"Vreau să fiu stewardesă.ro": prima platformă din România care te învaţă să fii însoţitor de zbor



Două tinere din Bucureşti au pus pe picioare primul site cu şi despre stewardese din România, o platformă care îţi arată toate condiţiile necesare pentru a deveni însoţitor de zbor, dezvăluite de persoane care au activat în această meserie. Pe lângă aceste informaţii, interviuri cu însoţitorii de bord din România şi o serie delicioasă de întâmplări ciudate prin care au trecut aceştia de-a lungul timpului, Vreausafiustewardesa.ro organizează şi cursuri de pregătire pentru interviurile de recrutare desfăşurate de companiile aeriene în România. Cât costă cursurile, care sunt condiţiile esenţiale pentru a deveni stewardesă, dar şi regulile stricte mai puţin cunoscute care trebuie respectate în această meserie, aflaţi dintr-un material B365.ro.

CUM A VENIT IDEEA PLATFORMEI VREAU SĂ FIU STEWARDESĂ

Anca Dumitrescu şi Georgiana Ene au demarat proiectul "Vreau să fiu stewardesă" anul trecut. Ideea le-a venit la o cafea, în luna august, când s-au întâlnit să pună la cale diverse evenimente, domeniul de care se ocupau atunci. Georgiana a terminat Şcoala Superioară de Aviaţie în 2010, aşa că a împărtăşit cu Anca frustrarea legată de faptul că nu există platforme de informare pe zona însoţitorilor de zbor.


Anca Dumitrescu (stânga) şi Georgiana Ene (dreapta)

Astăzi, la niciun an de la lansare, site-ul are 50.000 vizitatori unici pe lună, iar la cursurile Vreausafiustewardesa.ro au participat peste 100 de persoane, dintre care 80% lucrează, în prezent, ca însoţitori de zbor.

"M-am dus în seara aceea acasă şi am cumpărat domeniul vreausăfiustewardesă.ro. Am dat drumul şi cursurilor şi, până acum, circa 80% dintre cursanţi au trecut de interviul de recrutare, au fost selectaţi de companii ca Etihad, Qatar, Wizz air, Ryanair, iar astăzi deja zboară, sunt însoţitori de bord. Ne scriu frumos, ne povestesc. E o mare satisfacţie să-i vezi că şi-au îndeplinit visul", spune Anca.

"Cobaiul" proiectului a fost sora Georgianei, în cazul căreia rezultatele s-au văzut rapid. După cum povestesc fondatoarele proiectului, după ce a finalizat cursurile, a fost recrutată de Etihad Airways şi, din luna martie a acestui an, a început să activeze ca însoţitoare de zbor.

CUM S-A FORMAT ECHIPA VREAU SĂ FIU STEWARDESĂ

După lansarea platformei şi odată cu conferinţa organizată în acest sens, au primit e-mailuri de la stewardese.

"Nicoleta Gherman ne-a scris la trei zile de când ne-am lăsat. Nicoleta e exemplul nostru, care a reuşit să aibă cu adevărat o carieră. A fost însoţitor de bord 10 ani, s-a întors în ţară şi nu a renunţat. A continuat şi s-a implicat în organizare de cursuri, ne-a scris că vrea să lucreze alături de noi, iar în prezent e implicată în deschiderea unei noi Şcoli de Aviaţie de la Cluj."

Nicoleta este şi unul dintre trainerii de la cursurile organizate în cadrul proiectului.

Echipa Vreausafiustewardesa.ro

CONDITII ESENŢIALE PENTRU A DEVENI STEWARDESĂ

Anca şi Georgiana ne-au împărtăşit condiţiile esenţiale pe care, dacă nu le respecţi, nu poţi deveni stewardesă.

♦ Înotul- Nu există probă de înot la recrutare, însă trebuie să înveţi să înoţi până urci în avion. În cadrul trainingului de după angajare, trebuie să dovedeşti că nu îţi e frică de apă şi că, în caz de urgenţă, poţi înota.

♦ Înălţimea- campaniile aeriene arabe, din Orientul Mijlociu, au regula  "2 şi 10" sau "2 şi 12".

"Candidaţii trebuie să atingă ridicaţi pe vârfuri, desculţi, cu mâna ridicată, 2 metri şi 10 în cazul Etihad. Celelalte companii impun o înălţime de 2 metri şi 12. Dacă ai sub, nu ai nicio şansă. Asta e prima probă. La Wizz Air trebuie să atingi 1 metru 65, dar sunt companii care merg şi sub înălţimea asta, chiar 1.57- asta am văzut la companiile aeriene din Europa. Cumva au o şansă şi fetele mai mici de înălţime", explică Anca.

♦ Vârsta- Companiile arabe şi cele americane cer să ai peste 21 de ani, unele companii din Europa acceptă ca vârstă minimă 18 ani.

♦ Vederea- Se acceptă dioptrii de plus-minus 4 .

♦ Diplomă de BAC, neapărat. "Ne scriu foarte des fete să ne întrebe dacă se pot angaja fără diplomă. Nu se poate", avertizează Georgiana.

CE COMPANII CER LICENŢĂ DE ZBOR, UNDE TE POŢI ANGAJA FĂRĂ EA

Un certificat de însoţitor cu licenţă de zbor se obţine în urma training-ului unei şcoli de aviaţie sau al unei companii aeriane care oferă şi trainingul, explică Georgiana. Conform acesteia, companiile aeriene sunt de două tipuri: cele care angajează fără licenţă şi instruiesc personalul pe banii lor şi cele care angajează doar personal care deţine în prealabil licenţa de zbor.

Companii care cer licenţă de zbor sunt, de pildă, Tarom, Carpatair, Blue Air, Air France, Alitalia.

Campanii care nu cer licenţă de zbor: Wizz air, Etihad Airways, Qatar Airways, care au propria şcoală în cadrul companiei.

Conform Ancăi, unele companii aleg să instruiască însoţitorii de zbor, pentru că doresc ca aceştia să să ofere serviciile pe care compania le are şi pentru aeronava pe care operează.

"Dacă îmi obţin calificarea pe o aeronavă Boeing şi mă duc pe un Airbus, trebuie să învăţ ce trebuie să fac pe aeronava asta. Şi tipul de customer service e specific fiecărei companii în parte, mai ales la cele arabe, de cinci stele. Ele sunt foarte inflexibile", explică.

REGULI STRICTE LA COMPANIILE CU SALARIILE CELE MAI MARI

Companiile de tipul Qatar Airways sau Etihad Airways oferă salarii mari, însă angajarea aici vine cu reguli stricte, mai ales de etichetă. Ca de exemplu:

- n-ai voie să rămâi însărcinată (la Qatar, niciodată; la Emirates, se permite acest lucru, dacă ai o anumită vechime în companie, minim 3 ani)

- nu ai voie să mesteci gumă când eşti în uniformă; chiar dacă eşti în afara avionului

- uniforma trebuie să fie mereu impecabilă

- nu ai voie să te căsătoreşti în primii 5 ani de la angajare- regulă Qatar. Regulile complete de la Qatar Airways le găsiţi AICI.

Însă, după cum explică Anca, pe cât de stricte sunt regulile, pe atât de profesioniste sunt angajatele.

"Însoţitorii de bord sunt de nota 10. Vorbim de stewarzi care interacţionează cu VIP-uri, politicieni, oameni din familii regale, superstaruri."

PÂNĂ LA CE VÂRSTĂ POŢI FI STEWARDESĂ

După cum a povestit Anca, dacă te menţii în formă şi ai îmbătrânit la ei, ai o şansă. 

"N-o să poţi să zbori la 50 de ani, asta e clar. Neoficial, 35 de ani e vârsta maximă până la care ei fac angajări. Dacă te prinde vârsta asta în cadrul companiei însă, te menţii şi eşti sănătos, ai şanse să mai zbori sau să lucrezi tot în cadrul companiei, dar pe alt post, la sol, poţi să fii trainer", explică. Adaugă totodată că ştie fete care au prins 40, 40 şi ceva de ani în cadrul companiilor şi încă zboară.

Cu toate astea, Georgiana subliniază că vechimea în muncă ţine şi de ambiţia şi dedicarea ta:

"Oamenii care îşi doresc să vadă lumea, să încerce meseria asta şi apoi să se întoarcă acasă nu cred că rezistă mai mult de doi ani. Cei care se duc acolo să facă carieră şi bani- pentru că sunt salarii foarte bune raportate la România, salarii de 2000 şi 3000 de euro, greu de atins de cineva de până 30 de ani, au şanse să rămână mult timp pe post"

CE SE ÎNTÂMPLĂ DACĂ TE ÎNGRAŞI

După cum au explicat fondatoarele Vreausafiustewardesa.ro, nu eşti concediat dacă te îngraşi, însă primeşti o avertizare şi, dacă nu remediezi situaţia, poţi fi dat afară.

"Nu te dau afară din prima, însă eşti avertizat. Tu ai o uniformă cu măsurile date, pe care le aveai când te-ai angajat. Dacă te îngraşi, o duci la modificat. Compania te avertizează, o dată, de două ori, fă ceva în sensul ăsta. Una dintre regulile lor e să te păstrezi sănătos, îţi pun la dispoziţie sală şi nutriţionist care să aibă grijă de tine. Dacă începi să te îngraşi, primeşti avertizare să slăbeşti, de pildă, cinci kilograme. Dacă nu se întâmplă, da. Nu mai corespunzi imaginii pe care compania vrea să o afişezi".

 

CE TE ÎNVAŢĂ CURSURILE DE LA VREAU SĂ FIU STEWARDESĂ

Pe site afli informaţiile de bază, dar la cursuri testezi toate etapele prin care treci pentru angajare şi primeşti feeback de la instructori, explică Anca.

CURSUL DE PATRU ZILE:

curs pregătitor, în limba engleză, pentru interviu la o companie aeriană

♦ durata: 4 zile, a câte 8 ore

♦ frecvenţa: organizat o dată la 5-6 săptămâni

♦ cât costă: 200 de euro

♦ ce înveţi: 

Ziua 1: Comunicare

Ziua 2: Prezentare personală – High Altitude glamour

Ziua 3: Tehnici de interviu si organizarea de mese rotunde

Ziua 4: Recapitulare şi simularea interviului final 

"Candidaţii învaţă cum să se îmbrace, îşi exersează limba engleză, ne ocupăm de CV-ul lor, avem pe cineva de la recutare care le verifică şi le spune ce trebuie să scoată în faţă. Specialistul de HR, care a fost în echipa de recrutare a unei companii aeriene, simulează, timp de o zi, discuţii 1 la 1 cu fiecare, de tipul intervievator-candidat, îi pune în diverse situaţii, ca să ştie ce să răspundă. Ne ocupăm de fotografiile lor, le facem noi cu un fotograf profesionist, îi familiarizăm cu termenii din aviaţie, facem jocuri de grup, care se fac şi la interviul propriu-zis."

Cursul este  susţinut de Nicoleta Gherman, care a fost, timp de 10 ani, însoţitor de bord la Qatar Airways, dintre care, în ultimii cinci, a ocupat funcţia de Cabin Services Director. 

CURSUL DE O ZI

♦ curs pentru interviul la o companie anume

♦ durata: 8-10 ore

♦ frecvenţa: de fiecare dată când o companie aeriană face recrutări în România

♦ cât costă: 250 de lei

"Cursul de o zi îl facem când o companie aeriană organizează interviuri în România, cu câteva zile înainte. Îi pregătim pe oameni special pentru interviul companiei respective. Simulăm exact probele peste care vor trece acolo. Un trainer, fost însoţitor de zbor de la compania cu pricină, îi învaţă despre ce e vorba strict la interviul acela. În preţ sunt incluse şi cărţile de specialitate, dar şi cateringul pe care îl oferim."

CURS DE ENGLEZĂ PENTRU VIITORII ÎNSOŢITORI DE ZBOR

♦durată: 3 zile

♦ cât costă: 120 de euro

♦ ce înveţi:

- cum să te exprimi cât mai simplu şi mai uşor în limba engleză

- cum să îţi construieşti o prezentare personală care să impresioneze

- în ce constă testul scris de limba engleză de la interviurile cu companiile aeriene 

- modele de teste și exerciții ce se dau la proba de limba engleză.

- învățarea vocabularului specific aviaţiei

- exersarea celor mai dificile probe de la interviul cu o companie aeriană.

CÂT DUREAZĂ şi CÂT COSTĂ O ŞCOALĂ DE AVIAŢIE PROPRIU-ZISĂ

Georgiana spune că, la Şcoala Superioară de Aviaţie, cursurile costă undeva la 1600 de euro, dar, pe parcurs, ai de achitat mai multe taxe:

- taxă pentru partea practică, pentru orele de zbor pe avion, plătită la compania la care le faci

- orele de simulator, cazarea şi deplasarea până la Sofia, unde se află acesta

- plata examenelor

"La final, când tragi linie... costurile mele au fost undeva la aproximativ 5000 de euro, cu tot cu deplasare şi cazare, toţi banii pe care i-am dat pentru a face şcoala asta. Dar îţi scoţi costurile, dacă te angajezi", adaugă.

CÂT DE REPEDE TE POŢI ANGAJA DUPĂ CE TERMINI CURSURILE VREAU SĂ FIU STEWARDESĂ

Conform fondatoarelor, de la terminarea cursurilor şi până la angajare trec circa 6 luni.

"Nu poţi să termini azi un curs şi mâine te-ai angajat. Din momentul în care termini cursul, aştepţi să mergi la recrutare, treci de toate probele, aştepţi contractul, analizele, toată procedura. Mai durează încă vreo două luni până te angajează, încă două luni până faci trainingul. De la cursul nostru până la a purta uniforma trec circa şase luni", spune Gerogiana.

De asemenea, Anca avertizează că procesul de selecţie în sine este unul destul de dur.

"Aplică mii şi ajung la interviul propriu-zis câteva sute, 200-300 sute, iar, dintre ei, sunt aleşi 15-20, maxim 30. E o concurenţă foarte mare. De aceea, doar persoanele care sunt bine pregătite, pasionate, ajung să fie selectate", subliniază Anca.

 

 

Etichete: insotitor de zbor, realitatea

0/3 COMENTARII
Anca Dumitrescu
18 Aug 14:03
+0
VOTURI
-0
Buna Andreea,

Daca vreuna din informatiile pe care noi le-am oferit in acest articol ti se pare eronata, te rog da-ne de veste. Ar fi un bun inceput. Cat despre restul afirmatiilor tale, aici intrezaresc o urma de frustrare :) Proiectul Vreau sa fiu Stewardesa are in spate oameni cu experienta semnificativa in aviatie si resurse umane. Fosti insotitori de bord care actualmente fac parte din echipa noastra si oameni cu experienta in recrutare ( http://vreausafiustewardesa.ro/echipa-vreau-sa-fiu-stewardesa). Am mai spus-o si o repet: nu cred ca trebuie sa fii brutar ca sa-ti faci o brutarie, ci suficient de inteligent incat sa-ti aduci langa tine oamenii care trebuie si care au experienta necesara in domeniu. Asa ca nu iti inteleg frustrarea legata de faptul ca nici eu, nici Georgiana nu am fost stewardese. Te obliga cineva sa accepti vreun sfat de la noi? Informarea este libera din cate stiu, asa ca fiecare are dreptul sa citeasca, sa filtreze informatiile si sa aleaga ce crede ca e cel mai bun de cuviinta pentru el. Pana una alta, sunt multi cei care lucrand cu noi au ajuns insotitori de bord, iar acesta e cea mai buna marturie a muncii noastre.

Ganduri bune,
Anca
Andreea
18 Aug 11:56
+0
VOTURI
-0
Este plin de greseli si idiotenii articolul. Incepand de la varsta, la ce trebuie sa faci. Nu ne dau noua sfaturi doua fete care nu au zburat niciodata!!!! Este penisibil si neprofesionist. In locul vostru, mi-as alege mai serios subiectele.
Ceea ce nu se spune
17 Aug 12:38
+0
VOTURI
-0
Este ca in Romania n-ai absolut nici o sansa la o pensie decenta in meseria asta. Poate doar daca lucrezi afara. In Romania, cel care-ti fura pensia este chiar statul. Cine vrea sa fie stewardesa, sa lucreze numai afara, altfel va lua teapa vietii sale. Numai in Romania se intampla porcaria asta.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h