Şoferii RATB se disculpă: Oprim căldura în autobuze pentru că ne taie din salariu



În sezonul rece, bucureştenii sunt obligaţi să îndure temperaturile extrem de scăzute din mijloacele de transport în comun. În ciuda faptului că mii de călători tremură zilnic de frig, reprezentanţii Regiei Autonome de Transport Bucureşti (RATB) spun că instalaţia de încălzire funcţionează în toate vehiculele. Însă, şoferii RATB spun că nu pot porni căldura în autobuze de teamă să nu se ardă la buzunare.

Soferii se plang ca nu pot folosi instalatia de climatizare in timpul iernii de teama sa nu fie arsi la buzunare
Şoferii se plâng că nu pot folosi instalaţia de climatizare în timpul iernii de teamă să nu fie arşi la buzunare
Foto: B365.ro

Pentru bucureştenii care circulă cu mijloacele de transport în comun venirea iernii reprezintă o adevărată povară din cauza frigului năprasnic pe care îl îndură atunci când circulă cu autobuzele sau tramvaiele RATB. Chiar dacă cei care călătoresc cu mijloacele de transport în comun se confruntă cu această problemă de mai mulţi ani, și în această iarnă abundă plângerile celor care circulă cu autobuzele, troleibuzele sau tramvaiele RATB. În ciuda faptului că frigul se simte în numeroase vehicule, reprezentanţii RATB spun că instalaţia de încălzire funcţionează în toate autobuzele şi tramvaiele Regiei. În replică, şoferii susţin că, de fapt, nu dau drumul la căldură în autobuze de teamă să nu fie arşi la buzunare.

Unii șoferi RATB recunosc că nu dau drumul la căldură în autobuze, deoarece crește consumul de motorină la suta de kilometri, iar depășirea consumului calculat de RATB le poate fi imputată, sumele fiindu-le scăzute din salariu. "Nu dăm drumul la aer sau la căldură pentru că Regia ne dă în judecată. Fiecare maşină are consumul ei, iar dacă maşina se încadrează în consum, dau drumul la căldură sau la aer condiţionat, dar dacă ştiu de la colegi că acea maşină nu se încadrează în consum nu dau drumul la căldură. Regia nu are piese de schimb şi mă dă în judecată pentru "exploatare necorespunzătoare a autobuzului". Ştiu că, de multe ori, suntem acuzaţi de furt de motorină, însă, vă spun în cunoştinţă de cauză că la Citaro nu se poate fura motorină pentru că e prea riscant", a comentat un şofer RATB, pe portalul B365.ro.
 
Un alt şofer RATB, care a discutat cu reporterii B365.ro, sub protecţia anonimatului, a precizat că, dacă se depăşeşte calculul estimativ pe linie, conducătorii autobuzelor sunt puşi la plată. "Căldura nu porneşte în maşină decât dacă este motorul cald. Ca să se încălzească motorul mai repede există un sistem de încălzire auxialiară, alimentat cu motorină. Trebuie să apelăm la acest sistem pentru că nu se încălzeşte maşina. Nici nu putem merge fără instalaţia de încălzire auxiliară pentru că este motorul rece şi iar apare consumul mare. La maşinile Citaro vechi sistemul se alimentează din rezervorul mare al maşinii, dar la cele noi există un rezervor separat. La sfârşitul lunii se calculează orele de funcţionare a sistemului de încălzire auxiliară şi, dacă orele de funcţionare a autobuzului coincid cu cele indicate de sistemul de încălzire auxiliară, nu plăteşte nimeni nimic. Trebuie să fim atenţi şi să ne încadrăm în consumul pe care îl dau ei. Ce se depăşeşte se plăteşte. Se lasă cu penalizări şi chiar cu desfacerea contractului de muncă. La trei abateri putem fi daţi afară. Doar dacă se justifică depăşirea de motorină nu trebuie să plătim", a explicat un şofer RATB, pentru B365.ro, sub protecţia anonimatului.
 
Potrivit angajatului RATB, unii şoferi au fost nevoiţi să plătească, din salariu, şi 80 litri sau 100 litri de motorină, care s-au consumat în plus faţă de cantitatea normată de Regie. "Ne ducem mereu la contabilitate şi le cerem să ne oprească în două sau trei rate, să nu ne scadă tot consumul suplimentar deodată pentru că la 6 lei litrul trebuie să plătim foarte mulţi bani. Sunt şi şoferi care, în special vara, au un consum mai mic decât cel estimat, dar lor nu li se întâmplă nimic. Aceste maşini consumă în medie 40 litri la 100 km. Dar la maşinile vechi consumul este foarte mare pe timp de iarnă, având în vedere şi sistemul de încălzire auxiliară", a punctat şoferul RATB.
 
În replică, directorul general al RATB, Adrian Mihai Câmpurean, spune că şoferii pot fi sancţionaţi din cauza atitudinii lor la volan, nicidecum din cauza căldurii. "Se aplică sancţiuni pentru supraconsum, dar supraconsumul nu apare din încălzire. Există estimări în ceea ce priveşte consumul de motorină la autobuze atât iarna cât şi vara. Deci nu de aici poate proveni supraconsumul. Acesta poate apărea din cauza traficului aglomerat, dar şi din cauza şofatului agresiv (accelerări fără rost, frâne bruşte). Dacă se conduce costant consumul nu creşte exagerat. Iar până la sancţiune se face o analiză extrem de serioasă pentru că supraconsumul vizează eventual altceva", a declarat Adrian Câmpurean, pentru B365.ro.
 
"Ne mai pot sancţiona şi pentru exploatarea necorespunzătoare a autobuzului pentru că noi suntem obligaţi, conform contractului de muncă, să circulăm economic. Dar cât de economic să mergi şi cum să mergi, având în vedere că trebuie să te încadrezi şi în grafic? Conform nemţilor maşinile trebuie să consume 30 litri la 100 km, dar apoi au văzut şi ei că traficul de la noi nu este la fel ca în Germania, pentru că noi nu mergem pe linii lungi şi cu viteză mare, ci suntem obligaţi să oprim din 100 m în 100 m. Mai mult, autobuzele sunt limitate la viteza de 50 km/h şi supraconsumul nu provine de la viteza cu care circulăm, ci din cauza traficului şi a ambuteiajelor. După ce au verificat în trafic au revizuit consumul estimat la 40 litri la 100 km. Dar pe timp de vară, cu aerul condiţionat, se poate ajunge şi la un consum de 50 litri la 100 km. În plus, se pune problema că pe o linie o maşină consumă mai mult cu 10 - 15 litri pe zi, iar alta mai puţin şi nu-şi explică nimeni de ce", a spus şoferul RATB.
 
Piesele defecte, neschimbate din cauza achiziţiilor anevoioase

În ceea ce priveşte căldura din mijloacele de transport în comun, directorul RATB spune că şoferii sunt obligaţi să folosească instalaţia de încălzire. "Sunt penalizaţi dacă nu folosesc instalaţia de încălzire. Chiar dacă atunci când folosesc instalaţia de încălzire creşte consumul de carburant, acesta creşte în cantitatea normată. În general, temperatura în salon trebuie să fie la circa 18 grade Celsius. În plus, în vehicule poate scădea temperatura când se deschid toate uşile pentru că intră frigul imediat în salon. Au fost câteva situaţii la unele vehicule, la care s-au ars nişte siguranţe şi poate din cauza asta n-a fost căldură. Siguranţele poate au fost schimbate când a ajuns maşina în autobază sau tramvaiul în depou. Este posibil totuşi să fi fost o sincopă legată de aprovizionare. Acesta este singurul motiv pentru care nu s-ar fi înlocuit siguranţele mai repede pentru că sistemul de achiziţii de la noi este complicat, iar achiziţiile se fac într-o perioadă de timp mai mare", a mai spus Câmpurean.

Surse din cadrul instituţiei spun că instalaţia de climatizare nu funcţionează în cazul a 30% - 40% din autobuzele Mercedes Citaro din cauza neîntreţinerii corespunzătoare a instalaţiei (nu s-a completat antigelul în instalaţie ori nu s-au schimbat filtrele). Potrivit aceloraşi surse, căldura nu funcţionează nici în multe tramvaie, din cauza siguranţelor de încălzire arse, care nu au mai fost schimbate. Mai mult, acestea spun că numai la una din autobazele instituţiei sunt 20 de autobuze cu siguranţele arse, însă nu se ia nicio măsură pentru remedierea situaţiei.
 
Un sindicalist RATB, care a discutat cu reporterii B365.ro tot sub protecţia anonimatului, spune că uzura autobuzelor şi comportamentul călătorilor sunt principalele explicaţii pentru care lipsa căldurii din mijloacele de transport în comun. "În privinţa căldurii nu este nicio problemă pentru că orele de funcţionare a sistemului de încălzire sunt marcate la fiecare autobuz. Problema este că mulţi călători, în loc să apese pe butoane doar pentru deschiderea anumitor uşi, le deschid pe toate, iar căldura se pierde. În plus, autobuzele au început să se învechească şi nu mai au aceeaşi putere ca să asigure un ambient confortabil în timpul iernii", a spus un sindicalist RATB.
 
Potrivit şoferilor, defecţiunile au fost semnalate de mulţi angajaţi, însă, din lipsa fondurilor, reprezentanţii Regiei le-au spus să le ignore. "Mai sunt şi maşini, cum este şi cazul celei pe care o conduc eu, la care s-au ars nişte senzori de căldură şi nu bagă căldură în salon. Când am semnalat aceste probleme ni s-a spus clar că nu sunt piese şi să mergem şi noi aşa pentru că maşinile nu mai sunt în garanţie şi Regia nu îşi mai permite să cumpere piesele. Se poate face comandă de piese, dar sunt foarte scumpe. Maşinile, atât cele vechi, cât şi cele noi, au sistem climatronic şi îşi iau singure căldură şi aer condiţionat, indiferent de ce aş face eu ca şofer. Sunt însă defecte mari şi nu le iau în seamă. Până acum un an circulam cu nişte pingele de cauciucuri. Cu greu au adus altele noi ca să le înlocuiască pe cele vechi", a spus şoferul RATB.
 
"Dacă se depăşeşte consumul normat pe o anumită cursă şoferii nu sunt traşi imediat la plată, ci mai întâi se verifică autobuzul pentru a se stabili dacă a fost exploatat corespunzător, conform Ordinului 14/1982. Sancţiuni pentru supraconsum au existat, sunt şi vor exista în continuare, dar nu neapărat legat de sistemul de încălzire pentru că sistemul de încălzire este dependent de funcţionarea motorului, ca la orice autoturism. Sancţiunile pentru supraconsum se dau în funcţie de cantitatea de motorină depăşită, de la avertisment, pentru circa 3-5 litri de benzină depăşiţi, şi ajung până la 10% din salariu pe trei luni pentru o cantitate foarte mare, dar înainte de sancţiune se face o expertiză tehnică a autobuzului. Se face o analiză pentru că poate apărea un supraconsum când apar ambuteiaje. În plus, maşinile sunt destul de inteligente, arată clar cât consumă pentru că au un sistem de urmărire prin GPS şi se vede destul de clar ora plecării cursei, cât s-a stat în staţie şi cât s-a staţionat în trafic. În plus, înainte de aplicarea unei sancţiuni se iau în calcul mai mulţi factori, implicit şi activitatea anterioară a conducătorului auto, nu îi luăm imediat capul şoferului", a punctat sindicalistul RATB.
 
Lipsa căldurii în mijloacele de transport în comun a fost sesizată pe mai multe linii RATB precum 1, 11, 61, 62, 112, 135, 139, 226, 236, 301 sau 368.

Etichete: autobuze RATB, linii RATB, realitatea, Regia Autonomă de Transport Bucureşti, sofer RATB

0/16 COMENTARII
George
02 Feb 15:15
+0
VOTURI
-0
Doar dacă se justifică depăşirea de motorină nu trebuie să plătim" - Pai caldura pentrui calatori nu e justificare? Retardatilor
gabi
16 Jan 11:18
+0
VOTURI
-0
conform regulamentelor interne ale regiei suntem obligati sa pornim instalatia de climatizare la o temperatura de sub 5 grade celsius
thgfhghg
15 Jan 07:15
+0
VOTURI
-0
nuuuuuu, soferii vor sa economiseasca sa mai faca si ei o spaguta, dand drumul la caldura nu le mai ramane nimic
Anca
14 Jan 21:55
+0
VOTURI
-0
Mergeam cu 41 - afara -15 grade, in tramvai cam -10. Pe ecran vad mesajele educativo-moralizatoare ale RATB-ului - Jump-jump/Roll up/roll down/Start again/Ping-pong etc... Banuiesc ca asta e maniera in care conducerea RATB considera ca trebuie asigurate resurse de incalzire alternative... Am constatat - in special incepand de anul trecut - ca majoritatea mijloacelor de transport cu care merg (mai ales tramvaiele) nu dau drumul la incalzire iarna - or zice ca am acumular rezerve de caldura de asta vara si, daca nu, un pic de sport nu strica - pana la urma, unde sunt cvremurile cand faceam incalzirea la prima ora?...
roxana
14 Jan 20:08
+0
VOTURI
-0
@Ady, nu e chiar așa. Eu am abonament urban pe 2 linii RATB, mai precis liniile 1 și 139. Să știi că nu e chiar așa cum zici tu că nu validează nimeni în 139, poate în 102 e situația de care zici.
Ady
14 Jan 17:35
+0
VOTURI
-0
Adevarul e ca pe unele linii (gen 139, 102 si altele) eu nu as pune nici geamuri la autobuze si nici scaune. Ca oricum nu isi plateste nimeni calatoria. Asa ca daca tot nu platesc macar sa nu se mai vaiete. Eu cred ca la 0 lei calatoria n-are rost sa emita pretentii.
Ing.
14 Jan 13:17
+0
VOTURI
-0
Motorina e greu de furat de la Mercedes, pentru ca senzorii arata si cat s-a bagat in rezervor, informatie usor de comparat cu cea de la pompa. La cele vechi, cum nu se inregistra cantitatea de motorina ce intra in rezervor de catre autobuz, se punea in rezervor cat sa fie plin (dar autobuzul ,,salvase", deci se punea mai putin), iar restul se punea in bidoane (sau se dadea in canal), pentru ca altfel ar fi aparut pe pompa ca s-a alimentat mai putin.
Pisleag George
14 Jan 13:17
+0
VOTURI
-0
Doar dacă se justifică depăşirea de motorină nu trebuie să plătim"

Pai daca dau drumul la caldura sau aer normal ca se justifica. De ce se tem habar nu am. Uite ca s+au dat de gol ca nu dau drumul ca asa vor muschii lor.
Cei mai mincinosi soferi cei de la RATB
Tudor
14 Jan 13:00
+0
VOTURI
-0
Foarte bine, s-o inchida. Oamenii sunt imbracati de iarna, iar cand intra in caldura aia infernala transpira, apoi iese direct in aerul rece. Sa nu ne mai miram ca se inmultesc cazurile de pneumonie. Iar cand este aglomerat nu ai loc nici sa te dezbraci de geaca. Asa se intampla si la metrou, numai ca acolo nu iesi din tren direct in aerul inghetat. Daca nu stiu sa faca o aclimatizare corecta, ar fi bine sa inchida caldura. Oamenii sunt imbracati nu mor de frig stati calmi.
anonim
14 Jan 12:59
+0
VOTURI
-0
E PREA MARE MAFIA IN RATB SI SE STIE LA NIVEL INALT FOARTE INALT. DC DOMNUL SOLEA DE LA ALEXANDRIA SI ANDREI MARIUS DE LA MILITARI NU IES LA PENSIE? ptr ca au salariu net de 52 mil plus bonusuri de economie de motorina de 15 mil pe luna atat ei cat si acolitii lor. de ce la pompa este trecut ca intr o anumita linie consumul este de 7 litrii iar in acte este de 8.5 litrii? fratilor nu se mai fura cu bidonasul se fura cu cisterna se fura pe acte dc in ratb sunt 5500 de soferi vatmani si mecanici si restul de inca 6000 sunt toti numai DIRECTORI PE POSTURI DE MORI DE RAS CAND LE AUZI. inainte fura soferul ca sa intretina masina acum soferul nu mai fura si fura sefii ptr ei si nici masinile nu sunt puse la punct. a cazut pdl ul si a venit usl ul. deci iar angajari noi ca de fiecare isi aduc oamnii lui.e mare mafia in ratb ca de e pe ban public. alt exemplu un cauciuc de autobuz este 30 mil maxim DE CE IN ACTE COSTA DE TREI ORI MAI MULT? DA COSTA 90 MIL cine a luat aceasta diferenta?? dc??? filicitari realitatea dar sunt multe multe de spus. dar asta e traim in romania pe viitor cat mai multe articole despre ratb si am sa va sriu si mai multe lucruri FELICITARI semneaza un sofer ratb si mentiunea MIE SCARBA DATORITA ACESTOR SEFI DIN RATB MIE SCARBA CU PARERE DE RAU CA SUNT ROMAN
misuro28
14 Jan 12:26
+0
VOTURI
-0
Acele masini au computer de bord si depasirea consumului normat de un birocrat nu poate fi imputata angajatului atata timp cat acel computer ARATA CA ACELA E CONSUMUL. Soferii mint cu nesimtire. Vor sa fure ei motorina si s-o vanda. Ii doare undeva de calatori.
Cristi
14 Jan 11:04
+0
VOTURI
-0
Cred si eu ca sunt scumpe de intretinut autobuzele Mercedes. Poate ca ar fi trebuit sa cumpere de la Roman Brasov. Asa ar fi sustinut si economia romaneasca. Oricum ar fi tot noi platim.
anonim
14 Jan 09:33
+0
VOTURI
-0
de ce mai platim abomnamentul RATB??? plus ca se mai urca in mijloacele de transport si diverse persoane certate cu igiena din cauza carora suntem nevoiti sa deschidem geamurile. mi se pare bataie de joc
marvelll
14 Jan 09:31
+0
VOTURI
-0
Se pare ca tot angajatul plateste pentru ca RATB sa aibe profit.Lor le da ceva? Ar fi in regula ca atunci cand au consumul mai mic sa fie pus la o parte ca pe timp de iarna sa se compenseze in caz invers.Mafia este in floare la RATB si nici un fricos de angajat nu face nimic...bagatile fratilor pumnul in gura.Voi sunteti mai multi decat ei.Din cauza voastra functioneaza transportul,nu din cauza catorva directorasi care si-o trag cu secretarele pe sub birouri.Bataie tata,bataie...ca este rupta din rai.Sa vezi ce cumintei se fac.
albert
14 Jan 09:04
+0
VOTURI
-0
FELICITARI REALITATEA ASA ESTE SUNT SOFER RATB

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE