Pro Infrastructură: M6 va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate



ONG-ul Asociaţia Pro Infrastructură a avertizat luni că magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanţă, din cauza eşecului autorităţilor române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE).

Cand va fi finalizata Magistrala 6 de metrou spre Otopeni. Ultimul anunt al Metrorex
Când va fi finalizată Magistrala 6 de metrou spre Otopeni. Ultimul anunţ al Metrorex

"Magistrala de metrou M6 (1 Mai-Aeroportul Otopeni) va avea finanţare europeană nerambursabilă asigurată doar pe jumătate din distanţă, adică doar până la Staţia Tokyo (zona Mall Băneasa). Decizia vine în urma eşecului autorităţilor române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea ("Request for Clarifications") trimisă la Bucureşti în 16.02.2018", se arată într-o postare pe Facebook.

Asociaţia Pro Infrastructură a subliniat că, pentru accesul la document, a trebuit să dea în judecată Ministerul Fondurilor Europene (MFE) şi instanţa a dat dreptate ONG-ului în 13 septembrie. MFE nu a făcut recurs, iar săptămâna trecută ONG-ul a primit documentul respectiv.

"În scrisoare, experţii de la Bruxelles prezintă şase "aspecte critice" (alături de altele secundare) în vederea obţinerii finanţării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absenţa unei analize de opţiuni veritabile şi estimarea costurilor la un nivel prea scăzut", se arată în postare.

Mai mult de atât, Comisia susţine că Magistrala M6 nu ţine cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere.

"La fel de important este deranjul creat pe DN1 în timpul execuţiei staţiilor în galerie deschisă, iar autorităţile române sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului în 4,5 ani (unul aferent licitaţiei şi alţi 3,5 de lucrări în teren)", susţine ONG-ul.

Din februarie şi până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română şi specialiştii europeni, iar în 6 noiembrie, ministrul Fondurilor Europene, Rovana Plumb, a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 staţii din totalul de 12, potrivit ONG-ului.

"Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuţia de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecută cererea de finanţare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate", se arată în postare.

Asociaţia consideră că responsabilii din minister sunt nerealişti, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiţiei, lucrările urmând să fie demarate în 2019.

"În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (începută la sfârşitul lui 2011 şi încă nefinalizată)", se arată în postare.

În acest context, asociaţia solicită oficialilor din Ministerul Transporturilor şi Metrorex să înţeleagă semnificaţia reală a deciziei Comisiei Europene şi să se concentreze pe accelerarea proiectelor pe Magistralele 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) şi 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere dense, cu trafic semnificativ, prioritare în faţa secţiunii Tokyo-Otopeni a M6.

Etichete: Asociaţia Pro Infrastructura, foduri europene, m6, magistrala m6

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE