Cum au evoluat lucrările la metroul din Drumul Taberei, în 2013 GALERIE FOTO



Anul 2013 a fost unul plin de suişuri şi coborâşuri pentru Magistrala 5. Dacă la începutul anului s-au sistat lucrările la metroul din Drumul Taberei, din cauza lipsei banilor, în ultimul trimestru al lui 2013 au început să prindă contur cele două tuneluri de metrou de pe Magistrala 5. Chiar şi aşa, lucrările sunt în întârziere, iar bucureştenii vor putea călători cu metroul din Drumul Taberei abia peste trei ani, mult mai târziu faţă de termenul anunţat iniţial.

Încă de la începutul anului 2013, lucrările la metroul Drumul Taberei-Universitate riscau să fie încetinite sau chiar oprite, pentru că proiectul de buget de investiţii alocat Metrorex pentru anul 2013 nu prevedea destui bani pentru Magistrala 5. În acest context, au existat mai multe voci, printre care şi fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, care atrăgeau atenția asupra faptului că lucrările la Magistrala 5 vor fi sistate din lipsa banilor şi că şantierele din Drumul Taberei vor rămâne abandonate.

În ciuda problemelor financiare mari, directorul general al instituţiei, Aurel Radu, afirma că s-au făcut eforturi pentru ca lucrările la Magistrala 5 de metrou să se desfăşoare în mod normal în primul trimestru al anului. La mai puţin de două săptămâni de la aceste declaraţii, lucrările la noua linie de metrou Drumul Taberei - Universitate au fost oprite, constructorii sistând lucrarea din cauza lipsei banilor, a anunţat, pe 20 februarie, Dan Trifu, consultant al Metrorex pentru lucrările la magistrala M5. Tot atunci, Trifu a precizat că statul român pierde 3,5 milioane euro pe lună pentru conservarea lucrărilor de pe şantierele Magistralei 5.

În replică, directorul general al Metrorex, Aurel Radu, a infirmat declaraţiile lui Trifu, precizând că lucrările nu au fost sistate. „Cu plăţile suntem la zi. Termenul final de circulare cu călători pe tronsonul acesta va fi 2016. Demersurile pe finanţare europeană s-au făcut tot timpul, dar nu au fost aprobate. Sistările au fost anunţate de un ONG, nu este adevărată această afirmaţie. Cel târziu la sfârşitul lunii mai muncitorii se vor apuca de forat între staţii. Banii ajung pentru semestrul 2“, a declarat Aurel Radu.

La aproape şase luni de de când B365.ro dezvăluia că lucrările la metrou s-au oprit, iar "cârtiţele" gigant care trebuiau să sape tunele zac în subteran pe o chirie uriaşă, directorul general al Metrorex a precizat că instuţia nu a plătit niciodată şi nu plăteşte conservarea lucrărilor pentru metroul din Drumul Taberei deoarece acestea nu au fost niciodată sistate. Asta contrar dezvăluirilor din presă, conform cărora statul român ar plăti zilnic 100.000 de euro pentru conservarea şantierelor. Şeful Metrorex a mai declarat atunci că "frezele nu au stat degeaba în subteran", ci au fost supuse procesului de montare, alimentare cu energie electrică, revizie şi probe pentru a fi pregătite pentru excavaţiile care urmau să înceapă în prima jumătate a lunii septembrie.

Şi premierul Victor Ponta a anunţat că a avut o discuţie cu conducerea Metrorex şi directorii celor două companii care lucrează la acest proiect, Astaldi şi Max Bogel, şi s-a putut convinge că lucrările la noua magistrală de metrou nu au fost oprite. După ce a fost criticat că nu a asigurat finanţarea necesară Magistralei 5, Ponta a declarat că lucrările la linia de metrou Universitate-Drumul Taberei vor continua cu finanţare asigurată din creditul Băncii Europene de Investiţii (BEI) şi din fonduri guvernamentale.

Magistrala 5, făcută cu bani europeni

Ulterior, magistralele de metrou M4 (Parc Bazilescu - Străuleşti) şi M5 (Drumul Taberei - Universitate), precum şi tronsonul de autostradă Sebeş-Turda au fost incluse în proiectele cu finanţare prin Programul Operaţional Sectorial de Transport (POS-T) pe care Comisia Europeană le-a aprobat la 1 mai, a anunţat ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu. Acesta a precizat că, în urma discuţiilor purtate la Bruxelles, în vederea includerii acestor proiecte în POS-T, Comisia Europeană a aprobat modificările solicitate de către partea română, ceea ce înseamnă că Ministerul Transporturilor va putea deconta din bugetul Uniunii Europene contribuţia de 85% din fonduri structurale. Astfel, Ministerul Transporturilor a făcut un pas important pentru deblocarea fondurilor europene pentru Transporturi, evaluate la circa 4 miliarde de euro, oficialii ministerului de resort precizând că Autoritatea de audit a Curtii de Conturi a transmis Comisiei Europene raportul favorabil pentru deblocarea POS-T. "Prin implementarea acestor masuri am reusit se deblocam POS Transport si astfel vom aduce in Romania peste 4 miliarde de euro", a susţinut Relu Fenechiu, într-un comunicat de presă.

Pe 1 august a venit şi răspunsul oficial de la Comisia Europeană privind acceptul acesteia de a introduce metroul din Drumul Taberei pe lista proiectelor cu finanţare POS-T, după cum a anunţat directorul general al Metrorex. Odată proiectul inclus pe POS-T, statul poate finanţa direct lucrările, urmând să-şi deconteze banii de la UE. În total, este vorba de 4 miliarde de euro - pentru autostrăzi şi pentru M4 şi M5 - bani ce ar putea fi accesați dacă autoritățile române își vor face treaba așa cum trebuie.

După anunţul privind finanțarea din fonduri europene a lucrărilor la magistralele M5 și M4 de metrou, lucrările la stațiile de metrou din Drumul Taberei au fost reluate în forță, în luna mai.

La 28 iunie, Metrorex a atribuit, prin negociere fără anunţ de participare, pentru preţul cel mai scăzut, un contract de 69 milioane lei (15,5 milioane euro) fără TVA asocierii Astaldi - FCC - Delta ACM - AB Construct pentru lucrări suplimentare la un tronson al Magistralei 5 Drumul Taberei - Pantelimon. Contractul vizează lucrări de deviere a reţelelor edilitare aferente Magistralei 5, secţiunea Râul Doamnei - Opera (Haşdeu), conform cerinţelor precizate în caietul de sarcini.

Când vor circula bucureştenii cu metroul din Drumul Taberei

Pe 25 septembrie, când primul Tunnel Boring Machine (TBM), botezat Varvara, a început săpăturile la stația Academia Militară de pe Magistrala 5 de metrou, premierul Victor Ponta a anunțat că metroul din Drumul Taberei va deveni funcțional în semestrul al doilea din 2016, iar traficul în zonă va fi reluat din toamna anului 2014. Potrivit programului de lucrări, structura staţiilor şi a tunelelor va fi gata în prima jumătate a anului 2015. Urmează lucrările de montare a căii de rulare, cele de automatizări şi finisajele. Termenul preconizat pentru darea în folosinţă a tronsonului Râul Doamnei - Eroilor 2 - al doilea semestru al anului 2016 - este mai mare cu mai bine de un an faţă de termenul anunţat iniţial. "E o întârziere de un an pentru că nu s-a pus niciun ban în bugetul 2011-2012. Am pus în 2012, la rectificare, bani pentru această magistrală, şi acum în 2013. E foarte important că s-a reuşit trecerea unei părţi importante de finanţare pe Programul Operaţional Sectorial de Transport, după ce s-a deblocat, pentru că am putut începe şi lucrările de aici de la magistrală, proiectul fiind blocat de pe vremea doamnei Boagiu şi a domnului Iordache. E adevărat că unul e liber, iar unul e în închisoare, dar au exact aceeaşi responsabilitate pentru că am avut programul blocat. Finanţarea europeană pune o încărcătură mai mică pe buget, nu mai trebuie să tăiem din alte părţi şi se asigură o continuitate", a declarat Ponta.

La 5 zile de la începerea săpăturilor, avansul Varvarei era deja vizibil, iar la aproape o lună de la demararea lucrărilor, cârtiţa uriaşă înaintase 245 de metri în subteran. Pe 8 noiembrie, Varvara a ajuns în staţia Orizont

Varvara a început să foreze după mai bine de un an de când au fost coborâte cele două TBM-uri în subteran. Ulterior, pe 21 noiembrie, a început să foreze şi cea de-a doua cârtiţă uriaşă, Filofteia. Începerea săpăturilor la cele două tunele de metrou a fost amânată de mai multe ori. Oficialii Metrorex au anunţat, pe 19 noiembrie 2012, cu ocazia aniversării a 33 de ani de la punerea în funcţiune a primei garnituri de metrou, că cele două super-cârtiţe vor începe, în ianuarie 2013, săpăturile pentru galeriile subterane ale Magistralei 5Ulterior, s-a anunţat că această operaţiune a fost programată să înceapă la 1 iulie 2013, iar apoi demararea săpăturilor a fost reprogramată pentru data de 15 august 2013 şi ulterior pentru prima jumătate a lunii septembrie, însă nici aceste termene nu au fost respectate.

Vezi aici: De ce nu pot fora simultan cele două "cârtițe" la Magistrala M5 și cum construiesc în timp ce sapă

Pe 20 noiembrie, Metrorex a atribuit şi germanilor de la Max Boegl un contract de 12,2 milioane lei (2,7 milioane euro) fără TVA, pentru lucrări suplimentare la Magistrala 5 de metrou. Contractul, atribuit prin negociere fără anunţ de participare, vizează lucrări de deviere a reţelelor edilitare aferente Magistralei 5, lot L1.2 – Romancierilor - staţia Valea Ialomiţei inclusiv depou şi galerie de legătură, conform cerinţelor precizate în caietul de sarcini.

Când vor începe lucrările pe tronsonul Universitate - Pantelimon

Şeful Metrorex a anunţat, în ziua demarării săpăturilor la primul tunel al metroului de Drumul Taberei, că lucrările pentru cel de-al doilea tronson al Magistralei 5 vor demara din Pantelimon pentru ca traficul rutier să fie afectat cât mai puţin posibil. "Mai întâi trebuie să demarăm procedura de licitaţie. La anul sigur vom demara şi licitaţia. Trebuie să avem şi banii necesari ca să putem iniţia procedura şi să fim acceptaţi pe fondurile europene pe proiectul 2014 - 2020. Noi acum tragem bani din fostul acord cu Uniunea Europeană 2007 - 2013. La cel de-al doilea tronson de pe magistrala 5 vom merge direct de la Eroilor până la Iancului. Gândirea noastră este să pornim următorul tronson din Pantelimon spre Iancului pentru că trebuie să facem o mare organizare de şantier şi nu vrem să deranjăm întreg oraşul. Din acest motiv ne-am gândit să plecăm din Pantelimon. Acolo vom face organizarea de şantier şi de acolo vom introduce şi scuturile", a mai declarat Aurel Radu.

Citeşte şi: Cum va arăta metroul bucureștean în 2020. Când vor fi gata magistralele 4, 5, 6 și 7

                 În 2019, metroul va avea cu peste 30 de kilometri de linie dublă în plus

Cum au evoluat lucrările la staţiile de metrou de pe Magistrala 5, în 2013

Evoluţia lucrărilor la fiecare staţie de metrou din Drumul Taberei a fost surprinsă în imagini, care au fost publicate pe www.magistrala5.ro - site-ul oficial privind stadiul lucrărilor la Magistrala 5 de metrou. Staţiile de metrou care au înregistrat până acum cel mai mare avans al lucrărilor sunt Academia Militară, Orizont, Favorit şi staţia-depou Valea Ialomiţei.

La Academia Militară, punctul de plecare al TBM-urilor, lucrările au avansat cel mai mult. Primul tunel dintre Academia Militară şi Orizont este gata. Cel de-al doilea tunel este aproape gata, cârtiţa Filofteia fiind oprită lângă pereţii mulaţi, urmând ca aceasta să spargă, după Sf. Ion, cofrajul de beton de la Orizont şi să se întâlnească cu Varvara, după cum a precizat utilizatorul subway guru, pe forummetrouusor.com.

Avansul TBM-urilor (Grafic: forummetrouusor.com - User cos)

Şi la staţia Orizont lucrările au avansat foarte mult. Primul TBM, botezat Varvara, a ajuns în staţie încă din 8 noiembrie, utilajul a fost translatat de la un capăt în celălalt al staţiei pentru a începe din nou săpăturile la tunelul de metrou către Favorit. Cealaltă "cârtiţă uriaşă", Filofteia, este în prezent "parcată" în terenul consolidat pregătit la exteriorul pereţilor frontali, cu freza aproape lipită de pereţii mulaţi ai staţiei Orizont, a mai anunţat utilizatorul subway guru, pe forummetrouusor.com.

Staţia Favorit, una dintre cele mai mare staţii de pe Magistrala 5, având nu mai puţin de şase intrări-ieşiri, a început să capete contur. Vezi aici cum va arăta la final staţia Favorit.

La staţia Tudor Vladimirescu s-au încheiat săpăturile la nivelul peronului, potrivit lui Marian Andrei, unul dintre utilizatorii forummetrouusor.com.

Staţia Parc Drumul Taberei era realizată în proporţie de 40%, în luna august, potrivit informaţiilor furnizate de Metrorex, la cererea B365.ro. La acea dată se executa incinta de pereţi mulaţi. Ultimele fotografii privind avansul lucrărilor la această staţie au fost postate pe magistrala5.ro în luna septembrie.

Pe 20 decembrie, la staţia Romancierilor, se lucra la betonarea planşeului intermediar şi se efectuau săpături în continuare la nivelul peronului, potrivit forummetrouusor.com.

La Valea Argeşului s-a betonat planşeul intermediar şi s-au efectuat săpături la nivelul peronului, după cum arată ultimele imagini postate pe magistrala5.ro.

La staţia Râul Doamnei s-au efectuat lucrări la incinta de pereţi mulaţi şi la devierile de reţele edilitare, potrivit informaţiilor furnizate de Metrorex, la cererea B365.ro.

La începutul lunii decembrie, la Valea Ialomiţei s-au făcut lucrări la pereţii interiori şi la finisarea tunelului spre Romancierilor. Pe 19 decembrie s-a încheiat armarea celei de-a patra porţiuni din planşeul superior şi s-au făcut ultimile retuşuri pentru turnarea betonului. În aceeaşi zi a început, în zona depoului, excavarea zonei dinpre blocuri, iar pe 20 decembrie a început betonarea pe racordul dinspre Romancierilor, conform lui laur_visan, unul dintre utilizatorii forummetrouusor.com.

Etichete: Aurel Radu, Bucureşti, Capitală, lucrări metrou, lucrări metrou Drumul Taberei, magistrala 5, magistrala 5 de metrou, Metrorex, metrou bucuresti, metrou drumul taberei, ministerul transporturilor, realitatea, Victor Ponta

0/7 COMENTARII
ekegetugop
15 apr 05:26
+0
VOTURI
-0
[url=http://mewkid.net/when-is-xaxlop/]Amoxicillin No Prescription[/url] Amoxicillin Online lcp.ppzc.b365.ro.nta.sv http://mewkid.net/when-is-xaxlop/
ebizefo
23 apr 14:50
+0
VOTURI
-0
[url=http://theprettyguineapig.com/amoxicillin/]Amoxicillin 500mg Capsules[/url] Amoxicillin 500mg Capsules cso.jjho.b365.ro.zso.nu http://theprettyguineapig.com/amoxicillin/
ohujakecek
23 apr 14:06
+0
VOTURI
-0
[url=http://theprettyguineapig.com/amoxicillin/]Amoxicillin[/url] Amoxicillin Online vzc.zvxo.b365.ro.eaq.bi http://theprettyguineapig.com/amoxicillin/
Nume*
17 ian 13:51
+0
VOTURI
-0
No more s***. All posts of this qutaily from now on
Nume*
16 ian 05:02
+0
VOTURI
-0
Gee wikiellrs, that's such a great post!
FLORIN
30 dec 15:02
+0
VOTURI
-0
Ca le-a facut boc pe banii lui base iar astia doar le dezgroapa pe banii UE:)
Alex
30 dec 12:05
+0
VOTURI
-0
De ce aproape toate statiile arata de parca ar fi fost deja acolo, acoperite, si acum doar le dezgroapa ?

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE