Perlele jurnaliştilor. Realitatea TV, cele mai multe greșeli de limba română. B1 şi Antena 3, în top



Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a reluat colaborarea cu Institutul de Lingvistică pentru programul de monitorizare a greşelilor de folosire a limbii române în audiovizual, iar potrivit raportului pentru luna martie, Realitatea TV a înregistrat cele mai multe greşeli - 22. „Retragerea din viaţa publică al regelui Mihai I", „Ne-au interceptat SRI-ul şi pe noi", „Au fost rerutaţi către Amsterdam" şi „Sunteţi confortabil cu acest tablou?" sunt doar câteva dintre perlele jurnaliştilor de la posturile de radio şi televiziune pe luna martie.

Perle ale jurnalistilor din luna martie
Perle ale jurnaliştilor din luna martie

Realitatea TV, B1 TV şi Antena 3 au fost campionii greșelilor de gramatică, potrivit unui raport de monitorizare realizat pentru luna trecută de Institutul de Lingvistică "Iorgu Iordan - Al. Rosetti", la iniţiativa Consiliului Național al Audiovizualului. Astfel de rapoarte au fost o „tradiție" a CNA până în 2012, când forul a luat o pauză de aproape patru ani, scrie Pagina de Media.

„În comparaţie cu situaţia monitorizată în perioada 2007-2012, s-a constatat o reducere îmbucurătoare a numărului de erori şi în special a greşelilor grave de ortografie şi de morfologie", este concluzia raportului de monitorizare realizat de Institutul de Lingvistică Iorgu Iordan – Al. Rosetti pentru luna martie a acestui an.

Jurnaliştii de la Realitatea TV au făcut 22 de greşeli de limba română, în timp ce TVR 2 şi Kanal D doar câte şapte erori gramaticale.

Rodica Zafiu, coordonatoarea proiectului de monitorizare:

"Efectul unui asemenea program este pe termen lung. E o reală îmbunătăţire a situaţiei. La posturile de radio s-au constatat cele mai puţine greşeli de gramatică. Virgula în continuare este folosită destul de ezitant, apare între subiect şi predicat şi în alte situaţii. Sunt destul de multe ezitări în accentuare."

Radu Herjeu, membru CNA, este ceva mai pesimist. El a spus că nu crede că un astfel de raport poate duce la îmbunătăţirea calităţii limbii române folosite de jurnaliştii posturilor de radio şi televiziune.

Eu am dubii că în afară de un semnal de alarmă pe care CNA şi Institutul de Lingvistică îl trage, acest raport va avea efect pe termen lung. Problema e la nivelul întregii societăţi. Zece reporteri care vor vorbi impecabil nu vor schimba lucrurile. Dar este un lucru foarte bun, e de datoria CNA-ului să facă acest lucru", a spus Herjeu.

Monitorizarea pe luna martie a fost realizata pe 12 posturi centrale şi două posturi de radio.

Posturile TV sunt: TVR 1, TVR 2, Antena 1, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Naţional TV, Antena 3, România TV, B1 TV, Realitatea TV, Digi 24, iar cele de radio sunt Radio România Actualităţi şi Europa FM.

Exemple de greşeli comise de posturile de televiziune

Ortografie, punctuaţie, ortoepie

"Legea prevede că pietoni trebuie să se asigure înainte de a traversa" (Antena 1, 28 martie) corect: „pietonii"
Virgula este folosită greşit între subiect şi predicat:

"Trupa Compact, va susţine un concert" (Realitatea TV, 1 martie). Corect: „Trupa Compact va susține un concert."
Dezacorduri

"Retragerea din viaţa publică al regelui Mihai I" (Realitatea TV, 2 martie) – corect: a regelui.
"Ne-au interceptat SRI-ul şi pe noi" (Digi 24, 16 martie) – corect: ne-a interceptat.
"Grupul Vouă ne-au pregătit două scenete" (Naţional TV, 27 martie) – corect: ne-a pregătit
"Multă lume care au rol de educaţie" (Naţional TV, 10 martie) – corect: care are
"De ce a plecat toţi odată aşa? S-a speriat de tine?" (Prima TV, 13 martie) – corect: de ce au plecat
"Doi hoţi ... le-a furat una dintre maşini" (România TV, 13 martie) – corect: au furat
Extinderea utilizării prepoziţiei "pe"

"Vedeţi pe mediile sociale cât de mult prinde o asemenea teorie" (Realitatea TV, 31 martie) – corect: în mediile sociale.
Folosirea inutilă a nominalului "faptul" urmat de o propoziţie subordonată introdusă prin "că":

"Iar colegii povestesc faptul că era mereu cu zâmbetul pe buze" (B1, 1 martie) - corect: „Iar colegii povestesc că era mereu cu zâmbetul pe buze"
Lexic şi stilistică:

"Au fost rerutaţi către Amsterdam" (Pro TV, 2 martie) – Corect: au fost redirecţionaţi.
"Eram inconfortabil cu Stelu" (România TV, 2 martie) – Corect: nu eram de acord.
"Sunteţi confortabil cu acest tablou?" (România TV, 2 martie) – „vă place... ?"
Despre raportul de monitorizare întocmit de Institutul de Lingvistică

Monitorizarea pe luna martie a fost realizata pe 12 posturi centrale şi două posturi de radio: TVR 1, TVR 2, Antena 1, Pro TV, Kanal D, Prima TV, Naţional TV, Antena 3, România TV, B 1 TV, Realitatea TV, Digi 24, Radio România Actualităţi şi Europa FM.

S-au efectuat 300 de ore de monitorizare, urmărindu-se în primul rând transmisiunile de la orele de vârf, în special în emisiunile de ştiri şi dezbateri. La fel ca în etapele precedente au fost monitorizate doar intervenţiile verbale şi mesajele scrise pentru care îşi asumă responsabilitatea redactorii şii colaboratorii posturilor de radio şi televiziune.

Etichete: CNA, greseli gramaticale, greseli jurnalisti, monitorizare cna, monitorizare greseli, perle jurnalisti

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE