Prima detectare directă a undelor gravitaţionale. Cum putem auzi Universul

Echipe internationale de cercetatori au anuntat joi prima detectare directa a undelor gravitationale, un avans major care deschide o noua fereastra spre misterele universului, scrie AFP.

Prima detectare directa a undelor gravitationale. Cum putem auzi Universul (Foto destepti.ro)
Prima detectare directă a undelor gravitaţionale. Cum putem auzi Universul (Foto destepti.ro)

Aceasta descoperire, care vine dupa mai multe decenii de eforturi, confirma o predictie importanta a teoriei relativitatii generale enuntata de Albert Einstein in 1915.

"Acest avans marcheaza nasterea unui noi domeniu al astrofizicii, total nou, comparabil cu momentul in care Galilei si-a indreptat pentru prima oara telescopul spre cer", in secolul al XVII-lea, a afirmat France Cordova, directoarea Fundatiei nationale americane pentru stiinte (National Science Foundation), care finanteaza laboratorul Ligo.

Aceste unde gravitationale au fost detectate in Statele Unite in 14 septembrie 2015 de cele doua instrumente ale observatorului Ligo (Laser Interferometer Gravitational-wave Observatory), care masoara fiecare patru kilometri.

Echipa de oameni de stiinta de la Ligo lucreaza in stransa colaborare cu colegii lor de la Centre National de la recherche scientifique (CNRS, Franta) si cu echipele detectorului franco-italian Virgo, in apropiere de Pisa (Italia).

Anuntul acestor prezentari intervine in contextul zvonurilor care circula de mai multe saptamani in comunitatea stiintifica potrivit carora echipele de la LIGO ar fi reusit sa detecteze aceste unde direct, pentru prima oara. Undele gravitationale sunt generate de perturbarile produse de reteaua spatiu-timp sub efectul deplasarii unui obiect cu masa mare, precum gaurile negre.

Aceasta teorie avansata de Einstein ar putea sa se prezinte ca undele formate de o piatra aruncata intr-o apa sau ca deformarea suferita de o plasa sub greutatea unui obiect, in acest caz plasa fiind spatiu-timpul. Potrivit acestor zvonuri, descoperirea ar fi fost facuta observand coliziunea a doua gauri negre si fuziunea lor.

O dovada indirecta a existentei undelor gravitationale a fost produsa prin descoperirea in 1974 a unui pulsar si a unei stele neutronice, de catre Russel Hulse si Joseph Taylor, care le-a adus premiul Nobel in 1993. Detalii, pe Hotnews.

Etichete: einstein, unde gravitationale, univers