analizei efectuate de Asociaţia Funky Citizens au fost identificate mai multe probleme privind bugetul pe 2014 al Municipiului Bucureşti, printre care se numără:

"1. Refuzul constant de a supune dezbaterii publice obligatorie (conform legii 273/2006 privind finanţele publice locale – deşi legea prevede o consultare de 15 zile a cetăţenilor) proiectul de buget. Acesta a fost publicat pe 19 februarie şi este deja pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului General al Municipiului Bucureşti de mâine, 27 februarie.

2. Lipsa unei viziuni pe termen lung privind dezvoltarea Bucureştiului – reamintim faptul că un buget susţine politici publice şi strategii de dezvoltare. Bugetul pentru 2014 ignoră contextul macroeconomic, dar şi capacităţile bugetare reale ale Bucureştiului, veniturile şi cheltuielile fiind mult umflate, iar alocările bugetare fiind mai curând „cârpeli".

3. Împărțirea, în mare parte, în trei mari tipuri de cheltuieli: subvenţii pentru energie termică şi transport în comun (o treime), bunuri şi servicii (din care peste 400 mil lei nu sunt detaliate şi riscă să fie cheltuite discreţionar) şi investiţii de peste 1 miliard de lei.

4. Și în actual buget investiţiile nu sunt prioritizate, fiind angajate extrem de multe cheltuieli (de investiţii) care ulterior nu vor putea fi susţinute de realitatea bugetară. Aceasta duce atât la fărâmiţarea resurselor existente, în nenumărate proiecte din care prea puţine se finalizează şi/sau întârzieri în efectuarea lucrărilor, cât şi la creşterea valorii investiţiilor cu mult peste valoarea estimată iniţial.

5. Efectele politicii investiţionale deficitare se resimt mai ales în domenii vulnerabile, dar extrem de importante pentru viaţa cetăţeanului bucureştean – infrastructura de învăţământ şi cea de transporturi sunt deja victimele sindromului „Şantier" care fac ca de ani buni taxele şi impozitele finanţatorului, persoană fizică, să nu se vadă în realitatea Capitalei".

Analiza completă a bugetului Municipiului Bucureşti din 2014 este disponibilă pe site-ul Asociaţiei Funky Citizens.

Elena Calistru a mai precizat că, în ceea ce priveşte topul investiţiilor în infrastructură în 2014, nu există o corelaţie între valoarea proiectului şi suma alocată, fiind proiecte de mare anvergură - precum nodul intermodal de la Răzoare şi penetraţia şi racordul Splaiul Unirii - A2, a căror valoare depăşeşte pragul de 1 miliard de lei în fiecare caz în parte - pentru care se alocă în acest an sume foarte mici, respectiv câte 10.000 lei. "Sunt foarte puţini bani alocaţi pentru finalizarea acestor lucrări. S-au început extrem de multe lucrări, peste 100 şi ceva de lucrări în infrastructură, avem doar începuturi de şantiere şi mult prea puţine lucrări finalizate", a punctat Elena Calistru.

Totodată, preşedinta Asociaţiei Funky Citizens a mai precizat că în buget sunt incluse şi proiecte care, deşi nu au aprobaţi indicatorii tehnico-economici, precum reţeaua metropolitană de cişmele şi reţeaua metropolitană de hidranţi şi puţuri de mare adâncime, ar urma să primească, în acest an, 20.000 lei.

Şi Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, a criticat bugetul Primăriei Capitalei, precizând că acesta a fost construit într-un mod total neprofesionist, iar suma prevăzută în 2014 nu este raportată la încasările pe care Municipalitatea le-a avut în anii precedenţi. "Este inadmisibil să pui în dezbatere publică un şir de cifre. Cetăţeanul trebuie să aibă idee cam despre ce este vorba în buget fără să aibă un doctorat în contabilitate. Când tu reuşeşti să colectezi tot timpul 3,5 miliarde lei, îţi propui mereu să colectezi, prin nu ştiu ce miracol, 4,5 miliarde lei. Este total neprofesionist. Acesta nu este un buget de investiţii când ştii de la început că n-o să reuşeşti să strângi banii ăştia şi totuşi tu ţi-i programezi. (...) În 2015 Bucureştiul trebuie să plătească 500 milioane euro, împrumut făcut în 2005 în mandatul primarului Videanu. Încă din august 2012, primarul general a avut mandat de la consilierii generali să se împrumute 300 milioane euro pentru a rostogoli acest împrumut, dar încă nu a făcut-o până acum. În consecinţă, dacă ne uităm la bugetul pe 2015 - legea obligă autorităţile publice să facă o prognoză a bugetului pentru următorii trei ani -, vom vedea că în 2015 practic nu mai sunt investiţii şi că banii de subvenţii coboară de la 1 miliard lei cam la 500 milioane lei, aceasta este şi prognoza pentru 2016 şi 2017. Nu înţelegem care din subvenţii ar urma să fie tăiată: de la RATB sau de la RADET", a conchis Nicuşor Dan.

Etichete: Asociaţia Salvaţi Bucureştiul, buget, buget 2014, buget primaria capitalei, nicuşor dan

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE