Transformarea RATB în societate comercială. PREŢUL unei călătorii ar putea CREŞTE. La cât ar ajunge



Tariful de 1,3 lei pentru o călătorie cu RATB nu mai este unul real. Potrivit experţilor AMRSP, transformarea RATB în societate comercială trebuie să se bazeze pe o fundamentare economică corectă a tarifului de călătorie, care ar putea ajunge până la 2,1 lei. Preţul actual al unei călătorii RATB nu a fost modificat de 8 ani și nu mai reprezintă o reflectare a realităţilor din economie, spun aceştia. 

Existența unui contract de delegare de gestiune între Primăria Municipiului București și RATB, precum și evaluarea patrimoniului actual al regiei - terenuri și clădiri care vor constitui capital social al unei viitoare societăți - sunt cele două condiții importante ca RATB să se transforme în societate comercială, potrivit unui studiu de oportunitate, privind transformarea RATB in societate comerciala, realizat de Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice (AMRSP) și prezentat luni la Primăria Capitalei.

Ioan Radu, expert în cadrul AMRSP, a precizat că etapele principale care pun deocamdată în pericol transformarea regiei și reorganizarea sa în societate sunt: inexistența contractului de delegare a gestiunii serviciului, care reglementează din punct de vedere juridic foarte clar obligațiile care revin, pe de o parte, proprietarului serviciului, în speță CGMB, pe de altă parte, operatorilor RATB; modul de colaborare dintre cele două entități, de acordare a subvențiilor, de decontare a cheltuielilor și, în general, toate obligațiile care revin celor două părți.

"Cea de-a doua problemă care după părerea mea pune în real pericol transformarea regiei în societate este lipsa, cel puțin în acest moment, a unei evaluări a patrimoniului public și privat care a fost dat de CGMB în administrare regiei pentru prestarea serviciului public de transport local", a precizat Ioan Radu, citat de Agerpres.

Potrivit acestuia, toate bunurile pe care le folosește RATB, de la terenuri până la mijloace de transport, de la echipamente de birotică din birouri până la dotarea autobazelor și depourilor, sunt bunuri aparținând domeniului public și privat al Municipiului București, date în administrare RATB.

"Legea obligă ca bunurile aparținând domeniului public să fie evidențiate într-o evidență extracontabilă distinctă la nivelul operatorului, iar bunurile care aparțin domeniului privat al municipiului trebuie, prin valoarea lor reevaluată, să constituie capitalul social al viitoarei societăți. Atât timp cât aceste bunuri aparținând domeniului privat nu au fost evaluate și evaluarea este un proces extrem de complex. Atât timp cât această evaluare nu există, din păcate, RATB nu va putea deveni societate, pentru simplul motiv că nu ar avea capital social", a explicat reprezentantul AMRSP.

Primarul interimar al Capitalei, Răzvan Sava, a afirmat că această strategie va fi pusă în dezbatere publică pentru ca specialiștii din domeniu să aducă observații și se așteaptă ca până la sfârșitul mandatului său, respectiv până în luna mai, să fie supusă la vot în Consiliul General.

Potrivit acestuia, tariful de 1,3 lei pentru o călătorie cu RATB nu mai este unul real.

"Înnoirea parcului este imperios necesară, iar tariful trebuie să fie un tarif real, trebuie să fie fundamentat. Încă nu știm dacă 1,3 lei, cât este acum prețul călătoriei, este un preț real. De asta așteptăm să vedem fundamentarea, să vedem ce măsuri se pot lua în continuare", a mai afirmat Răzvan Sava.

Ioan Radu a menționat că, în urma unor simulări, a fost calculat un tarif de călătorie cu RATB de 2,1 lei, dar nu prin ajustare, ci printr-un nou calcul economic.

"A fost o simulare în care noi am plecat de la actualul tarif, care nu are o fundamentare economică corectă, pe de o parte, și, pe de altă parte, n-am putut ține cont doar de influența indicelui mediu al prețurilor de consum, cum prevede legislația, pentru că în acest interval mare de timp au apărut o mulțime de influențe în costurile unitare, inclusiv ale furnizorilor de utilități și de piese de schimb. A trebuit să ținem cont în simulare și de costul mediu unitar generat de toate schimbările de TVA, de prețuri, de tarife, prețul la combustibil, la energie, la piese de schimb. Așa am ajuns la 2,1 lei, dar a fost încă un argument care să ne ajute să susținem ideea că o actualizare a tarifului la transportul local în București nu trebuie și nu poate, economic vorbind, să se facă prin ajustare, ci printr-o nouă fundamentare", a argumentat Ioan Radu.

În studiu a fost prezentată și o propunere prin care pensionarii să-și achiziționeze un card pe care după aceea să-l încarce gratuit la orice tonetă RATB.

"Noi am propus, pe modelul capitalelor din toate țările europene, ca fiecare pensionar să-și cumpere un card, cartonul propriu-zis — costă aproximativ 4,2 lei — pe care să-l folosească cât rezistă cardul, dar în momentul în care l-a achiziționat de la o tonetă RATB, el este automat luat în baza de date că și-a cumpărat acest card și în fiecare lună se poate duce să-și încarce gratuit cardul la orice tonetă de pe teritoriul municipiului", a anunțat Ioan Radu.

Potrivit lui Ioan Radu, parcul auto al RATB are o durată de viață depășită în proporție de 70%.

Etichete: bilet ratb, crestere tarife RATB, RATB, RATB societate comercială, tarife RATB

0/8 COMENTARII
@ Kris Koiosu'
26 Apr 13:54
+0
VOTURI
-0
Kris, kate autobuze vin in New York si kate vin in Bukuresti? Asa, ka sa fim mai koiosi...
Cris
26 Apr 13:01
+0
VOTURI
-0
Mergeti la New York si o sa vedeti cum se face urcarea in autobuz la aia: doar pe usa din fata, prin fata soferului care se uita daca decartezi sau nu pretul calatoriei in aparat prin monezi sau cartela. Vad ca in Romania suntem mai cu 2 perechi de koaie si la noi nu se poate... ca se calca lumea in picioare la intrare. Nu exista solutie sa faci pe toata lumea sa valideze decat un om in fiecare autobuz care sa controleze validarea.
serban
26 Apr 13:00
+0
VOTURI
-0
NU cred ca ar deranja pe cineva daca pretul unei calatori ar creste ,dar in acelasi timp si confortul,si in general calitatea serviciilor.La noi dupa ce autobuzele ,tramvaiele si troleibuzele ies din garantie se cam alege praful de ele.Si mi s-ar parea normal ca si amenzile pentru lipsa cartela sau validare cartele sa creasca in conditiile de mai sus.

Noi vrem transport civilizat doar din vorbe.UItati-va in tarile civilizate cum arata toate mijloacele de transport si cum circula .Este vorba de cultura si de oameni.
GENERALUL
26 Apr 09:49
+0
VOTURI
-0
P.S.: Scuze de greseli, m-am grabit si nu am reverificat cuvintele scrise eronat.
GENERALUL
26 Apr 09:44
+0
VOTURI
-0
Nenea Cris, din cand in cand mai ai si dreptate, dar o dai si in gropi cu unele din comentariile tale... In Chisinau , de ex, oricat de aglomerate sunt autobuzele si ce au ei acolo ( de stat ), in fiecare sunt unul sua doi controlori care se plimba printe calatori. CVulmea , chiar si-ntr-o aglomeratie sufocanta, ei isi platesc biletele in proportie de 95%, ptr ca acei controlori / vanzatori in masini. Daca ai tupeul sa faci scandal, soferul oprete si nu mai pleaca d epe loc, iar lumea ii da jos pe neplatitori. Sigur, mai sunt si cazuri in care nu platesti, dar sunt situatii limita. Deci, se poate face si-n Romanica, dar aici vor adduce in discutie ca nu au bani de controlori / vanzatori de acest gen in fiecare masina..... Dar in Moldova cum se poate?? Sunt mai europeni decat noi sau fura mai putin?? Altfel, sunt de accord cu transportul gratuit. In rest, cu decongestionarea traficului, asta=I alta mancare de peste, care pute deja de prea mult timp, Primariile nu stiu decat sa bage banii in buzunarele lor si cam atat....
uncetatean
25 Apr 20:26
+0
VOTURI
-0
@Cris Cu un transport RATB gratuit s-ar decongestiona traficul? Tu chiar crezi ca soferii nu merg cu autobuzul din cauza acelor 1.3 lei? Tu stii cat costa carburant, asigurari, intretinere autoturism? Atunci cand nu vei mai putea sa-ti lasi masina oriunde timp de 8-9-10 ore fara sa platesti, atunci probabil pe soferi ii va ustura la buzunar si vor alege transport in comun. Daca pe langa asta, se mai fac si benzi separate supravegheate cu politie, jarndermerie si armata si transportul in comun nu va sta in trafic, atunci va fi mult mai atractiv.
Liviu
25 Apr 18:56
+0
VOTURI
-0
@Cris - As vrea sa vad si eu cum ai realiza acces pe usa din fata pe linii ca 41 sau 381 (doua exemple) si cat ar dura imbarcarea intr-o statie in care asteapta zeci de calatori fata de cele 10-20 secunde din acest moment. Multiplica apoi acea diferenta de timp de coborare/urcare cu numarul de statii al acelui traseu.

Aceasta idee ar fi valabila doar pt linii mai slab folosite si cu probleme la validari gen 125.
Cris
25 Apr 17:54
+0
VOTURI
-0
Pretul de 2.1 lei / calatorie este exagerat. Mai bine ar restrictiona accesul numai pe usa din fata, cu controlul validarii si ar pastra tarifele actuale. Intr-o tara moderna, europeana, transportul in comun local ar trebui sa fie gratuit pentru cetateni (suportat de Primarie). Cu un transport RATB gratuit s-ar decongestiona masiv traficul auto care sufoca capitala.

TRIMITE UN COMENTARIU

PE UNDE AM MAI UMBLAT...

    CITEŞTE TOATE REVIEW-URILE