Pasajul de la Piața Presei, modificat și aprobat "pe genunchi", spun arhitecţii şi ONG-urile



Consiliul General al Municipiului București a aprobat miercuri, într-o variantă modificată, unul dintre cele mai controversate proiecte aparținând de Primăria Capitalei,  Planul Urbanistic Zonal pentru Pasajul de la Piața Presei Libere. Deși Primarul Sorin Oprescu anunța triumfător că proiectul modificat ține cont de toate criticile aduse şi că a fost modificat în concordanţă, reprezentanții societăţii civile, alături de arhitecți, sunt în continuare vehement împotriva pasajului. 

La Piata Presei Libere se va construi un pasaj subteran
La Piața Presei Libere se va construi un pasaj subteran

Aleșii Capitalei au aprobat miercuri PUZ-ul pasajului de la Piața Presei Libere, după ce acesta a fost modificat cu nici 24 de ore înainte. În urma modificărilor, operate sub forma a trei amendamente, a fost eliminat din proiect pasajul pietonal ce urma să se construiască pe sub Piața Presei și clădirea de birouri a MAE și parcarea subterană ce urmau să se construiască pe spațiul verde de la capătul liniei 41. 

Având în vedere că modificările importante la proiect au fost operate pe ultima sută de metri, aleşii generali au votat mai mult "pe încredere", fără să vadă schiţa planului urbanistic în faţă, cu teama că acesta va fi anulat în instanţă dacă nu este în legalitate. 

După ce au analizat modificările propuse, Consilierii Generali au realizat că nu au aprobarea Arhitectului Şef al Capitalei, care se afla în concediu. Astfel, după ce şedinţa CGMB fusese oprită iniţial timp de 30 de minute pentru modificarea proiectului, aceasta a fost din nou întreruptă până când aleşii generali au "făcut rost" de un reprezentant al Direcţiei Urbanism care să îşi asume răspunderea pe proiect. 

Primarul Sorin Oprescu anunța triumfător, la finele şedinţei, după ce planul urbanistic a fost aprobat a fost aprobat, că "observațiile societății civile au fost înglobate de în PUZ" și că "Țin seama de tot ce a spus societatea civilă", cu referire la pleiada de critici primite vizavi de acest proiect și la scoaterea din proiect a blocului de birouri înalt cât Casa Presei. Totuşi reprezentanţii Ordinului Arhitecţilor, dar şi ai societăţii civile critică în continuare vehement proiectul şi consideră că modificările operate se află la limita legii. 

Irina Zamfirescu, una dintre cele mai puternice voci împotriva proiectului la ședința publică din urmă cu o lună, consideră că proiectul este la fel de rău ca şi până acum, iar primarul general minte când spune că a ţinut cont de toate recomandările societăţii civile:

"Sorin Oprescu a minţit, când tu te uiţi în cameră şi spui că asculţi de societatea civilă, în contextul în care la dezbaterea publică toată lumea a spus să nu se facă proiectul, nimeni n-a spus că dacă nu fac clădirea MAE e ok. Un consilier USL care a luat cuvântul la şedinţă a spus că «Proiectul are şi părţi bune şi părţi proaste, dar noi îl votăm că avem încredere în dumneavoastră, să nu ziceţi că nu vi-l votăm». Deci practic interesul public nu contează, s-au prins şi consilierii că nu e bun, dar hai că l-a propus Oprescu. 

De asemenea ei nu au primit documentaţia la timp. Ei au trebuit să oprească şedinţa, să aducă pe cineva de la urbanism care să spună că e legal, pentru că ei nu aveau proiectul. Cum votezi fără să ştii ce votezi în condiţiile astea, nici măcar între ei nu au dezbătut. Sunt nişte decizii care vizează un oraş, nu mergi pe încredere, că a venit cineva de la urbanism şi le-a zis să voteze liniştiţi că e ok.

A fost votat dezbaterii publicede conţinutul pripit, trebuia să intre din nou în circuitul de dezbatere publică. Nu contează care au fost modificările, trebuia din nou supus ciclului dezbaterii publice", a declarat pentru B365.ro Irina Zamfirescu, membră ActiveWatch.

De aceeaşi părere este şi arhitectul Dan Marin, membru în Comisia de Urbanism din Primăria Capitalei, care s-a arătat, în mai multe rânduri, ferm împotriva proiectului:

"E aiurea să aprobi un lucru pe care l-au văzut doar unii, deşi e un subiect public, ar trebui să fie publicat, or nu este publicat. Faptul că au renunţat la clădirea MAE e un lucru bun, dar faptul că pasajul rămâne pe Kiseleff nu schimbă datele problemelei. Acea şosea va fi mutilată pe zona de început, pe partea dreaptă, pentru că vor defrişa toată vegetaţia. Ceea ce s-a spus că nu se taie copacii, astea sunt poveşti, aşa cum e pusă rampa aia acolo nu se poate altfel. Plus că tot trotuarul va dispărea de acolo.

De asemenea, argumentele de circulaţie sunt false. Primarul a spus că fac proiectul pentru cei care se întorc din weekend de la munte. E deplasat să spui aşa ceva în momentul în care vei avea autostrada Bucureşti-Ploieşti, care va intra la Petricani. Pasajul este în continuare distructiv şi inutil, aşa cum am spus şi până acum", ne-a declarat Dan Marin.  

OAR a adus aceleaşi argumente împotriva aprobării pasajului şi în urmă cu câte zile, când avertiza că pasajul de la Piaţa Presei Libere este "un proiect inutil, costisitor si foarte nociv".

Nici Nicuşor Dan, preşedintele Asociaţiei Salvaţi Bucureştiul, nu priveşte cu ochi buni proiectul şi modificările aduse acestuia:

"Obiecţia principală a societăţii civiile era că proiectul pasajului era inutil. E un proiect inutil, în contextul în care o parte din circulaţie se va muta pe Bucureşti-Ploieşti şi în contextul în care o parte a acestui pasaj subteran rezolvă doar virajul la dreapta (n.r. ieşirea înspre Bd. Mărăşti), lucru pe care îl poţi face şi fără să treci printr-un pasaj subteran.  În afară de clădirea MAE, foarte bine că nu se mai face, obiecţiile rămân aceleaşi.

În plus nu s-a răspuns la obiecţiile cetăţenilor, doar pe site-ul Primăriei au fost sute de oameni care spuneau că proiectul este inutil. E adevărat, nu e ca proiectul iniţial care rădea toţi copacii de pe Kiseleff, dar oricum schimbă şi simetria bulevardului. Acest proiect nu face decât să mute aglomeraţia atâta cât e acum de la Piaţa Presei la Arcul de Triumf, deci ne apropiem cu câţiva kilometri de Piaţa Victoriei.", a declarat Nicuşor Dan pentru B365.ro.

Pasajul de 18 milioane de euro ar urma să fluidizeze traficul în nordul Capitalei, la ieșirea înspre Șoseaua București-Ploiești. Conform proiectului, pasajul rutier subteran se va realiza pe sensul dinspre DN1 spre Soseaua Kiseleff. Șoferii vor intra în pasaj de pe Sos. București-Ploiești, din zona de după Fantana Miorita și vor ieși pe Șoseaua Kiseleff, în zona strandului Tineretului, și pe bd. Mărăști, după City Gate Towers. Pasajul va avea o lungime subterană de 200 de metri și rampe cu o lungime de 140 de metri fiecare. 

 

Etichete: data finalizare pasaj piata presei, Pasaj Piaţa Presei Libere

0/4 COMENTARII
Struguri acri
30 Aug 06:22
+0
VOTURI
-0
Fox, tu de unde stii ca TOTI arhitectii habar n-au de arhitectura? Inteleg c-o fi unul ca tine, care si-a luat diploma pe spaga, dar tu spui de toti... Chiar toti or fi idioti, iar tu esti singurul cu o viziune clara asupra viitorului?
Ce pregatire ai, Fox? Esti cumva un arhitect caruia i s-au refuzat anumite proiecte, iar acum ti-ai facut un scop in viata discreditarea arhitectilor? Sau oricum, strugurii aia sunt prea acri pentru tine?
iopo
29 Aug 21:13
+0
VOTURI
-0
Bucurestiul trebuie sa continue sa se dezvolte dar pe orizontala si nu pe verticala. Orasul este deja suficient de aglomerat si de dens. La valori de densitate suntem peste multe capitale europene. Daca orasul va continua sa se dezvolte pe acelasi petic de pamant, vor disparea spatii verzi si vom ajunge sa ne simtim tot mai sufocati. Ceea ce ar trebui sa se faca este sa se construiasca noi bulevarde spre exterior, bine racordate la infrastructura existenta. Aceste noi bulevarde trebuie gandite din start cu spatiu separat pentru transportul public si piste de bicicleta. Daca orasul a fost gandit inainte de 89 pentru niste valori de trafic mult inferioare, am putea sa nu repetam aceeasi greseala si sa construim gandindu-ne si la viitor.
Exix
29 Aug 20:24
+0
VOTURI
-0
Felicitari OAR si tuturor arhitectilor pentru profesionalismul, verticalitatea siperseverenta de care au dat dovada in fata proiectelor acestui personaj, Sorin Oprescu, megaloman si corupt... omul autostrazilor suspendate, gondolelor de oras, clicilor si coruptiei, podurilor si pasajelor inutile si scumpe, al esapamentului pentru tot plamanul, al bordurilor, al pistelor de bicilete platite cu 150.000-250.000euro pe km, al proiectelor cu valori de n ori mai mari decat cele reale, ect..etc..
Fox
29 Aug 18:30
+0
VOTURI
-0
De asta se discrediteaza asa zisii arhitecti ai lui Peste! Pentru ei nu exista compromis. Sunt ca si copiii aia razgaiati care bat din picior ca ei vor o jucarie anume si gata. Nu conteaza ca lumea incearca sa ii impace si au renuntat si la cladirea MAE si la pasajul subteran (ca sa nu mai tipe toti panicatii ca se baga pietonii in pamant) si la parcarea supraterana care era facuta pe cateva petice de iarba amarata. Nu conteaza nimic din toate astea. Ei trebuie sa fie contra si atat! Ei bine, dragi arhitecti, pana mai invatati voi cum e cu arhitectura in sprijinul comunitatii si a vietii metropolitane, luati o pauza si ganditi-va cum ar fi orasul asta daca nu s-ar mai construi nimic, daca ar ingheta asa cum e! Ar fi frumos, nu? Ar fi un cosmar!!! Ceea ce se intampla acum se cheama dezvoltare, iar ceea ce faceti voi se cheama haos prin faptul ca in loc sa colaborati cu autoritatile sa incercati sa impacati necesitatea de dezvoltare cu dorinta de a avea o arhitectura prietenoasa fata de om... voi (OAR-ul) sunteti infelixibili, si nu sunteti de acord cu nimic. Intre visele voastre ideale si realitatea fizica posibila financiar este o distanta si niste commpromisuri pentru toata lumea. Ori va adaptati la lumea moderna ori plecati la mare si construiti castele de nisip si ne lasati in pace. Si o sa vedeti ca lucrarile o sa intarzie fix din cauza unui ONG parlit, sau a infatuatului de Nicusor care o sa conteste repede in instanta santierul. Si apoi o sa injure haosul si santierul pe care singur la intarziat ani de zile. Vezi Hala Matache! Iar dupa ce instanta le da papucii se ascund cu capul in pamant pana la urmatoarea ocazie de a se mai agita un pic.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE