Staţia de metrou Piaţa Romană nu trebuia să existe AFLĂ DE CE



romana
romana

Nicolae Ceauşescu a dispus construirea metroului bucureştean după nenumărate vizite în Occident. Dincolo de ambiţia personală a dictatorului, pe hârtie argumentul era simplu: el voia să unească prin subteran cartierele „dormitor” ale capitalei cu zonele industriale din Berceni şi Militari. Cum avea bugetul de stat la degetul mic şi nu trebuia să dea socoteală nimănui, el a dictat, de multe ori după propria judecată şi fară nicio analiză din punct de vedere urbanistic, locurile unde să fie construite staţiile. Chiar dacă în unele cazuri proiectele ajungeau să fie parafate chiar şi de arhitecţi, tehnicieni şi ingineri în urma unor calcule stricte, un simplu deget în semn de „nu” era suficient ca planul să cadă. Aşa s-a întâmplat şi în cazul staţiei Piaţa Romană, asupra căreia dicatorul a revenit cu ordinul de construcţie în urma unor "bârfe" care au ajuns la urechile Elenei Ceauşescu.

Pană, fricosul

Începutul lucrărilor la metrou a găsit Capitala în mâinile primarului Gheorghe Pană. Un politruc sadea, de meserie strungar, a cărei principală menire politică era să-i facă pe plac lui Nicolae Ceauşescu. Vizitele sale pe marile şantiere ale Capitele alături de dictator erau sub semnul obedienţei, şi dispunea mai departe, fără niciun fel de judecată sau argumente, execuţia unor ordine care nu de puţine ori erau absurde. Un exemplu al acestei politici îl reprezintă staţia de metrou Piaţa Romană, după cum îşi aduce aminte arhitectul Gheorghe Beznilă, unul dintre tinerii arhitecţi recrutaţi la vremea respectivă pentru proiectul reţelei de transport subteran din Capitală: „Gheorghe Pană este unul din vinovaţii pentru care staţia Piaţa Romană nu a fost făcută când trebuia. Staţia era gata proiectată: cu accese şi pasaj pietonal în piaţă. A început execuţia iar la un moment dat, într-o vizită de lucru la Piaţa Victoriei, Ceauşescu trece prin zonă şi-l întreabă pe Pană ce-i acolo. Fricosul de Pană începuse tăierea copacilor ca să desfacem amplasamentul iar lucrarea începuse bine de tot. El s-a pierdut la întrebarea asta: «- Tovarăşu' Secretar General, facem o staţie de metrou şi aici...». «Pentru cine?», l-a întrebat Ceauşescu. «- Știţi... studenţi...» «- Studenţii să meargă pe jos», a fost reacţia Răposatului, care a fost mai mult în treacăt. A doua zi s-a închis şantierul”, îşi aminteşte arhitectul. Momentul s-a transformat într-o bârfă ce se învârtea în cercul nomenclaturiştilor, care ulterior a ajuns la urechile Elenei Ceauşescu. „Din cauza lui Pană, care nici măcar n-a avut curaj să zică ceva, staţia a fost făcută mult mai târziu. Totuşi toţi proiectanţii (tehnologi, directori, ingineri) au făcut, fară ordin de sus, o galerie mai mare «pentru mai târziu». A prins bine pentru ca Elena Ceauşescu a aflat că staţia Piaţa Romană nu se mai face din cauza prostălăului de Pană. Atunci a pus piciorul în prag şi în aceeaşi manieră cum a contramandat lucrările, Ceauşescu a dispus reluarea lor”, continua arhitectul.

Șantierul a luat fiinţă, culmea, în timp ce Magistrala 2 era funcţională iar arhitecţii au trebuit să refacă proiectul „pe genunchi” astfel încât să se lucreze fără ca circulaţia trenurilor să fie întreruptă. Costurile au fost pe măsură, în condiţiile în care staţia Piaţa Romană cu greu a căpătat forma de acum. „De-asta la Piaţa Romană a ieşit ce a ieşit: fără accese bine gândite, fără pasaj în piaţă, fără nimic. Pentru că nu s-au putut da găuri în pereţii staţiei s-a lucrat cu explozibil şi s-au fisurat destul de bine. A avut mari belele staţia aia mai ales că trenurile au circulat pe perioada construcţiei. Şi-acum susura apa de la infiltraţii”, conchide Gheorghe Beznilă.

CITEȘTE ȘI Care este secretul celei mai grandioase staţii de metrou din Bucureşti

CITEȘTE ȘI Bucureştiul neştiut: Oraşul subteran de la Piaţa Unirii – de la catastrofă la Magistrala 7

Staţia Piaţa Romană a fost inaugurată abia în 1987 şi datorită configuraţiei şi-a câştigat numele de staţia sinucigaşilor. Peroanele înguste, sub un metru lăţime şi în curbă, au atras de-al lungul vremii mai mulţi bucureşteni care au ales să-şi pună capăt vieţii.

Etichete: gheorghe beznila, Metrorex, metrou, metroul sa, Piaţa Romană, promo, realitatea, tunel

0/0 COMENTARII
Anunturi
19 Jan 01:42
+0
VOTURI
-0

Bine ca a fost construita pana la urma.

Constantin
18 Jan 19:26
+0
VOTURI
-0

Prosti mai erau comunistii aia ! Auzi ?! sa faca metrou...si canalul Dunare Marea Neagra...si combinate siderurgice...si mine de aur si de uraniu... si Casa Poporului...si porturi si santiere navale ( cu nave=vapoare ), ...si statiuni balneoclimaterice...si fabrici de avioane si de tractoare...prooooosti maaaaa

Trahanache
18 Jan 13:19
+0
VOTURI
-0

Poate fac o noua descoperire precum cea de la Piata Aparatorii Patriei. :))



Eu cred ca si tunelurile pe care ei se lauda ca le-au sapat, pe bani multi, sunt tot o "super descoperire" ....un fel de piramida lui Keops

man
18 Jan 18:17
+0
VOTURI
-0

Descoperirea din Aparatorii Patriei nu e descoperire,iesirea exista de cand a fost construita statia,dar n-a fost data in folosinta.O alta lucrare naspa facuta de comunisti!

Andrei
18 Jan 11:28
+0
VOTURI
-0

Ar tebui remontate balustrade pe peroane, intrerupte doar in dreptul usilor. Macar atata lucru pot face si ei. Banii sa vina din chiria pe o luna a covrigariilor.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE