Supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea, dovada incompetenței și lipsei de eficiență



Supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea reprezintă cea mai scandaloasă întârziere de predare spre folosință a unei construcții de infrastructură din Sectorul 6 al Capitalei, din ultimii treisprezece ani.

Radu Nicolescu, secretar general adjunct  PNL Bucuresti
Radu Nicolescu, secretar general adjunct PNL București

Considerat un obiectiv de infrastructură, încă din 2006, proiectul presupune lărgirea și modernizarea bulevardului Ghencea, pe o lungime de 6 km. Aceasta va începe de la capătul tramvaiului 41 și se va termina la Șoseaua de Centură. Noua arteră de circulație va avea câte două benzi pe sens, linie de tramvai în zona mediană, piste de biciclete, trotuare de 6 metri lățime, spații verzi între trotuar și partea carosabilă (3m). Se va mai realiza un nod intermodal (pentru tramvaiul 41, precum și pentru autobuzele și microbuzele liniilor pre-orășenești), și o parcare de tip Park&Ride, cu o capacitate de 300 de locuri. Aceasta poate fi extinsă până la 500 de locuri, ulterior.

Valoarea totală a investiției este de 559 milioane lei, adică aproximativ 122 milioane euro.

Strada Prelungirea Ghencea are o bandă de circulație pe sens și trebuia lărgită încă din 2007, însă proiectul s-a blocat.

Primăria Capitalei a desemnat ”Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje” să împartă construcția cu CNAIR, pentru rezolvarea conflictului de trafic din zona. Astfel că primul mare proiect care ar putea fi executat de firma municipalității este cel de 122 de milioane de euro din Prelungirea Ghencea, cu tramvai pe mijlocul drumului.

Dar un detaliu important strică planurile primăriei doamnei Gabriela Firea: compania municipală menționată a fost declarată ilegală în instanță, alături de celelalte 21 de companii apărute peste noapte în organigrama Primăriei Capitalei, în 2017.

Întâzierile și modificările proiectului inițial i-au exasperat pe cetățenii care locuiesc în zonă. În decurs de numai 5 ani, aceștia au organizat 10 mitinguri, sprijiniți și de ONG-ul ”Inițiativa Prelungirea Ghencea”. Sunt 13 ani, de când locuitorii din Domnești, și cei din blocurile sau casele aflate pe Prelungirea Ghencea așteaptă ziua in care vor circula normal spre Bucuresti, fara sa mai fie nevoiți să străbată cei 6 kilometri de bulevard, chiar si in 50 de minute, la ore de varf. Sute de oameni care locuiesc în aceste zone lucrează, sau își duc copiii la școlile, grădinițele din centru. Răbdarea și nervii le sunt pusi la grele încercări, zilnic.

Sute de reclamații, zeci de scrisori, adrese peste adrese trimise constructorului și autorităților au fost în zadar: finalizarea lucrării de infrastructură e încă departe.

Lucrarile promise în 2006, pentru fluidizarea traficului, proiecte care includ construcția Pasajului Domnești, de pe Centura Capitalei, și supralărgirea Prelungirii Ghencea, stagnează, în timp ce în zonă apar ca ciupercile noi ansambluri rezidențiale, iar oamenii se tem că, dupa ce vor fi și aici noi locatari, traficul va fi complet blocat.

Istoria scandaloasă a întârzierii proiectelor Pasajul Domnești și Prelungirea Ghencea

Cele două proiecte au o istorie curioasă și de neînțeles.

La începutul intervenției de infrastructură, în 2006, a existat un singur proiect, aprobat de Consiliul General al Municipiului Bucuresti (CGMB). Acesta cuprindea lărgirea bulevardului Prelungirea Ghencea, precum și construirea unui pasaj la Domnesti.

După aprobarea proiectului, a intervenit primul blocaj: Primăria Capitalei a realizat că nu poate investi pe zona pasajului, pentru că se află pe teritoriul judetului Ilfov. Cum de a scăpat acest detaliul atât de important edililor, la acea vreme, este de neînțeles. De atunci, au început fricțiunile dintre locuitorii din zonă și autorități. Astfel că, abia in 2015, dupa 11 ani de la luarea deciziei demarării proiectului, s-a hotărât împărțirea în două a proiectului inițial: de extinderea Prelungirii Ghencea se va ocupa municipalitatea, iar pasajul Domnesti va trece în responsabilitatea Compania Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

CNAIR s-a mișcat mai repede. A fost realizată licitația la Pasajul Domnesti, dar lucrările au fost întârziate, deoarece la celălalt proiect au intervenit modificări majore, pentru supralărgirea Prelungirii Ghencea.

Practic, proiectul inițial, aprobat în 2006, a fost abandonat. După ce Primăria Capitalei stabilise ca bulevardul să fie extins de la două, la patru benzi, specialiștii plătiți de bucureșteni s-au răzgândit.

La ora actuală, noul proiect prevede șase benzi, dintre care două sunt linii de tramvai. Cum o modificare aduce cu sine alte modificări, s-a constatat că noul proiect presupune un număr de exproprieri suplimentare, pentru Prelungirea Ghencea, dar și în zona Pasajului Domnesti.

Supralărgirea Prelungirii Ghencea a trecut cu greu de stadiul noului set de exproprieri. În total, au fost două rânduri de de exproprieri: primul, din 2015, al doilea, din septembrie 2018. Acestea au avut loc, deoarece proiectul tehnic a fost modificat din mers.

Fiecare proprietar expropriat trebuia să primească înștiințarea de la primărie, cu care să dovedească dreptul de a-și ridica banii. Operațiunea trebuia să înceapă de la 30 ianuarie 2019, și să dureze 3 luni. Termenul a expirat la sfârșitul lunii aprilie. Lucru care încă nu s-a întâmplat.

Cetățenii din strada Prelungirea Ghencea sunt susținuți de ani de zile de un ONG: ”Asociația Inițiativa Prelungirea Ghencea”. Membrii asociației i-au ajutat pe oameni să formuleze adrese către autorități. Dacă inițial, cetățenii erau de acord cu ce s-a aprobat în 2006, adică încă o bandă pe fiecare sens, trotuare, piste de biciclete, eventual o bandă unică RATB, pe una dintre cele două benzi pe sens, lucrările ar fi început deja. Dar, cum s-a dorit să se facă un proiect mai mare, întâzierile, amânările sunt tot ce primesc locuitorii din strada Prelungirea Ghencea.

La aceasta se adaugă un trafic infernal, prin care bucureștenii din Sectorul 6 trec în fiecare zi, de 13 ani.

Consilierii PNL au reclamat blocajele și au acționat în instanță înființarea ilegală a companiilor municipale

Primăria Capitalei suține că noul proiect își va respecta termenele. Termenul pentru finalizarea obiectivului de investiții este de doi ani de la demararea procedurilor de expropriere. Deoarece s-a tot întârziat cu executia lucrărilor, în Consiliul General al Municipiul București (CGMB) s-a decis că acestea vor fi realizate de ”Compania Municipală Străzi, Poduri și Pasaje București”.

Deși toate cele 22 de companii municipale înființate de doamna Primar General Gabriela Firea au fost declarate ilegale, inclusiv cea care se ocupă de lucrările din Prelungirea Ghencea, acest lucru pare să nu deranjeze majoritatea din CGMB.

Cu siguranță, acesta va fi încă o piedică în ducerea la bun sfârșit a lucrărilor de infrastructură din Sectorul 6 al Capitalei.

Consilierii liberali, atât cei din Consiliul Local al Sectorului 6, cât și cei din Consiliul General al Municipiului București, au reclamat în repetate rânduri întârzierile la supralărgirea din Prelungirea Ghencea. Tot consilierii liberali au blocat în instanță înființarea companiilor municipale, create în mod ilegal de administrația PSD din București.

După ani și ani de interminabile amânări și modificări, două au mai rămas ca alte posibile motive de întârziere a finalizării supralărgirii străzii Prelungirea Ghencea și construcția podului de la Domnești:

  1. O rechemare în instanță a Primăriei Capitalei, care a alocat peste 122 milioane de euro unei companii municipale, după ce aceasta a fost declarată ilegală de o instanță de judecată;

  2. O eventuală lipsă de lichidități, atât din parte CNAIR, cât și din partea Primăriei Capitalei, deși alocarea celor 559 de milioane de lei a fost aprobată.

Dificultățile administrative ale Bucureștiului au un vinovat incontestabil: catastrofala administrație a Gabrielei Firea, precedată de Sorin Oprescu - doi primari susținuți de PSD, care au făcut din Capitala României un oraș slăbit de incompetență, reacredință și complicități vinovate, care își duc viața de huzur și nepăsare, prin structurile administrative ale metropolei românești.

Radu Nicolescu, secretar general adjunct PNL București

Etichete: incompetenta, psd, Supralărgirea străzii Prelungirea Ghencea

0/0 COMENTARII

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE
    TOPUL ŞTIRILOR    ÎN ULTIMELE 24h