Soldările și reducerile de sezon, în atenția inspectorilor ANPC. Nereguli grave și în București



Inspectorii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au desfășurat în perioada 2–6 februarie 2015 o amplă acțiune de verificare a prevederilor legale în ceea ce privește soldările, lichidările, dar și ofertele promoționale, atât direct, cât și online.

Soldarile si reducerile de sezon, in atentia inspectorilor ANPC. Nereguli grave si in Bucuresti
Soldările și reducerile de sezon, în atenția inspectorilor ANPC. Nereguli grave și în București
Foto: adevarul.ro

ANPC a verificat 630 de operatori economici, din care 607 cu vanzare directa si 23 cu vanzare online. La 398 din cei 630 controlati, reprezentand 63,17%, s-au depistat abateri de la prevederile legale, se arată într-un comunicat de presă al ANPC remis redacției.

S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 50 operatori economici ( jud. Alba, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Cluj, Constanta, Covasna, Dolj, Giurgiu, Harghita, Iasi, Ilfov, Mehedinti, Satu Mare, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vrancea si Bucuresti), reprezentand 8,23 % din totalul operatorilor controlati.

Deficiente constatate la vanzarea online:

1. Nerespectarea cerintei de a furniza informatii intr-un mod clar si inteligibil- 1 operator economic Bucuresti.

2. Nerespectarea prevederilor referitoare la informatiile precontractuale- 6 operatori economici- jud. Brasov, Neamt.

3. Nerespectarea prevederilor referitoare la completarea corecta a instructiunilor prevazute in formularul tipizat de informare cu privire la retragere- 2 operatori economici- jud. Neamt.

4. Nerespectarea prevederilor referitoare la prezentarea informatiilor in limba romana intr-o forma accesibila, astfel incat acestea sa fie intelese cu usurinta de consumator- 1 operator economic- jud. Neamt.

5. Nerespectarea de catre profesionist a prevederilor referitoare la dreptul de retragere, precum si a prevederilor referitoare la obligatiile contractuale pe parcursul perioadei de retragere, precum si nerespectarea dreptului de retragere- 8 operatori economici din

jud. Brasov, Cluj, Neamt.

6. Nerespectarea prevederilor referitoare la obligatiile care revin profesionistului in cazul retragerii, precum si cele referitoare la amanarea rambursarii-3 operatori economici- jud. Neamt, Bucuresti.

7. Neafisarea link-ului catre adresa oficiala de web a ANPC: www.anpc.ro- 3 operatori economici, jud. Brasov si Neamt.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

ANPC a aplicat 449 de sanctiuni, dintre care 268 de amenzi contraventionale in valoare de 932.300 lei si 181 de avertismente.

Marius Alexandru Dunca, Presedinte ANPC îi sfătuiește pe consumatori "sa verifice daca reducerea de preturi promovata este cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat) si daca oferta mai este valabila in momentul respectiv. Comisarii ANPC vor sanctiona orice neregula de la prevederile legale."

Au fost controlati 607 operatori economici care desfasurau vanzari cu pret redus.
La 384 operatori economici, din cei 607 controlati, reprezentand 63,26 % s-au depistat abateri de la prevederile legale. Și s-au aplicat 434 sanctiuni, dintre care 262 amenzi contraventionale in valoare de 918.300 lei si 172 avertismente.

Deficiente constatate privind:

1.Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de soldare

Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul. Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date. Perioadele de soldari se stabilesc de comerciant, intre urmatoarele limite:

a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna- iarna;

b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara – vara.

Comerciantii au obligatia sa notifice la primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.

Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii, daca operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.

S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 23 de operatori economici (jud. Brasov, Cluj, Dolj, Hunedoara si Valcea), reprezentand 3,78% din totalul operatorilor controlati.

jud. Brasov- tipul de vanzare era exprimat pe afisajele exterior- interior sub forma de "reducere" (toate sunt reduceri, indiferent de tipul lor: soldare, lichidare, promotionale etc) si nu sub denumirea "soldare/soldari/solduri" sau documentele legale justificative cu stocul de produse propus pentru soldare nu s-au putut prezenta imediat, acestea fiind emise online de operatorul economic, la solicitarea echipei de control.

jud. Dolj: operatori economici care nu-si constituisera in prealabil stocul de produse propus pentru soldare cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare sau care anuntau soldarea fara a specifica data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii.

jud. Valcea: anuntul privind soldarea nu specifica data de debut si durata acesteia si nici sortimentul de marfuri supus soldarii sau anuntul nu specifica sortimentul de marfuri supus soldarii.

2. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de lichidare

Vanzarea de lichidare este orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.

Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, cu cel puţin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare.

S-au constatat abateri privind vanzarile de lichidare la 4 operatori economici din jud. Arad, Cluj, Galati si Maramures.

jud. Cluj: incaltaminte, insotita de publicitate sub denumirea de "lichidare", fara notificare la Primaria Cluj.

jud. Galati: vanzari de lichidare, fara a informa consumatorii privind durata acestora.

jud. Maramures: anuntul publicitar privind lichidarea de stoc nu mentiona data de debut si durata acesteia.

3. Respectarea prevederilor legii privind vanzarile promotionale

Vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii:

a) sa nu fie efectuate in pierdere;

b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;

c) produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.

Nu sunt considerate vanzari promotionale:

a) actiunile de promovare efectuate de producatori;

b) actiunile de lansare de produse noi pe piata.

S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 153 de operatori economici (jud. Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita- Nasaud, Brasov, Braila, Calarasi, Cluj, Dambovita, Galati, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Mehedinti, Mures, Neamt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si mun. Bucuresti).

jud. Bistrita-Nasaud: vanzari promotionale pentru articolele de iarna, avand aplicat un procent de reducere de - 25% , constatandu-se faptul ca, desi exista un afis cu ,,reducere de -25% " nu era precizata perioada de desfasurare sau faptul ca oferta promotionala are loc numai in limita stocului disponibil sau se desfasurau vanzari promotionale, fara a exista un afis privind perioada promotiei sau faptul ca oferta promotionala are loc in limita stocului disponibil iar la ultimul, se aflau la comercializare confectii textile barbati si femei, fara a se specifica perioada promotiei sau faptul ca oferta promotionala are loc in limita stocului disponibil.

jud. Galati: exista un afis "Promotii -20%, -50%, -15%", fara nicio informatie referitoare la perioada reducerii, altul cu "Promotie 30% din pretul de vanzare", produsele avand pe eticheta pretul vechi si 30% reducere, urmand ca pretul sa fie redus la casa de marcat, in momentul achitarii sau nu erau precizate informatii privind durata promotiei, daca produsele care fac obiectul vanzarii cu pret redus sunt reaprovizionabile sau vanzarea se face in limita stocului disponibil sau se practicau vanzari promotionale, fara a se preciza tipul vanzarii cu pret redus si perioada supusa reducerii.

jud. Satu Mare: consumatorii nu erau informati despre faptul ca oferta este in limita stocului disponibil sau nu afisau perioada promotiei.

4. Reguli de fixare si publicitate a preturilor

Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc) trebuie sa respecte urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor :

- orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice;

- pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta;

- pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus;

- orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta.

Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat".

Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs; toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori este nevoie;

Jud. Arad: reducerea de pret era exprimata in valoare absoluta sau in procent, fara a avea mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare.

jud. Cluj: reduceri promotionale de preturi, fara ca acestea sa fie raportate la preturile de referinta cele mai scazute, practicate in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus, pentru produse identice; nu se indicau preturile prin mentionarea noului pret langa pretul anterior barat sau prin mentiunile "pret nou", "pret vechi", langa sumele corespunzatoare sau nu se mentionau procentul de reducere si pretul nou care trebuie sa apara langa pretul anterior, barat".

jud. Constanta: existau produse cu pret redus, in care pretul vechi nu era barat si afisat langa cel nou, al doilea avea la comercializare produse cu pret redus insotite de anuntul „Promotie valabila pana la 31.01.2014", in conditiile in care data controlului era 03.02.2015 sau produse cu pret redus, fara a respecta modalitatea de afisare a pretului.

5. Respectarea prevederilor legii privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii

S-au constatat practici incorecte in relatia cu consumatorii la 14 operatori economici din jud. Covasna, Cluj, Constanta, Iasi si Ilfov, reprezentand 2,3 % din totalul operatorilor controlati.

jud. Cluj: neconcordante intre anunturile publicitare si preturile reale, practic prin reclamele inselatoare care prezentau un procent de reducere, in realitate gresit calculat si aplicat, metoda de natura sa induca in eroare consumatorii. Operatorul economic in cauza continua sa comita practici comerciale incorecte prin nerespectarea masurilor dispuse in luna noiembrie 2014, motiv pentru care a fost sanctionat contraventional cu amenda si a fost propusa masura de suspendare a activitatii, pana la incetarea practicii comerciale incorecte.

jud. Constanta: diverse produse textile (pantaloni, jachete, paltoane, bluze, rochii) cu pret redus, in care stabilirea preturilor nu s-a facut respectand definirea pretului de referinta ca fiind cel mai mic pret practicat in structura de vanzare in ultimele 30 zile, practica fiind considerata o practica comerciala inselatoare.

jud. Ilfov: reducere de pret pe eticheta de produs, fara sa se raporteze la pretul de referinta (cel mai mic pret practicat in structura de vanzare in ultimele 30 zile), reducerea fiind aplicata la pretul initial (cu care produsul a intrat in gestiune).

6. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551

S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 7 operatori economici (din jud. Bacau, Braila, Dambovita, Gorj, Satu Mare si Tulcea), reprezentand 1,15 % din totalul controlat.

7. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la registrul comertului, din care sa rezulte obiectul de activitate al societatii, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit)

S-au constatat alte abateri la 180 operatori economici, reprezentand 29,65 % din totalul controlat.

În mediul online au fost analizate site-urile de prezentare si publicitate și s-au verificat 23 operatori economici, cu site-uri de prezentare si publicitate. La 14 operatori economici, reprezentand 50,86% din totalul controlat s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

s-au aplicat 6 amenzi contraventionale in valoare totala de 14.000 lei si 9 avertismente
au fost dispuse 13 masuri de remediere, prin corectarea sau completarea informatiilor prezentate pe site-urile de prezentare si publicitate la care s-au constatat abateri.

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:

- sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
- sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
- la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2", trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
- sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
- sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat, fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale).

 

Etichete: anpc, promotii, soldari

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE