Pistele de biciclişti din Capitală au fost abandonate. Primăria vrea să le mute pe carosabil



Dintr-un proiect ce trebuia să dea undă verde circulaţiei ecologice şi fluidizării traficului din Capitală, pistele de bicicletă din Bucureşti s-au dovedit nefuncţionale şi au ajuns un coşmar atât pentru biciclişti cât şi pentru şoferi şi pietoni, la o cheltuială de peste 10 milioane de euro pentru administraţia locală. Acestea nici nu mai sunt întreţinute în acest moment de autorități, iar Administraţia Străzilor spune că prioritatea principală rămân şoferii. 

Pistele de biciclete s-au dovedit în ultimii ani total nefuncţionale, fiind blocate de maşini parcate, standuri de ziare, staţii de RATB, stâlpi sau panouri publicitare, iar câteva dintre piste au fost chiar desfiinţate de Poliţia Rutieră în urmă cu câteva luni. Contractul de întreţinere a pistelor a expirat la începutul acestui an, astfel încât pistele sunt, în acest moment, abandonate.În ciuda problemelor şi criticilor asupra faptului că pistele de biciclişti nu sunt utilizabile, Administraţia Străzilor a continuat să amenajeze pistele în acelaşi fel, sub avizul Brigăzii Rutiere a Municipiului Bucureşti. 

Astfel, în ciuda a nenumărate sesizări atât din partea Brigăzii Rutiere cât şi din partea organizaţiilor non-guvernamentale şi a bicicliştilor, multe dintre cele aproape 40 de piste, în care s-a investit peste 10 milioane de euro, nu respectă prevederile Codului Rutier şi pun în pericol siguranţa pietonilor şi a bicicliştilor. 

Contractele de întreţinere a celor 10 piste construite în 2008 a expirat, la începutul acestui an şi nu există intenţia de a le prelungi sau a realiza altele în viitorul apropiat. Astfel, majoritatea pistelor din Bucureşti nu mai sunt întreţinute în acest moment, potrivit reprezentanţilor Administraţiei Străzilor, iar în viitorul apropiat nu se prevede o îmbunătăţire a situaţiei.

"Nu s-a mai investit niciun leu în piste pentru biciclişti. Deocamdată, priorităţile Bucureştiului sunt şoferii. În Bucureşti sunt peste 2 milioane de maşini, iar biciclişti avem sub 1%. Nu avem o cultură pentru bicicletă cum au nemţii, austriecii, belgienii" a declarat Carmen Dincă, reprezentant al Administraţiei Străzilor, autoritatea însărcinată cu amenajarea şi administrarea pistelor de biciclete în Bucureşti.

 

Ca urmare a faptului că pistele de biciclete nu au mai fost întreţinute, vopseaua se scorojeşte de pe trotuar, dungile galbene ce delimitează pistele se dezlipeasc, iar în unele porţiuni trotuarul chiar s-a surpat. (Mai multe imagini în galeria FOTO)

Pentru starea actuală a pistelor de biciclete, Administraţia Străzilor acuză pe aproape toată lumea, de la Poliţia Rutieră şi primăriile de sector până la şoferii de RATB, mărimea străzilor şi "lipsa de civilizaţie" a bucureştenilor. 

 

(înregistrări preluate dintr-o ancheta amănunţită a Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România a primelor 10 piste inaugurate, pe care o puteţi consulta aici

Temperamentul şoferilor români şi diametrul străzilor sunt principalele probleme în dezvoltarea infrastructurii aferente circulaţiei bicicletelor în Bucureşti, potrivit reprezentanţilor Administraţiei Străzilor, cei care au fost însărcinaţi cu amenajarea pistelor de biciclete în Capitală.  De asemenea, Administraţia Străzilor dă vina şi pe Poliţia Rutieră, pentru că nu aplică amenzi pentru a se asigura de faptul că pistele nu vor mai fi blocate de maşini parcate. „Poliţia Rutieră trebuie să dea amenzi la sânge celor care parchează pe piste. Implimentarea pistelor are legătură cu autoritatea Poliţiei Rutiere de a-şi face treaba şi de a da amenzi” declară Carmen Dincă, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Străzilor, pentru B365.ro. Contactaţi de B365.ro, reprezentanţii Poliţiei Rutiere au declarat că această atribuţie revine Poliţiei Locale încă de la începutul anului 2011. 

O altă problemă ce s-a pus de-a curmezişul dezvoltării pistelor de biciclete este lipsa de comunicare cu primăriile de sector. Acestea au eliberat autorizaţii pentru staţii de RATB, stâlpi, chioşcuri ce au fost plantate pe pistele de biciclete, potrivit reprezentanţilor Administraţiei străzilor.  

Şoferii de RATB sunt şi aşa foarte deranjaţi de motociclişti. Dacă mutăm şi bicicliştii pe carosabil o să iasă măcel, pentru că nici şoferii, nici bicicliştii şi nici motocicliştii nu se respectă în trafic” - Carmen Dincă, Administraţia Străzilor 

Administraţia Străzilor acuză chiar şi lipsa de civilizaţie a bucureştenilor pentru insuccesul de până acum al pistelor de biciclete. „E complicat să faci educaţie bucureştenilor, Bucureştiul fiind un oraş extrem de greu de gestionat din punct de vedere comportamental, fiind un amestec de provinciali veniţi din toate zonele ţării” a punctat reprezentantul Administraţiei Străzilor.

Piste închise

Sursa foto: Optar.ro

În luna aprilie a acestui an, pista de biciclete de pe bulevardul Dimitrie Cantemir din Capitală, pe zona cuprinsă între bd. Gheorghe Şincai şi bd. Mărăşeşti şi cea de pe Bulevardul Regina Elisabeta au fost desfinţate de către Administraţia Străzilor din cauza pericolelor la adresa siguranţei bicicliştilor pe care le constituiau obstacolelor de pe traseu. Deşi închiderea acestor tronsoane urma să fie doar una temporară, Administraţia Străzilor nu a mai efectuat reabilitarea şi îndepărtarea obstacolelor, aşa că acestea au rămas abandonate.

“Tronsoanele nu pot fi refăcute, în opinia noastră. Orice alt proiect presupune piste noi, adică noi proiecte şi avize. Nu avem cunoştinţă să se fi lucrat la tronsoanele închise. Din observaţiile noastre, nu s-a executat nicio lucrare” a declarat pentru B365.ro Marian Ivan, membru fondator al OPTAR, organizaţie ce luptă pentru drepturile bicicliştilor din Bucureşti. 

În acest moment, Primăria Capitalei a constituit o comisie care de o lună şi ceva de zile dezbate problema pistelor împreună cu reprezentanţi ai Poliţiei Rutiere, ai Administraţiei Străzilor şi ai ONG-urilor privind apărarea drepturilor bicicliştilor. "S-a luat în calcul inclusiv ideea de a se muta aceste piste pe carosabil, dar deocamdată nu s-a luat o decizie.  Sperăm ca în maxim 2 luni să se ia o decizie, deocamdată lucrurile au rămas aşa, nu s-a mai făcut niciun contract, nu s-a mai investit niciun leu" a declarat reprezentantul Administraţiei Străzilor pentru B365.ro. Aceasta precizează că abia după ce comisia va lua o decizie vor putea fi trasate alte piste şi făcute alte contracte de întreţinere şi reabilitare.

Pe lângă situaţiile în care pistele de biciclete sunt blocate de diverse obstacole, un biciclist se loveşte şi de altă problema: înălţimea bordurilor. În multe zone, bordurile nu au fost coborâte pentru a permite trecerea unei biciclete, lucru care obligă bicicliştii să se dea jos de pe bicicletă când vor să traverseze strada.

În total în Bucureşti au fost amenajaţi peste 160 de kilometri de piste pentru biciclete, structurate în aproape 40 de tronsoane. Acestea au fost amenajate în două etape: prima, cuprinzând în jur de 10 tronsoane, finalizată în 2008, iar cea de-a doua etapă, cuprinzând aproape 30 de tronsoane, a fost finalizată în 2010. 

Etichete: Administraţia Străzilor, Bucureşti, piste biciclete, poliţia rutieră, promo

0/12 COMENTARII
O550HWCrW
11 Aug 10:00
+0
VOTURI
-0
După Trek Soho, prima bicicletă luată een ride test la Portocala Mecanică, ueramză tot un messenger bike wannabe. Mashup e een mod sigur o alegere bună pentru cei care sunt een căutarea unei variante entry level pentru o bicicletă single speed. Concept pe care mulţi bucureşteni au o problemă een a-l eenţelege, după cum mărturisesc cei de la Bike Urban Station, care se confruntă cu frecventa replică: De ce să eemi iau o bicicletă cu o singură viteză, ce2nd pot să eemi iau una cu mai multe şi mai ieftină? Nu cred că trebuie să fac nici un lobby pentru single speed aici, ci doar să spun că am avut de fiecare dată pe Mashup viteza pe care mi-am dorit-o een Bucureşti. E uşor de transformat, doar eentorce2nd roata şi folosind al doilea butuc, eentr-o single speed freewheel eentr-una fixie. Cum e la fel de uşor să păstrezi două fre2ne, o fre2nă sau nici una.
0szGqZba
19 Jul 00:35
+0
VOTURI
-0
nu stiu de ce, dar si eu fac foarte des gsreeala asta. si mai gresesc cand vreau sa scriu studentii si scriu stundetii . ca sa fiu complet sincer, chiar si acum cand am scris mesajul am gresit si a trebuit sa ma corectez.si da, pista asta e ok doar pentru copiii care nu au implinit 14 ani. ca ei saracii nu au voie nici pe strada, nici pe trotuar, nici in parcuri. dar e destinata doar copiilor de sub 14 ani care stau pe langa zona pistei. ca aia din Noua sau Bartolomeu trebuie sa zboare pana pe pista eventual cu elicopterul lui Butuza
Ovidiu
17 Oct 11:33
+0
VOTURI
-0
Sa inteleg ca provincia este de vina ca aveti autaritati handicapate, pietonul este cel mai periculos participant la trafic pt. ca se misca haotic si daca are trasat locul lui pe trotuar tot pe pista de biciclete circula si este indignat daca il "claxonezi", totul tine de mentalitate, atata timp cat mersul pe bicicleta este considerat degradant nu se v urca lumea pe bicicleta si daca veti avea piste de biciclete, daca 50 % din pietoni s-ar urca pe bicicleta problema pistelor ar fii in mare parte rezolvata. si puteti venii la Oradea sa vedeti cum pot coabita civilizat pietoni, biciclistii si soferi
Sorin
07 Aug 12:56
+0
VOTURI
-0
Sigur ca e greu, dar administratia strazilor este platita din banii nostrii sa faca. Cum au dat de greu gata, au gasit motive, prea putini biciclisti, bucuresteni needucati... Ia mai plecati voi din posturile platite din banii nostrii daca sunteti incompetenti, Gasiti alte joburi unde puteti face fata.
Mircea
07 Aug 11:23
+0
VOTURI
-0
De retinut cateva aspecte:
1. Legea spune ca biciclistul nu are prioritate la traversarea unei strazi, doar pietonul. Deci trebuie sa te dai jos dupa bicicleta daca vrei sa traversezi o strada. Probabil asta este motivul pentru care nu exista legaturi intre piste la traversarea strazilor.
2. Sunt zone unde pistele de biciclete nu pot fi adaugate pentru ca nu exista spatiu sau ar incurca circulatia pietonilor. Nu stiu daca rutele ocolitoare sunt o solutie, dar par a fi singura rezolvare.
3. Mersul biciclistilor pe trotuar ar trebui sa se supuna unei reguli simple: pietonul primeaza. Am vazut biciclisti gonind pe trotuar in zone unde se jucau copii. Nu vreau sa ma gandesc la impactul dintre o bicicleta in viteza si un copil, cat de devastator ar fi pentru cel din urma.
4. Este un cerc vicios care trebuie rupt: ca sa invatam sa mergem cu bicicleta la munca, avem nevoie de piste pentru biciclisti care nu se vor construi pentru ca nu avem aceasta cultura, a mersului pe bicicleta la munca. Eu as propune ca intai sa fie promovata idea de a folosi bicicleta in orice mod si in orice locatie a.i oameniilor sa le intre in obisnuinta. Administratia ar trebui sa puna la dispozitia oamenilor biciclete de inchiriat care sa poata fi luate dintr-un loc si lasate in altul. Dupa aceea, vor dori singuri sa mearga cu bicicleta la munca in loc de masina.
5. Amenzi pentru cei care parcheaza aiurea pe piste. Cat timp politia nu face nimic, nici ca o sa se schimbe ceva.
6. Parcari pentru biciclete. Eu nu am avut unde sa las bicicleta in siguranta pana nu i-am dat ceva portarului de la firma sa ma lase sa o pun langa dugheana lui.
Victor1987
07 Aug 02:15
+0
VOTURI
-0
Puteti sa puneti voi 10000000000000 de oglinzi pe stalpi,nu se uita nici un sofer in ele.Singura solutie pentru pistele de biciclisti?Sa fie pe marginea strazii,delimitate de stalpi mici.Altfel se creeaza noi spatii de parcare pentru taranul de oras.Bucurestiul este irecuperabil,toti taranii sunt aici,ca doar e capitala.Pana una alta,mergem pe unde apucam,si ne rugam sa ajungem intregi la destinatie.Asta e Romania,asta e Bucurestiul,nu il schimbam nici intr-un miliard de ani.Romanul este cea mai proasta natie de om de pe planeta,si prea putini romani reprezinta exceptia
Pieter van Abshoven
06 Aug 19:38
+0
VOTURI
-0
Pentru avea o idea despre istoria in Olinda si situatia actuala biciclistilor, vezi http://vimeo.com/29401217
Adrian
06 Aug 19:22
+0
VOTURI
-0
Eu zic ca ar fi cazul sa organizam un miting sau un mars....toti biciclistii din capitala.
dinu
06 Aug 18:47
+0
VOTURI
-0
http://www.myeconomist.info/cine-poate-beneficia-de-firme-offshore-intr-un-paradis-fiscal/
nechita alexandru
06 Aug 16:05
+0
VOTURI
-0
Folosesc bicicleta aproape in fiecare zi, consider ca trebuie plecat de la urmatoarele premise:
- un numar tot mai mare de bucuresteni au biciclete.
- exista directive europene de utilizare as bicicletelor ca mijloace de transport in comun.
- bicileta este extrem de utila pe segmentul 3-7 km.

Propuneri:

- piste de biciclete pe carosabil ( pietonii au dreptul lor, deplasarea pe trotuar nu se face coerent)
- separare fizica intre carosabil si pista, pe arterele largi.
- solutii pentru traversarea intersectiilor mari de catre bicicliclisti - Unirii, Universitate. Ex. Piata victoriei are piste coerente pe toate laturile doar bordura este prea mare.
- acolo unde pista de biciclete are in dreptul ei parcari in spic sa se monteze o sicana ( denivelare ) care sa faca atenti soferii ca pot sa aiba biciclete in spate, sau montarea de oglinzi pe stalpi la un anumit numar de locuri de parcare.
mihai
06 Aug 12:16
+0
VOTURI
-0
o alta proostie pe care se vor arunca alte 10 mil de Euro sau poate avem noroc de mai mult....si cine spune ca de data asta le vor face bine... pentru ca le muta pe strada insamna ca muta problema de pe trotuar pe strada...ca pana una alta asta sunt biciclistii in Bucuresti...o problema...ca sa poata functiona si pe strada trebuie gandite si racordate la celelalte sisteme de circulatie...auto, transport in comun, pietonal, parcari , noduri de circulatie, rampe, etc....in toata lumea cu biciclete la cap pistele sunt gandite integrat ...nu sunt pe trotuar si nici pe strada, ci sunt pe pistele de biciclete...propun sa nu ne mai dam cu parerea si sa ne uitam si sa ii ascultam la si pe cei care au reusit deja sa merga pe bicicleta... http://www.youtube.com/watch?v=fC89ORriN3E&feature=player_embedded...:D

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE