Subvenții insuficiente pentru metrou, în 2015: Ar putea crește costul călătoriei



Subvenţia alocată de la bugetul de stat, în 2015, companiei Metrorex, se ridică la 88% din necesarul fundamentat şi solicitat. Pentru a acoperi diferenţa, Metrorex va folosi veniturile proprii ale companiei, dar, potrivit oficialilor companiei, ar putea fi luată în calcul şi o majorare a tarifelor de călătorie cu metroul, în contextul în care nu s-a mai aplicat o creştere a tarifelor de aproape trei ani.

Subventia de la stat pentru Metrorex, in 2015, 88% din necesar. Ar putea creste pretul calatoriilor
Subvenţia de la stat pentru Metrorex, în 2015, 88% din necesar. Ar putea creşte preţul călătoriilor
Foto: compania

"Sunt două componente în bugetul companiei. Una dintre ele vizează activitatea de exploatare, iar pentru activitatea de exploatare, potrivit legislaţiei hotărârii de infiinţare a societăţii, Metrorex primeşte de la bugetul de stat subvenţii pentru transport de călători cu metroul. Pentru anul 2015, subvenţia comunicată prin legea bugetului de stat este de 328 milioane lei, cu circa 41 milioane lei mai mică decât cea din anul 2014. Pentru acest an Metrorex şi-a propus să construiască un buget echilibrat, chiar şi în condiţiile alocării unei subvenţii mai mici, care reprezintă 88% din necesarul fundamentat şi solicitat. Diferenţa va fi acoperită din veniturile proprii ale companiei, care provin din transportul călătorilor cu metroul şi celelalte activităţi, precum închirierea spaţiilor comerciale sau din publicitatea la metrou", a declarat, pentru B365.ro, Marin Aldea, director Strategie, Planificare si Resurse în cadrul Metrorex.

"Anul trecut ne-au dat iniţial tot 328 milioane lei, dar la rectificarea bugetară din decembrie au reuşit să ne mai aloce 40,5 milioane lei", a completat Aurel Radu, directorul general al Metrorex.

Subvenţia de la stat pentru Metrorex s-a redus treptat în ultimii ani. În 2014 bugetul a fost construit dezechilibrat, întrucât subvenţia alocată iniţial Metrorex, de 328.444.000 lei, reprezenta circa 65% din necesarul fundamentat şi solicitat de companie. În 2013, subvenţia de la stat a ajuns la 328.138.000 lei, sub 85% din nivelul necesar, ceea ce a generat o pierdere de 55 milioane lei pentru Metrorex, potrivit oficialilor companiei.

Majoarea tarifelor de călătorie cu metroul, luată în calcul

În contextul în care subvenţia de la bugetul de stat alocată Metrorex este mai mică decât cea necesară, oficialii companiei iau în calcul şi majorarea tarifelor. "Noi luăm în calcul şi ajustarea tarifelor, conform legislaţiei în vigoare, OUG 57/2011. Potrivit prevederilor legale compania analizează şi poate lua în calcul o ajustare. În prezent tariful mediu la călătoria cu metroul este de circa 1 leu", a punctat Aldea.

Totuşi, reprezentanţii Metrorex nu au înaintat un termen privind majorarea tarifelor de călătorie cu metroul. "Vom analiza situaţia şi vom discuta şi cu ministerul de resort, dar nu e cazul acum. Oricum, nu vrem să crească foarte mult tarifele, ci cu maxim 10%, şi nu vrem să afectăm cel mai important titlu, abonamentul lunar. Celelalte titluri de călătorie pot fi ajustate. În primăvară se împlinesc trei ani de când nu s-au ajustat tarifele. Ca să performăm trebuie să ţinem cont şi de acest aspect. Ca manager privat, eu vreau să aduc venituri. Eu vreau să majorăm, nu foarte mult, pentru că, într-adevăr, are o componentă socială importantă transportul de călători cu metroul, dar, câteodată trebuie să iei şi nişte măsuri, pentru că toate preţurile cresc, la energie, la gaze. La Londra costă 5 lire călătoria cu metroul numai pe un tronson, la noi e 1 leu călătoria medie pe toate magistralele. În orice capitală, dacă treci pe alt tronson, te taxează suplimentar. Ştiu că e important şi afectează majorarea tarifelor marea masă a populaţiei, dar noi încă nu am luat o decizie. Se analizează situaţia. Oricum, toţi banii îi reinvestim", a explicat Aurel Radu.

"Când au venit la noi reprezentanţii delegaţiei japoneze au rămas uimiţi când au văzut că, cu aceiaşi bani, pot merge oriunde, pentru că la ei se plăteşte diferit în funcţie de distanţa parcursă", a spus şi Cătălin Homor, director Investitii şi Achiziţii Publice în cadrul Metrorex.

"La ei cumperi biletul cel mai mic şi te plimbi cu metroul cât vrei, dar când vrei să ieşi de la metrou primeşti un alt bilet care îţi arată cât ai de plătit pentru distanţa parcursă, ca la parcare", a completat Aldea.

Salariul mediu la metrou: 2.800 de lei

Potrivit reprezentanţilor Metrorex, în prezent, salariul mediu la metrou este de 2.800 lei net, iar salariile vor putea fi majorate cu până la 2,2% în acest an, în conextul în care a apărut un memorandum aprobat în Guvernul României, care prevede modificarea unor indicatori macroeconomici. "Cel mai important indicator macroeconomic, care modifică într-un fel construcţia bugetului, este indicele mediu al preţurilor de consum, inflaţia, care s-a diminuat de la 3,1%, cât s-a prognozat în anul 2014 atunci când a fost elaborată scrisoarea-cadru de către Ministerul Finanţelor privind elaborarea bugetului pe anul următor şi estimări pe următorii trei ani. Astfel, prin memorandum inflaţia este prognozată la 2,2%. Asta înseamnă că bugetul trebuie construit ţinând seama de acest indicator macroeconomic. Dacă vom corela asta cu legea bugetului de stat pe 2015, înseamnă că, la momentul actual, nu pot fi majorate cheltuielile cu salariile decât cu acest indice, 2,2%. În rest vom vedea ce se va întâmpla. Anul trecut am negociat un contract colectiv de muncă şi grila de salarizare a fost modificată. Ajungând la un consens cu sindicatele am reuşit să evităm conflictul de muncă, greva, şi am ajuns la o înţelegere. Oricum, ne-am încadrat în fondul de salarii pe care l-am avut aprobat în anul 2014. Am respectat contractul colectiv de muncă şi am acoperit drepturile prevăzute acolo. Nu am dat primă de Paşti şi de Crăciun, pentru că şi în contractul colectiv de muncă se precizează că acestea se acordă în limita existenţei sumelor necesare. În schimb am acoperit o premiere cu ocazia zilei lucrătorului la metrou, mai ales că anul 2014 a fost şi unul deosebit, pentru că am aniversat punerea în funcţiune a primei linii de metrou. Premierea a fost în cuantum de 500 lei brut şi majoritatea angajaţilor a beneficiat de această premiere. În ceea ce priveşte majorarea salarială din acest an trebuie reţinut faptul că vom construi bugetul de stat cu respectarea tuturor prevederilor legale în vigoare. Când vom ajunge la negocierea contractului colectiv de muncă vom vedea ce solicită dânşii, ce putem să oferim noi, potrivit prevederilor legale, şi sper să găsim înţelegerea necesară să nu ajungem la conflicte de muncă", a explicat Marin Aldea.

Directorul general al Metrorex spune că şi anul trecut s-au majorat salariile la metrou cu indicele de inflaţie, exact cum au vrut şi sindicaliştii. "În final a fost mulţumită toată lumea, după ce au fost foarte multe sesizări şi pichetări pentru că nu s-au mai majorat salariile de şase ani. Anul trecut s-au făcut şi majorări salariale de peste 2,5%, am dat şi prime, am făcut şi gradaţii. Am avut un an bun. Salariul mediu net este de circa 2.800 lei net, circa 700 de euro, e un salariu frumuşel", a spus Aurel Radu.

"E un salariu decent, spunem noi, care reflectă activitatea la metrou, pentru că se lucrează în condiţii speciale. Toţi salariaţii care lucrează în metrou beneficiază de condiţii speciale de muncă. S-a făcut o analiză şi s-a constatat că ei îndeplinesc condiţiile de zgomot, vibraţii, muncă în subteran, lumină etc, pentru acordarea grupei speciale de muncă. Toţi parametrii au fost luaţi în calcul, astfel încât salariaţii Metrorex, pentru că beneficiază de condiţii speciale de muncă, pot ieşi la pensie mai devreme, la cerere", a completat Aldea.

Etichete: Aurel Radu, bilet metrou, Bucureşti, buget, cartelă metrou, creştere preţ, majorare preţ, Marin Aldea, Metrorex, metrou, metrou bucuresti, ministerul transporturilor, preţ abonament metrou, preţ cartelă metrou, realitatea, salarii Metrorex, salariu, salariu mediu, se scumpește, se scumpeşte metroul, subvenţie, tarif

0/4 COMENTARII
Sindicat
29 Jan 16:25
+0
VOTURI
-0
Mda... La Londra costă 5 lire călătoria, dar acolo mai există și acel „capping”, care înseamnă că dacă depășești o anume sumă, nu vei mai fi taxat suplimentar. Adică avantaj pentru cei care circulă foarte mult cu transportul în comun.
La noi costă în medie 1 leu, dar dacă circuli foarte mult trebuie să taxezi de fiecare dată cartela. Pricepi diferența, domnu' Radu? Dar asta n-o mai explici, că nu dă bine la călători să știe ce nu vrei tu să știe...
Ing.
29 Jan 11:18
+0
VOTURI
-0
Nu trenurile noi sunt problema financiara (cand s-au adus Bombardierele au fost probleme si mai mari, alea si acum prezinta pericol de deraiere, dar toata lumea tace malc), ci faptul ca salariile sunt prea mari... la metrou o vanzatoare de cartele are aproape 2500 lei in mana, un inginer staiar are 3000, iar un mecanic trece de 4500. La toate astea se adauga bonuri de masa, program de tunel de 6 ore pentru majoritatea personalului, zi libera platita de ziua metroului, permise CFR gratuite - suportate din bugetul Metrorex (in vreme ce ceferistii platesc peste 400 lei pe un carnet cu 12 calatorii asa-zis gratuite). Venitul mediu la metrou, conform bugetului pe anul trecut, este de 3800 lei, nu 2800. Dar si 2800 e mult, avand in vedere ca oameni cu responsabilitati mai mari din alte domenii au salarii mai mici. Iar salariile astea cresc in fiecare an, in conditiile in care in celelalte entitati bugetare nu au mai crescut din 2008... vorbesc de invatamant, sanatate, administratie publica. Acolo sunt oameni care lucreaza pe 7 - 800 lei... din care 50 - 60 lei ii cheltuie pe metrou, asta in conditiile in care conditiile de calatorie lasa mult de dorit, uneori stai si 10 minute la ora 7:30 dimineata, iar apoi vine trenul si constati ca nu ai loc.

De ce nu se folosesc banii din publicitate? Din chiriile covirgariilor din metrou? A, am uitat, aia merg la firma lui Ioan Radoi, Sindomet, ca are exclusivitate pe tot spatiul publciitar si inchiriabil de la metrou.

Auziti la ei, cica in nicio capitala europeana nu e ca la noi. Ba da, peste tot taxezi o data si schimbi de 100 de ori, eventual intr-un interval de timp dat. Cu japonezii nu incape comparatie, la Tokyo sunt 2 retele de metrou care totalizeaza vreo 300 km. Dar si acolo nu platesti transferul, ci platesti la distanta, cel mai ieftin bilet fiind pentru 0 - 5 km, cel mai scump pentru 40 km.
Cris
29 Jan 08:59
+0
VOTURI
-0
Nu are de ce sa se scumpeasca calatoria pentru ca Romania e o tara africana la nivel de venituri, iar o scumpire ar insemna ca investitiile la metrou, contra spagi, se fac pe spinarea iobagilor care circula, in fiecare zi, ca vitele cu metroul si nu din banii Guvernului cum ar fi normal.

Cine mai pune botul? Adica ii pui pe iobagi sa plateasca apoi atribui contracte pe baza de spaga din acesti bani cumparand lucruri inutile (monitoare in statii) sau vagoane de metrou care se strica zilnic (cacaturile alea spaniole).
metro_rex
29 Jan 08:39
+0
VOTURI
-0
Scumpesc biletele ca sa acopere cheltuielile cu trenurile JAF luate cu spaga de la spanioli, care se defecteaza zilnic pe magistrala 2. "Trenul se retrage din circulatie, va rugam sa coborati" - va suna cunoscut? DNA-ul doarme, sau se ocupa doar de pesti mai mari? Opriti-i la timp pana nu mai dau inca un mega-tun si la licitatia de trenuri in desfasurare pentru magistrala 5.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE